Leta 2015 je pri Založništvu
tržaškega tiska izšla obsežna monografija o slovenskem umetniku marinistu
Albertu Sirku. Rojen je bil leta 1887 v Križu pri Trstu. Slikar je večino
svojega opusa posvetil morju, čeprav se je izkazal tudi kot izjemen portretist
in risar. V Križu je živel do leta 1929, ko je bil zaradi fašizma prisiljen
zapustiti Italijo. Najprej je dobil mesto učitelja risanja v Sv. Lenartu, leta
1937 pa se je preselil v Celje, od koder je bil 1941 skupaj z drugimi sorojaki
izgnan v Zaječar. Po koncu vojne se je leta 1945 vrnil v rojstni kraj, dve leti
zatem pa je umrl v Celju, kjer je tudi pokopan.
Izid monografije je v Trstu
spremljala manjša razstava, ki je slikarja in njegovo delo na novo ovrednotila.
Albert Sirk je bil pogosto spregledan
v večjih pregledih slovenske umetnosti 20. stoletja, zato pa so toliko bolj
dragoceni pričevanja in kritike, ki so neposredno spremljali njegovo
življenjsko in likovno pot. Bil je izjemno ploden slikar, zapustil je
namreč okoli sedemsto del, od katerih jih je danes v evidenci približno
polovica. V njegovem opusu ima glavno vlogo morska motivika, od čistih marin do
žanrskih prizorov ribičev ter vedut, zato ga stroka opredeljuje za edinega
pravega slovenskega marinista. Njegova dela so povečini v zasebni lasti, nekaj
jih hranijo Narodna galerija, Umetnostna galerija Maribor, Pomorski muzej
Sergej Mašera v Piranu, Pokrajinski muzej v Kopru in Goriški muzej, zato je
pričujoča razstava enkratna priložnost za celovit vpogled v njegovo
ustvarjanje, saj zajema vsa obdobja njegovega življenja. Za življenja je bil
Sirk izjemno priljubljen slikar, kakor dokazujejo tudi kritike likovnih razstav
iz tistega časa. Po smrti je nekoliko utonil v pozabo, zadnja retrospektivna
razstava, ki so jo pripravile piranske Obalne galerije, pa sega v leto 1972.
Sirkova
dela je težko slogovno opredeliti, s čimer se
strinjajo vsi raziskovalci njegovega opusa. Likovna kritika njegovega časa ter
novejši pregledi umetnosti 20. stoletja na Primorskem ga opredeljujejo bodisi
kot impresionista oziroma neoimpresionista bodisi kot barvnega realista.
Dejstvo je, da je Sirk razvil samosvoj slog, s slogovnim prehajanjem ali
združevanjem. V njegovem opusu ne moremo iskati vzorov ali vplivov, kajti Sirk
izhaja iz lastnega občutenja morja in življenja ob in na njem ter krajev,
narave in ljudi, ki jih je portretiral. Ne glede na to faze Sirkovega umetniškega razvoja sovpadajo s tremi obdobji
njegovega življenja: tržaško obdobje (do leta 1929), Sv. Lenart (1929–1937) in
Celje (1937–1941). Seveda ne moremo niti mimo zaječarskega izgnanstva
(1941–1945) in zadnjih dveh let, ko je bil slikar razpet med Križem, Portorožem
in Celjem, ki pa se slogovno navezujeta na celjski čas. Vsa obdobja pa imajo skupni
imenovalec: morje, ki bo valovalo tudi na pričujoči razstavi.
Na razstavi je na ogled
enainsedemdeset slik, bodisi olj na platnu bodisi del na papirju, predstavljeni
pa so tudi obsežno dokumentacijsko gradivo, fotografije, razstavni katalogi in
časopisi, v katerih je Sirk objavljal svoje ilustracije. Obsežno Sirkovo osebno
zapuščino hrani Mestna knjižnica v Celju. Razstava je pravi hommage umetniku, ki je s svojo pojavo pristaniškega delavca in s svojo veselo naravo
krojil likovno dogajanje na Štajerskem.
-
Odprtje razstave, video
-
Albert Sirk, zloženka
Avtorica razstave
Alina Carli
Koordinacija
Mateja Breščak
Grafična oprema
Ranko Novak
Konservatorsko-restavratorska priprava gradiva
Tina Buh, Andrej Hirci, Miha Pirnat ml., Simona Škorja
Projekt je podprlo
Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije
Umetnine so posodili
ACH, d. d.
Distriest d.o.o
Goriški muzej Kromberk − Nova Gorica
KB1909 - Delniška družba
Narodna galerija
Pokrajinski muzej Koper
Pomorski muzej Sergej Mašera, Piran
Umetniški kabinet Primož Premzl, Maribor
Umetnostna galerija Maribor
Zavod za kulturo Slovenska Bistrica
Zadružna kraška banka
Zveza slovenskih kulturnih društev, Trst
zasebni lastniki
Dokumentacija in arhivska fotografija
Osrednja knjižnica Celje
Uradna penina na odprtjih razstav
Radgonske gorice d.d.
Cvetje
Cvetličarna Galerija Marjan Lovšin
12. april – 21. maj 2017
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana