Barok
je umetnostni slog, ki se je oblikoval v zgodnjem 17. stoletju v Rimu in
se nato razširil po celotni Evropi, močno pa je vplival tudi na umetnostno
podobo današnje Slovenije. Izraz izhaja iz portugalske besede »barocco«, ki
pomeni biser nepravilne oblike, in je sprva v negativnem smislu označeval vse,
kar je bilo zavito, preobloženo in nenavadno. Tako v Italiji kot drugod po
Evropi so oblike umetnostnega izraza 17. in 18. stoletja sicer
izredno raznolike, a kot skupne značilnosti lahko izpostavimo vsaj razkošnost,
dinamičnost, dramatičen kontrast med svetlobo in senco ter poudarjen čustveni
naboj.
Današnje ozemlje Republike Slovenije je
bilo tedaj razdeljeno na habsburški in beneški del. Večji del, ki
je sodil v okvir habsburških dednih dežel Kranjske, Štajerske, Koroške in
Goriške, je pripadal Notranji Avstriji, ki je bila del Svetega rimskega
cesarstva. Današnje Prekmurje je bilo izven cesarstva, a kot del Kraljevine
Ogrske prav tako habsburški teritorij, tesno povezan s sosednjo Štajersko,
medtem ko so istrska obalna mesta spadala pod Beneško republiko in s tem v
okvir beneškega umetnostnega prostora. Močan vpliv in občasno prisotnost
beneških umetnikov opažamo tudi na Goriškem, saj je dežela mejila na beneško
Furlanijo.
Zadnji veliki razstavi o tem obdobju – Barok
v Sloveniji in Umetnost XVII. stoletja
na Slovenskem – sta bili v Narodni galeriji organizirani
pred več kot pol stoletja. Na podlagi kasnejših študij pa lahko danes javnosti
ponudimo bolj poglobljen in v marsičem drugačen vpogled v umetnost 17. in
18. stoletja. To je obdobje, v katerem so družbene, politične in
ekonomske razmere omogočile izjemen razcvet umetnosti, k čemur so prispevali
tako ambiciozni naročniki kot umetniki, lokalni ali
priseljeni s širšega prostora srednje Evrope in italijanskega polotoka.
Za razstavo smo izbrali več kot 170 umetnin, ki so nastale na ozemlju ali
za ozemlje današnje Slovenije v 17. in 18. stoletju, v času, ko smo
po srednjem veku ponovno priča velikemu umetnostnemu zagonu. Skozi izbrana reprezentativna dela v prvem nadstropju
Narodnega doma ponujamo pregled slikarstva in kiparstva od obdobja
rekatolizacije z umetninami še v poznorenesančnem in manierističnem slogu do
izzvenevanja baročnega obdobja, ko se že napoveduje neoklasicizem. Izbrane
umetnine smiselno dopolnjujejo grafike in predmeti uporabne umetnosti.
Na razstavi predstavljamo baročnega umetnika
in njegov načina dela, vrhunce cerkvene umetnosti, ki jo zaznamujejo
monumentalne oltarne slike in marmorni ali bogato polikromirani leseni kipi, pa
tudi likovna dela, ki so krasila deželne, mestne in zasebne profane objekte. To
je tudi čas reprezentativnih portretov, tako vladarskih kot plemiških, ki so
bili z galerijami prednikov, žanrskimi deli, tihožitji, krajinami in
historijami obvezni sestavni del baročnih zbirk. Stropno in stensko baročno
slikarstvo predstavljamo z izbranimi ohranjenimi fragmenti fresk,
fotopovečavami in multimedijsko projekcijo poslikav cerkvenih in posvetnih
prostorov. Pomembni baročni spomeniki v Ljubljani pa ostajajo na
izvirnih lokacijah, zato je za celovito razumevanje obdobja priporočljiv njihov
ogled na terenu.
Razstavljene
umetnine so delo priznanih mojstrov, ki so delovali v bližnjih umetnostnih
središčih ali pa so se uveljavili v lokalnem okolju. Iz italijanskega področja
izstopajo Giulio Quaglio iz Lombardije, Benečan Francesco Fontebasso in v Kopru
rojeni rimski slikar Francesco Trevisani, iz srednjeevropskega pa švabski kipar
Leonhard Kern, dunajska dvorna slikarja Martino Altomonte in Martin van Meytens ml.,
pa tudi Johann Lucas Kracker in Kremser Schmidt. Podobo lokalnega baroka so
posebej zaznamovali slikarji, kot so Frančišek Karl Remb, Franz Ignaz Flurer,
Valentin Metzinger, Franc Jelovšek, Fortunat Bergant, Anton Cebej, Franc Mihael
Strauss in Anton Jožef Lerchinger, med kiparji pa poleg Francesca Robbe še
Jožef Straub, Veit Königer in Jožef Holzinger.
Ob razstavi smo pripravili pester spremljevalni program. Oglejte si ga na
povezavi.
Nosilci razstavnega
projekta
Narodna galerija
Narodni muzej Slovenije
Muzej za arhitekturo in
oblikovanje
Oddelek za umetnostno zgodovino, Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani
Umetnostnozgodovinski
inštitut Franceta Steleta, ZRC SAZU
Pridružene ustanove
Loški muzej Škofja Loka
Muzej krščanstva na Slovenskem
Muzej in galerije mesta Ljubljana – Mestni muzej
Posavski muzej Brežice
Kulturno društvo Franca Jelovška Mengeš
Idejna zasnova projekta
Barok v Sloveniji
Matej Klemenčič
Avtorja razstave
Matej Klemenčič, Katra Meke
Koordinacija projekta
Kristina Preininger
Konservatorsko-restavratorska
priprava gradiva
Tina
Buh, Barbara Dragan, Miha Pirnat ml., Andreja Ravnikar, Matevž Sterle, Narodna
galerija
Zala
Debevec, Alžběta Procházková, zunanji sodelavki
Irma
Langus, Narodni muzej Slovenije
Saša
Dolinšek, Vito Dolničar, Rok Dolničar, Monika Zobec, ZVKDS, Restavratorski
center
Ivan
Jengić, Tonko Fabris, Mijo Jerković, Hrvatski restauratorski zavod
Postavitev
razstave in oblikovanje tiskovinBojan
Lazarevič, Agora Proars
Umetnine so posodili
Arhiv Republike Slovenije
Bogoslovno semenišče Collegium Carolinum, Ljubljana
Goriški muzej Kromberk – Nova Gorica
Gornjesavski muzej Jesenice
Hrvaška katoliška misija v Mariboru
Hrvatski povijesni muzej, Zagreb
Medobčinski muzej Kamnik
Minoritski samostan sv. Petra in Pavla, Ptuj
Muzej grada Zagreba
Muzej krščanstva na Slovenskem, Stična
Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb
Muzej in galerije mesta Ljubljana, Mestni muzej Ljubljana
Nadškofija Ljubljana
Nadškofija Maribor
Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana
Narodni muzej Slovenije, Ljubljana
Notranjski muzej Postojna
Pokrajinski muzej Celje
Pokrajinski muzej Koper – Museo regionale di Capodistria
Pokrajinski muzej Ptuj – Ormož
Pomorski muzej »Sergej Mašera«, Piran
Pomurski muzej Murska Sobota
Posavski muzej Brežice
Priorat Križniškega reda, Velika Nedelja
Riječka nadbiskupija – Nadbiskupski ordinarijat
Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Ljubljana
Stolna župnija sv. Nikolaja, Ljubljana
Škofija Koper
Uršulinski samostan, Ljubljana
Universalmuseum Joanneum GmbH, Alte Galerie, Gradec
Zagrebačka nadbiskupija, Akademska crkva sv. Katarine Aleksandrijske
Zakladnica zgodovine, Ljubljana
Zavod za kulturo Slovenska Bistrica
Župnija Idrija
Župnija Ilirska Bistrica
Župnija Komen
Župnija Komenda, beneficijska hiša
Župnija Koper
Župnija Koper – sv. Marko
Župnija Martjanci – Prekmurje
Župnija Mekinje
Župnija Piran
Župnija Poljane nad Škofjo Loko
Župnija Radlje ob Dravi
Župnija Radmirje
Župnija Sladka Gora
Župnija Slovenj Gradec
Župnija Sv. Jakob, Ljubljana
Župnija Sv. Peter pri Mariboru – Malečnik
Župnija Svetina
Župnija Škofja Loka
Župnija Štanjel
Župnija Velesovo
Župnija Vrhnika
zasebni lastniki
Projekt so podprli
10. april–9. november 2025
Narodna galerija
Cankarjeva 20
1000 Ljubljana