Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Občasna | 2. 2. - 8. 5. 2022

Donacija Metke Krašovec Narodni galeriji

Metka Krašovec : Tomaž Šalamun : Radko Polič – Rac

Metka Krašovec (1941–2018) je bila ena najvidnejših slovenskih likovnih ustvarjalk, profesorica za risanje in slikanje na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani in od leta 2015 izredna članica Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Ukvarjala se je s slikarstvom, grafiko, risbo in ilustracijo. Med drugimi je prejela nagrado Prešernovega sklada (1973), Jakopičevo nagrado (1983), leta 2017 pa tudi Prešernovo nagrado za življenjsko delo.

Velik del svojega obsežnega in raznovrstnega opusa je podarila Narodni galeriji. Z izborom dvesto enainpetdesetih del, ki pokrivajo vse cikle njenega ustvarjanja, je Narodni galeriji zagotovila reprezentativno zbirko svoje umetnosti.

Avtorstvo razstave in predstavitev donacije smo zaupali dramskemu igralcu Radku Poliču – Racu. Osredotočil se je na tisti del njenega opusa, ki je najmanjkrat razstavljen in zato širši javnosti najmanj znan, hkrati pa gre za dela, ki so najintimnejša in v katerih se najbolj zrcali bistvo umetnosti Metke Krašovec. Njeno delo je osvetljeno s poezijo, ki jo je spremljala vse življenje, posebej pa v šestintridesetih letih skupnega življenja s pesnikom Tomažem Šalamunom (1941–2014). Umetnika sta bila življenjska in ustvarjalna sopotnika in sta ob delu drug drugega navdihovala.

Rac je pesmi in risbe za razstavo izbral neodvisno od naslovov in časa nastanka, zato si sledijo očiščene muzejske faktografije, razstavljene so brez naslovov, tehnike, mer in datacij.

Ob vsaki risbi lahko prisluhnete posnetkom izbranih Šalamunovih pesmi v interpretaciji Radka Poliča – Raca in poglobljeno doživite novo, neke vrste celostno umetnino, delo treh sijajnih umetnikov.

Spletna razstava

»Tomaž  /…/  je vedno trdil, da sva si bila v osemdesetih letih, ko so nastajale moje risbe in slike na papirju, umetniško najbližje in da sva se takrat inspirirala ob delu drug drugega. Zase lahko trdim, da se mi je z risbami odprl nov način ustvarjanja. Do takrat so bile moje slike in tudi predloge za grafike načrtovane, naredila sem mnogo skic, predno sem začela slikati, slika sama je bila v veliki meri rezultat predhodnega razmišljanja, poskusov in selekcije. Risbe so začele nastajati, ko sem v slikarstvu prišla do krize, ko ni bilo več izziva in bi se lahko samo elegantno ponavljala. V tej praznini sem začela risati brez predhodne podobe ali ideje v glavi. Enostavno sem pustila, da se je materializiralo, kar se je hotelo. V tem vidim sorodnost Tomaževemu načinu pisanja, ko se je enostavno odprl in dovolil, da so stavki z intenzivno avtoriteto prihajali k njemu. Jaz sicer nisem imela te milosti, da bi me risbe, tako kot njega stavki, zbujale in bi jih morala narisati. Sem se pa vsak dan usedla pred papir, položila svinčnik ali pero ali barvico nanj in pustila, da se je sprožil proces, podoben neke vrste meditacije. Dokler sem bila v tem toku, so risbe prihajale, ko se je tok ustavil sem nehala. Zelo veliko tega, kar je nastajalo, nisem niti razumela, niti vedela, od kod prihaja. Moj edini racionalni poseg je bila kasnejša selekcija, pa še tam sem morala biti previdna, da nisem zadeve cenzurirala.«

Metka Krašovec, V globini mirna, na površini orkani, v: Tomaž Šalamun, Metka Krašovec, Šepetanje, Ljubljana 2017, str. 139–140

Požgal si me in me razmetal.
Požigaš me in trgaš.
V tvojih sencih je moj cvet, tiste
okrogle, tope krogle zemlje, ki na njih
umiram,
se na njih strjam.

Daviš me, da plodim zemljo, da izviram reke.
Drobni kolibriji so zagrnili sonce
od bolečine in slasti.
Ropar si. Jaz sem tvoj suženj pokoren,
hreščim od tvojega škornja.

Stopi, stopi, zdrobi, razvrednoti!
Naj se še drugi hrošči napijejo.
Naj vas zalijem.
Kompost sem, čisto na dnu, tvoj plen.
Tvoj ogromni trzajoči imperij, ki me vališ
po rokah kot jagnje.

Ki me greješ.
Ki si me zrušil v verige žada.
Ki sem tvoj, samo tvoj, ki me držiš
v ustih med zobmi.
Trgaš me, kot so trgali Afriko od Indije.
Himalaja sem.
Dokler me ti gledaš, breg od mene.
Dokler me ti vohaš, breg od mene.
Dokler me ti ljubiš.
Zate.
Nem.

O mili moj, hrani me!

to je čedno
to je izredno čedno
to je tako čedno da človek ostrmi
nekaj tako čednega si želim videti vsak dan
dolgo časa sem si želel da bi videl nekaj tako čednega
to je čedno raznobarvno in čedno
to je naravnost čedno
to je tako čedno da bi človek vse prodal
da bi lahko dan in noč gledal kako je čedno
to je tako čedno da je vse kar se vidi okrog manj čedno
to je čedno in amen
to je čedno
And I go back to black

Metka Krašovec
And I go back to black, 2012
bleščice, oglje, pastel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9907

ti mrgoliš
ti krehaš
ti mrgoliš
ti si morski som
ti si morska uta
ti si mi požrl kekse
ti si napoleon
ti si mi požrl kekse
ti si gnoj
ti si imel očeta ki je škilil
ti si mi požrl kekse
ti si bedak
ti si morski som
ti si kaíli
ti si ritka dojenčka
ti si opica
ti si ritka dojenčka
ti si mi požrl kekse
ti si bedak
ti si morski som
polomil si mi gozd
v vodo me spreminjaš in me sežigaš v prah
ne morem gledati ne morem dati roke na oči
ne morem se premakniti ne morem narisati živali
ti si morski som
ne morem ločiti vode od neba
srno sem imel in papigo
v rokah sem držal zaboj
gledal sem vrtna vrata kako so se odpirala
ti si riba

Apaga mis enojos …

Metka Krašovec
Apaga mis enojos …, 2011
bleščice, pastel, oglje, akril, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9823

Descubre tu presencia …

Metka Krašovec
Descubre tu presencia …, 2011
bleščice, pastel, oglje, akril, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9824

Debajo del manzano …

Metka Krašovec
Debajo del manzano …, 2011
pastel, oglje, akril, grafit, papir, 180 x 125 mm
NG G 9828

Prokletstvo zadnje zrelosti,
prokletstvo igre.
Pribilo te je kot člen v verigo,
prokletstvo tuje preteklosti,
prokletstvo tvoje preteklosti.
Odtrgaj se in te bo požrlo.
Razkleni se in te bo pokopalo.
Stoj in se ti bo izteklo,
utripajoči rep mrtve kače.
Izskoči in tuje pesmi bodo
teptale tvoje telo.
Ostani in rodil boš gobice.

Buscando mis amores ...

Metka Krašovec
Buscando mis amores ..., 2011
akril, voščenke, papir, 298 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 10041

Vsak pravi pesnik je pošast.
Glas uničuje in ljudi.
Petje zgradi tehniko, ki uničuje
zemljo, da nas ne bi jedli črvi.
Pijanček proda plašč.
Lopov proda mater.
Samo pesnik proda dušo, da jo
loči od telesa, ki ga ljubi.

Entre el dolor y el placer median tres criaturas.

Entre el dolor y el placer median tres criaturas., 2012
bleščice, oglje, akril, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9884

Važno je, da si tu.

Vse drugo, ali imaš črno meso ali belo,
ali ležiš ranjen in drgetaš,
se ne miri z mojo glavo.
Važni so udarci biča.
Prhke, sladke votline srca.

In če te vlečem za roke kot mrtvega Hektorja
in rečeš dovolj, nor si,
greva v kino po stopnicah,
mlaskam, premišljam, kako te bom
spet zleknil na to debelo preprogo.

Sesul na gosto mehko travo,

ki še zadiši po tvojih prepotenih laseh.


Un hombre está mirando a una mujer

Un hombre está mirando a una mujer,, 2011
akril, pastel, flomaster, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9883


Avtentično zazveni
ubijanje, ljubezen manj.
Rože ne dišijo
avtentično, ampak lepo.
Lepo diši ubijanje.
Lepo dišijo rože, rdeče, črne in
bele.


!Oh noche, que quiaste! ...

Metka Krašovec
!Oh noche, que quiaste! ..., 2011
svinčnik, voščenke, akril, papir, 298 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 10037


Belo ogromno bitje me ljubi na beli blazini.
Mehko me tepta.
Miren sem.
Mehko me tepta.
Mehko me tepta.
Mehko me tepta.
Vidim Nietzscheja.
Miren sam.
Mehko me tepta.
Mehko me tepta.
Mehko me tepta.
Vidim Kristusa.
Miren sem.
Mehko me tepta.
Mehko me tepta.
Mehko me tepta.
Vidim Babita.
Tebe ne. Ti si v meni.


A Nice and Kleen Birthday Present for Tomaž

Metka Krašovec
A Nice and Kleen Birthday Present for Tomaž, 1981
flomaster, papir, 299 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9911


Povej! Kdo si?
Ubijaš, ker hočeš biti ubit in
ljubljen?
Ja, gotovo tudi zato.
Vsak človek pušča, meso je slabo.
Platno sem. Svetlobo lovim.
Vračam jo tja, od koder je prišla.
Če ne bi srečal tebe, bi srečal koga
drugega. Misliš, da je
svetloba, ki zdaj odseva tvoj
obraz, na pamet?
Vse odmre, če se ne hrani.
V Mehiki sva, a nisva?
"Sonce bi dol treščilo." Še v
turističnem vodiču vse jasno piše.
Misliš torej, da imaš
še pravico do svojih oči, kot kak nedoleten
hrošč? Jovo prihaja od Jupiter,
Jovis. Na meni ni nič
nedolžnega. Še, če vzamem
časopis in ga prepišem, pride ven
to, kar je. Glej, tu piše:
Pazi! Dih ti bo zastal!


Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1986
barvni svinčniki, papir, 297 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 10024


V dušo bi se zlil,
sonce bi popil,
hočem učke tvoje,
hočem učke tvoje. 

Hočem tvoje roke,
tvoja usta,

tvojo naveličanost in gnus,
ker si od sebe stran. 

Ude, ki jih ne razumeš,
in jih gledaš kot železne kavlje,
ki drobijo v prah
in te je sram. 

Ustrašiš se, ko jočem,
tvoja sila vse požiga kot puščava,
jaz pa prosim in se te dotikam blazen,
hočeš, da ti dam. 

Zrušil sem se od slasti, od tebe,
tebe to v ničemer ne vznemirja,
samo čudno gledaš in se mrščiš
in si sam.

Hermes Trismegistos

Metka Krašovec
Hermes Trismegistos, 1981
flomaster, papir, 292 x 414 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9913

Možgani so se mi razlili,
tako strašno trošim spomin nate.
Deček, poliži Graal.
Zdrobi ga s kleščami,
zmelji ga, zmelji ga.
Naj ne ostane nič lobanje.
Naj se zemlja, mah različi.
In drevesa ob poti, ki so ga gledala.
In gore, ki so v njih obležala drevesa.
Prah na nebu izenači: izniči.
Ljubi, vzemi me s sabo!


Tee He He

Metka Krašovec
Tee He He
, 1981
grafit, papir, 301 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9938


Samo
zato sem,
da mi bo, ko bom
umiral, dal
roko na
čelo
prijatelj.


Mea Culpa

Metka Krašovec
Mea Culpa, 1981
grafit, papir, 297 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9943


Prijatelj!
Si kdaj izkusil
neskončno slast mešanja
zvezd,
pok cveta, ko se
razpre v rdeče
obzorje?
Ne podcenjuj najbolj
strašnih estetskih
užitkov.
Vsak dan, vsako
minuto se borim
zate.
Hvala ti za
ime.
Moj poslednji
zaveznik je v bitki za tvoje
življenje.
Prosi zame.
Prosi, da mi sovražnik ne zaslepi
uma in me
nedolžnega ne zvleče k
stroju.
Prosi, da bi obvladal čas v
spanju in te ohranil pri življenju z
molkom.          

Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1986
barvni svinčniki, papir, 298 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 10025


Device prodajajo v pokih po sto
papirjev. Vsako jutro si vzamem
eno, dve, tri. Kako se bom ljubil
danes? Bom paša, konkvistador, bom 

trepetal, začuden in tih? Bodo samo
bogovi in naju ne bo, z devico? Takrat je
najlepše. Prostor zadiši kot pršič.
Včasih plavam v ogromnih vampih 

zemlje. Stene so slane, kocine
bolijo od napora in slasti. Dostikrat se
ranim od požrešnosti. Taka devica
nikoli ne postane ženska. Raztrgam 

jo, vržem jo v koš za smeti. Ampak
včasih, pesmi se zleknejo v svet kot del
narave. Ženske dihajo, spravljajo v
grozo in tolažijo ljudi. Povohaj vsako 

žensko, preden te zapelje! Ti določaš,
če je blag stvor, če hudič, nekoč
bela devica, ki me je zvabila v
blaznost s svojo skrajno belino.

Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1981
grafit, akril, papir, 298 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9929

včasih ko tako premišljujem o sebi
res nimam pojma kdo sem. kaj je to kar
počnem pa ne ve nihče. vsi se nekaj
delajo da vejo to so navadne
reve. če jih pahnem z dilco ne
rečejo da sem jih pahnil z
dilco ampak rečejo nekaj
tretjega. eni vpijejo da sem tata
mata drugi da sem navaden
barbar ki podira najlepše slovenske
smreke ampak zaradi tega ne njim ne
meni ni čisto nič bolj jasno.
včasih ko tako premišljujem o sebi me

prime

groza. sam sumim da sem zarota ampak
nimam pojma čigava. študiral sem se.
popukal sem si ven vse
socialistične dlakce religiozne
dlakce metafizične dlakce dlakce kjer je not
fuk in take dlakce da človek absolutno
postane prekrasen in dober če prebere
tisti kup dlakc pa tiste dlakce ki jih
imam neprestano pri sebi če bi me naenkrat
povozil avto in bi se moral prepirati
kam naj grem. dosti dlakc gre obenem na
več kupov dlakc in sem tipkal kopije
in kopije. jaz hočem imet fin razgled na
morje. najprej sem mislil da bo po moji
smrti vse prima in jasno pa ne bo. vsak
si bo naphal v glavo to kar mu paše
in bo s tem tekal okrog da bo povzročil še
hujšo zmedo. kdo sem bil in kaj sem
zares počel pa ne bo vedel nihče.
smilite se mi kreteni! milost!

Hay ganas de morir ...

Metka Krašovec
Hay ganas de morir ..., 1981
flomaster, papir, 300 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9914

Ubit bom moral. Gospod, moral bom ubit.
Zakaj? Živini sem dajal
vode, koso sem brusil. Zgradil sem si nov
hlev, kamor seže moje oko rase
pšenica. V mestu sem sklepal
poštene kupčije, trta je rodila
dobro. Vohal sem zrak, bil je čist in
jasen. Goste sem imel rad, točil sem jim
čistega vina. Zvečer smo vrgli
karte, pesmi peli.
Poslušal sem jih. Dosti sem se
naučil. O delu, o ljudeh, o novih
strojih, o cenah živeža. Zakaj bom moral
ubijat sredi jasnega življenja? Ženska
joče in drhti v postelji. Ona ni nič
kriva. Ona sploh ne ve. Kdo je
kriv, Bog, ti ali jaz? Kaj ti koristi
kri na mojih rokah, kri
nedolžnega človeka,
velikega, lepega in tihega kot
gora, ki ga
ljubim.

Blood

Metka Krašovec
Blood, 1983
akvarel, rotring, papir, 297 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9965

Zajček, ki bereš biblijo,
zakaj tvoja mati bere biblijo?
Zakaj živiš v smeteh, zajček?
Kje si dobil ta zrcala?

Zajček, zakaj se otroci na cesti boksajo?
Zajček, odkod dobijo otroci na cesti
boksarske rokavice?
Zajček, zakaj so tvoja zrcala visoka
dva metra, široka pa samo deset centimetrov?

Zakaj nimaš stola, zajček?
Zakaj nimaš mize?
Kje se umivaš, zajček?
Kje imaš Vodo?

Hej, Oaxaqueño!

Zajček me je objel in spi.


Hipnos

Metka Krašovec
Hipnos, 1981
flomaster, papir, 298 x 420 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9910

Dragulj si, narejen iz moje moči, jem te kot
ledeno kocko. Roke mi puliš iz ram in jih
nalagaš kot drva. Množiš jih. Opustošen sem.
Razbil se mi je malik. Ti si moja glina,
jezik moj, slina na skrčeni pesti. In da se mi
kri ne zaduši od tvojega semena, me moraš
rezati. Poglej, v gobec krave dam pest in ti
sipam marjetice po tolmunu. Siv, vlažen in
pepelnat si, ko se zaziram v stene na bregu
jezera. Veš kakšen trebuh imaš od znotraj? Tak,
kot če s hrbtom roke močno drgneš po svojem
belem obloženem jeziku, ko si bil še otrok.
Hočem, da klecneš od ljubezni, in da se
magari malo udariš v glavo. Hočem, da omedliš.


Keeping your Socks on

Metka Krašovec
Keeping your Socks on, 1981
grafit, papir, 302 x 422 cm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9937


Kopaj se v svoji lepoti.
Dopusti ji, da te obglavi.
Ti si ta lepota. Ona
sama je tvoj veliki brat.
Ne pozabi.
Niti za trenutek.
Moja pota so
neobvladljiva.
Umreva lahko samo
ti ali jaz, ali
oba, ali oba
skupaj.


Ahora, entre nosotros ...

Metka Krašovec
Ahora, entre nosotros ..., 1981
flomaster, papir, 300 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9915


Med ljubeznijo in ljubeznijo je
ženska, ki ji nikoli nisem videl
obraza. Ne vem zanj.


Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1984
barvni svinčniki, rotring, papir, 298 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9971

Zaspan
sem
kot
otrok.
Ljubim
tebe
in
ves
svet
enako.

Cogito, ergo sum

Metka Krašovec
Cogito, ergo sum, 1981
grafit, akvarel, barvni svinčnik, papir, 297 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9942

rdeče rože rastejo v nebesih, senca je na vrtu
luč prodira od povsod, sonca se ne vidi
ne vem kako da je potem senca na vrtu, rosa je v travi
okrog so posuti veliki beli kamni da se na njih lahko sedi

hribi okrog so taki kot na zemlji
samo da so nižji in da so videti čisto prhki
mislim da smo tudi mi čisto lahki in da se komaj dotikamo tal
če hodim se mi zdi da se rdeče rože malo umaknejo pred mano

zdi se mi da zrak diši, da je strašno hladen in žgoč
vidim da prihajajo nova bitja
kot da jih nevidna roka polaga v travo
vsa so lepa in mirna in vsi smo skupaj

nekatere ki plavajo sem v zraku zavrti in jih odtrga
zginejo in jih ne vidimo več in ječijo
zdi se mi da je moje telo v žarečem tunelu
da vzhaja kot testo in da potem prši narazen v zvezde

tukaj v nebesih ni seksa ne čutim rok
ampak so vse stvari in bitja popolnoma skupaj
in drvijo narazen da se še bolj združijo
barve hlapijo in vsi glasovi so kot mehka kepa na očeh

zdaj vem da sem bil včasih petelin in včasih srna
da sem imel krogle v telesu ki jih zdaj drobi
kako lepo diham
imam občutek da me lika likalnik in da me nič ne peče


Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1982
akril, papir, 297 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9959

Si tu?
Ne vem, Neimenovani, ne vem.
Poglej me.
Poglej me.
Ko boš hotel.
Ko bom umrl.
Ko se bo svetlilo.
Ko bo moje telo ugasnjeno.
Ko bom dihal.
Ko bom šel.
Nisem še tako pisal.
Ne vem, kaj bo.
Vidim zvezde.
Se vrti?
Ne vem, kaj se vrti.
Se sliši?
Iz čaše sem.
Otrobe jem.
Kapo si našel.
Oblekel sem pižamo.
Vame gre vse.
Zlepil sem se.
Pišem počasi.
Ti si, kar vidim.
Ko bom dihal, bom umrl.
Plačilo je strašno.
Imam vse.
Drvarji so.
Ura je.
Marelice so.
Slišim dotike.
Ključavnica je.
So rekli.
So plesali.
Daj mi kapo.
Sem dihal.
Sem zaspal.
Si bil hiter.
Sem bil pozen.
Sem slikal.

Love Dance

Metka Krašovec
Love Dance, 1981
grafit, papir, 301 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9932


Želja, da bi bil hiter, me klonira.
O kako temen in težek in tih je zvon.
Enakomerni presledki umirijo.
Zakaj ne bi enkrat čisto enostavno
povedal, da se bojim smrti?


Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1981
grafit, akvarel, papir, 289 x 415 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9930


O, kot majhen kužek sem spal na tleh
in se umival v oknu.
Tvojemu sladkemu srcu nisem verjel.
Zajtrkovala sva, ko si
dišal kot pramati ur in mi bil
smrtno nevaren.
Zavezal sem te.
Prepovedal si mi krasti konje.
Sami bodo prišli!
Sami bodo prišli!
In sem se obliznil.

Samo ti si tu, da te žgem
in pozabljam, moja last.
Rušeče se mokre rjave hiše,
kako naj vstanem.
Kako naj spijem tvoje požirke
v tem gostem, zastrupljenem
morskem zraku.
Sam si si zlomil oči in si izdrl
vonj s svojim hropenjem, s svojim
banalnim črnim stokanjem.
Briga te kaj bo z mano.


Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1984
barvni svinčniki, rotring, papir, 298 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9982


Utrudil sem se podobe svojega plemena
in se izselil.

Iz dolgih žebljev
si varim ude novega telesa.
Iz starih cunj bo drobovje.
Nagniti plašč mrhovine
bo plašč moje samote.
Oko si izderem iz globine močvirja.
Iz prežrtih plošč gnusa
si bom postavil kolibo.

Moj svet bo svet ostrih robov.
Krut in večen.


Es sind in den Sonnenländern …

Metka Krašovec
Es sind in den Sonnenländern …, 1982
akril, rotring, papir, 297 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9957


Zvezde režejo.
Tvoj pogled mi je zlomil kri.
Spil si mi moč, da sem metal
senco.
Bolečina, ki me še brani
pred kristalom,
utripa kot slep in utrujen
pes.
Strl si me, da ne morem
več premakniti glave.
Odtekam, ko spiš in globoko dihaš.
Zmučil si me.
Ne bom se ti več uprl.
A preden bo zadnja kaplja
odtekla, si bom naredil
silo in te
spremenil v svoj
spomenik.


Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1986
barvni svinčniki, papir, 298 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 10028


kako zahaja sonce?
kot sneg
kakšne barve je morje?
široko
jon si slan?
slan sem
jon si zastava?
zastava sem
vse kresnice počivajo

kakšni so kamni?
zeleni
kako se igrajo kužki?
kot mak
jon si riba?
riba sem
jon si morski ježek?
morski ježek sem
poslušaj kako šumi

jon je če teče srna skozi gozd
jon je če gledam goro kako diha
jon so vse hiše
slišiš kakšna mavrica?
kakšna je rosa?
spiš?                                                           


Und auf das Mondbeglänzte Sommerland fällt ein Schatten

Metka Krašovec
Und auf das Mondbeglänzte Sommerland fällt ein Schatten, 1982
akril, rotring, papir, 297 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9961


spet so tihe ceste, temni mir
spet so čebele, med, tiha zelena polja
vrbe ob rekah, kamni na dnu dolin
hribi v očeh in v živalih spanje

spet je v otrocih nemir, v piščalih kri
spet v zvonovih bron, v jeziku aura
popotniki se pozdravljajo, kuga je utrdila sklepe
divji jeleni so na dlani, sneg žari

vidim jutro, kako hitim
vidim kožo v pobožnem prahu
vidim vriskanje, kako se pomikava proti jugu
toledo fant, mala štoparja

slike so jasne, rože plahe
temno zapečateno nebo, slišim krik
čaka čas ljubezni, čas visokih kipov
tihih čistih srn, zasanjanih lip

Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 2011
akril, papir, 298 x 422 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 10039

Kdor ne bo vedel piti čudeža, bo zgorel,
tako strašno je. In kdor kot bager
v čudežu ne bo zagrabil zemlje,
bo kot perut, ki so jo ptice odložile.
Ljudje smo, ne rože.
Njih mir cveti le iz mrtvega mesa,
ne prehitevajmo dogodkov.
Duh se nikoli ne izgubi v sili,
in če se požene prazna, se vrne.
Krog sem, dokler ne postanem moč.
In če vas ranim v obraz,
lopnem po vašem kriku v spanju,
če vas vedno znova razlaščam kot strup
kaosa,
počepnite kot sveta žival,
ki je pravkar podojila.
Poljubite zemljo in vrzite name
prekletstvo.
Priklenite me s svojim sovraštvom,
da vas bom zmogel zdrobiti v
ljubezen.


La Muerte de rodillas mana …

Metka Krašovec
La Muerte de rodillas mana …, 2012
oglje, pastel, akvarel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9871


Nekega dne se zaveš da je roka
da je že davno navajena da je roka
nabrekla od svoje ročnosti
gleda te motna, navajena da je roka
vendar kaj zdaj in kakšne bodo posledice
divje odmetavaš to kar ni tvojega
in prosiš zakaj si ravno roka
bodi pesek ali voda
ali prehod iz svetlobe v temo
ne maram reče roka
predolgo nisi vedel
nisi ti ampak sem roka
vendar kaj zdaj in kakšne bodo posledice
kdo bo določil nove meje
nisi dobro razumel reče roka
nisi ti ampak sem roka ki se širim
potem sem rama
bled sem in pojem glasno pojem
in delam posteljo
nehaj že enkrat s to svojo majhno porumenelo mislijo
nisi bled nisi pel nisi glasno pel
ne delal postelje
zakaj NISI TI AMPAK SEM ROKA
svet je razpad sveta

vendar kaj zdaj in kakšne bodo posledice


Esto / sucedió entre dos párpados; tremblé …

Metka Krašovec
Esto / sucedió entre dos párpados; tremblé …, 2012
bleščice, oglje, akvarel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9897


Mrzlo čelo. Mrzlo čelo.
Ko bo vstalo sonce, boš napit.
V črnih verigah neba se hraniš z mano.
Modra sta osa in jagnje.
Plamen je kristalen.

Mrzlo čelo. Mrzlo čelo.
Zlit si in bolj bel kot zarja.
V tvojih trepalnicah so
zgorele moje naveze,

moj srčni utrip.

Vdahnil sem te, da te

ne bi ranil.
Da bi, ko sem te
nosil čez prepade,
v nemost kriknil.

Plamen in meso,

privid si, temna roža.
Videl si se, preden si v loku
zgorel.
Tvoje nebo je skorja.



Ausente! La mańana en que me vaya …

Metka Krašovec
Ausente! La mańana en que me vaya …, 2012
bleščice, oglje, akvarel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9872


Ko te prebiram, plavam. Kot medo s šapami me
potiskaš v blaženost. Ležiš na meni, ki si me
razdejal. Na smrt sem te vzljubil, prvi med
rojenimi. V enem samem hipu sem postal tvoj kres.

Varen sem, kot nisem bil nikoli. Si dokončni
občutek zadoščenja: vedeti od kod je hrepenenje.
V tebi sem kot v mehkem grobu. Režeš in prežarjaš
vse plasti. Čas se vname in izgine, himne slišim,

ko te gledam. Strog si in zahteven, stvaren. In ne
morem govoriti. Vem, da hrepenim po tebi, trdo sivo
jeklo. Za en tvoj dotik dam vse. Glej, pozno sonce

buta ob stene dvorišča v Urbinu. Umrl sem zate.
Čutim te in te rabim. Mučiš. Ruješ me in izžigaš,
vedno. In v prostore, ki si jih uničil, teče raj.


Transido, salomónico, decente, …

Metka Krašovec
Transido, salomónico, decente, …, 2012
oglje, bleščice, akvarel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9898


S svojo tiho, tenko roko ugašaš zvezde.
Moje ime razdajaš kot čebela med.
Ugrizni me! Zažigaš mi oči. Daljno
morje bivolov v pepelnatem, zelenem
zraku. Okus je zamenljiv, jaz nisem.
Na križu sem pribit in trošim tvoje
sadje. Poglej: vsaka kaplja mojega
spomina je utrip oboka, zdaj še
strjenega v čudež, da nebo živi.
Žival klone, poklekne, zadeta je.
Otreseš se belega puha lučk in
napis na tvojih prsih ne zažari za

nikogar. V svojih tihih, mehkih
ustih si zažgal moj vrat.


Heart! We will forget him! ...

Metka Krašovec
Heart! We will forget him! ..., 2012
oglje, bleščice, akvarel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9832


Narisal bom križ
                           †
vijuge na mojem gugalnem stolu
kako otožno visi srajca
ko jo je zapustilo telo
vendar je še vedno srajca
in tu je ključna točka našega poraza
in kovček in ravnilo T
ali ste že videli stol
ki bi tekal od kopalnice proti kuhinji
ali pa v obratni smeri ker to ni važno
in histerično spraševal
kaj bo z mojim posmrtnim življenjem
ali ste že videli balkonsko ograjo
ki bi rekla dovolj mi je
                 dovolj mi je
                 dovolj mi je
tudi jaz ljubim svoje majhno življenje
tudi jaz moram imeti nekaj od tega
in če ste šli po glagoljaški ulici
in zagledali med hišo številka štiri
in vodnjakom star škorenj ki leži
tam od tistega leta ko so bile
zadnje nočne regate in je zmagal Mario
ali vas je vprašal škorenj
dober dan oprostite
da vas kar na cesti nadlegujem
ali se vam ne zdi
ali se vam ne zdi
ali se vam ne zdi
Nedoumljive so stvari v svoji prekanjenosti
nedosegljive besu živih
neranljive v nenehnem odtekanju
ne dohitiš jih
ne zagrabiš jih
nepremične v strmenju


Lo horrible, lo suntuario, lo lentísimo, …

Metka Krašovec
Lo horrible, lo suntuario, lo lentísimo, …, 2011
bleščice, oglje, akvarel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9888


Sanjal sem, da mu je iz ust tekla kri.
Ležal je na pesku in strmel v prazno.
Okrog in okrog so dišale skale.
Stopil sem s čevlji nanj in mu zdrobil
nos. Zdelo se mi je, da se ga ptice
bojijo. Da ga ne bodo raztrgale,
če bo pretenek curek krvi. Zlomil
sem mu vrat v tilniku. Iz ušes in
lic sem naredil brozgo. Prepojen
s peskom je škripal. Nebo se je
vdrlo in poglobilo. Ptice so se
začele zbirati v jate in bližati.


Mańana esotro día, alguna …

Metka Krašovec
Mańana esotro día, alguna …, 2011
bleščice, oglje, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9869


Čuvajte mi žrtev pod natančnim
tlakom,
najemniki neveste moje smrti. Vitezi in
vojščaki, izbral sem vas po svojih najboljših
močeh.
V meni ni ljubezni. Jaz sem
maska. Vem, kaj
hočem. Ko se približam, se približam samo
zato, da izmerim potek svojih
priprav. Bolj
natančne so kot noč in dan. Bolj
natančne kot noč in dan morajo biti. Če
trepetam, trepetam zato, ker se
bojim, da nisem zagrešil
napake iz misli na svojo
človeškost. Ker vsaka knjiga zahteva
citat iz mojega opusa. Ne
pritožuj se, torej. Te bom že
sam zamenjal, če bom presodil, da ti pohajajo
moči.


Hay ganas de volver, de amar, de no ausentarse, …

Metka Krašovec
Hay ganas de volver, de amar, de no ausentarse, …, 2012
bleščice, oglje, akvarel, grafit, papir, 180 x 125 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 9899


Če tu ne bom premišljal, ne bom nikjer premišljal.
Do česa naj pridem? Do ran? Jih ni boljše
lizati, mazati, celiti, kot da izkrvavijo?

Zato mečem dračje gor in jih zažigam.
Ogenj, dim, palčke, dokler gorijo, in tudi
potem ne več. Malo kako se skrivamo, 

kako si oblačimo sviter, kako ga
slačimo, kako gesto ponavljamo, da nas
popolnoma skrije. Goli smo in ranljivi. 

Naj ti podarim srce? Kaj boš z njim? Ga boš
pohrustal? In kje bo potem? A ni boljše, da
zgori? Da ga gledamo, kako se kadi in postaja 

modro.
Čof! In veslo se izvije iz globin, to sem
hotel, spet lepo pravokotno pada, potegne, vleče, 

mišice se napenjajo, čoln leti. Čoln mora biti
lahek, če hoče leteti, in tisti tretji bratranec
z Bleda, ki super vesla, zdaj ne vem, 

kdo si blajha lase, on ali njegov mlajši veslač,
sploh ne vem, kako jima je ime, ali sta sploh v
sorodu. Mislim, da tisti sorodnik nima 

trofej. Tisti, ki imajo trofeje, niso sorodniki.
In tako se zamotim z vodo, s špricanjem in
tiktakanjem, kar lepo tiktaka, blaži bolečino.

!Oh noche, que quiaste! ...

Metka Krašovec
!Oh noche, que quiaste! ..., 2011
akril, voščenke, papir, 298 x 421 mm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG G 10042

Vzel si bom žebljev,
dolgih žebljev
in jih zabijal v svoje telo.
Čisto narahlo,
čisto počasi,
da bo trajalo dlje.
Naredil si bom natančen načrt.
Tapeciral se bom vsak dan
na primer kakih deset kvadratnih centimetrov.

Potem bom vse zažgal.
Gorelo bo dolgo,
gorelo bo sedem dni.
Ostali bodo samo žeblji,
spajkani, zarjaveli vsi.
Tak bom ostal.
Tak bom vse preživel.


Brez naslova

Metka Krašovec
Brez naslova, 1981
flomaster, papir, 297 x 420 mm
NG G 9919

Vse življenje boš hodil.
Vse življenje boš
pripet suveren.
Odtis si.
Kralj, ki deduje kralja,
ne izniči oblasti.
Tebi sem dal vse,
nikomur drugemu.
Pojej zrcalce.

Trapped

Metka Krašovec
Trapped, 1981
grafit, papir, 301 x 422 mm
NG G 9939

Specifično je ista beseda kot kolosalno.
Najboljše, da zamižiš, da ne pride v oči.

Včeraj popoldne je spet prišel k meni.
Giorgio. Peljal sem ga na kosilo.
Pokazal mi je pesmi, ki jih je napisal
zjutraj. Potem je telefoniral Alfonsu,
na San Luis Potosi, 113 A. Alfonso je
rekel, da naju bo čakal na calle Jalapa,
vendar smo se zgrešili. Šla sva proti
njegovi stari kolonialni hiši in čakala
pred njo. Pripeljal se je s volkswagnom,
obrit po glavi. Takoj sem vedel, da je čarovnik.
Zdelo se mi je, da sem ga zelo zanimal.
Peljal naju je po sobah, pogovarjala sva
se o Léviju, Sir Randolfu. Pripovedoval
mi je o svojem učitelju zena in mi pokazal
knjigo, ki jo končuje: Svetovni plan
prehrane. Potem smo kadili nekaj, kar je
rekel, da je navadna trava iz Palenqua.
Prijemal sem njegove predmete, meče,
krogle, križe iz vrvi, se igral z
merkurjem v stekleničkah. Rekel je,
da bo priredil majhen show za naju.
Plesal je, igral in pihal, se vmes
neprestano režal. Začudil se boš nad
strašno močjo, ki ubija, je rekel.
Ne boš se mogel upirati veselju.
Zdaj bom nadaljeval s pisanjem knjige,
je rekel, in vaju zapeljal v center.
Izstopila sva na križišču Niza –
Hamburg. Začela sva hoditi. Čudil sem
se, da delam tako velike korake, da tako
globoko diham, da se gibljem tako
skladno. Kam greva? sem vprašal
Giorgia. Greva, je rekel. Se bojiš?
sem ga vprašal. Rekel je, da je prepričan,
da ga ne bom ubil. Jaz nisem več vedel.
Imel sem občutek, da naju bo sila
peljala skozi tempelj, da bom pojedel
njegovo srce. Šla sva, da bi se nekam
usedla, da bi nekaj spila, ker sva imela
zelo suha usta. Hodila sva peš, po
preprogi. Prišla sva na Avenido Juarez,
Giorgio je pokazal ogromen slavolok
na Plaza de la Republica. Tam je moj
hotel, je rekel. Hodila sva kilometer
po rdeči preprogi, na slavoloku je
plapolala ogromna zastava. Bil je 20.
november, praznik Mehike. Kam greva?
sem ga vprašal. Na začetek, je rekel.
Vsi bodo tam, tudi predsednik republike in
španski kralj. Jaz sem samo čutil, kako
mi narašča moč, kako ga bom najprej
ljubil in mu potem pojedel srce. Veš,
mi je rekel, Alfonso mi je pravil, da je
enkrat pred njega stopila kača. Umaknil
se je, kača je šla proti njemu. Ko ji je
dal vso moč, ga ni ubila. Se ti zdi,
da sem zdaj jaz tista kača, sem ga
vprašal. Ne, je rekel, ti nisi kača.
Ti hodiš vzporedno z mano. Pokazal je
s prstom na desno, dol s preproge, ki je
peljala proti večnemu ognju pod slavolokom,
postal sem žalosten. Potem sva hodila še
uro ali dve, zmeraj tako, da je bil
tempelj na levi ali desni, spomnim se
šuma plapolanja zastave. Potem je
pokazal na okno, to je moje okno.
Ti odloči, je rekel. Hotel Pennsylvania
je ves v kahlicah, prekrit je z modrimi
emajliranimi kahlicami. V recepciji je
spala stara ženska. V sobi, ko sva
kadila, je rekel, ti se odloči, na
tebi je, ali me ubiješ ali ne.
Nehal sem si odpenjati pas. Nehal sem
si sezuvati škornje. Ulegel sem se in
zaspal. Ko sem se zbudil, je Giorgio
jokal. Sedel je na stolu iz rafije,
stlačen ob steno. Nisi edini, ki bi rad
ljubil, je rekel. Čutil sem, da je
dopolnjeno. Spil sem njegovo srce. Zdaj
grem, sem rekel. Giorgiov obraz je bil
žareč in lep. Vidiš, je rekel
pomirjen. Svetloba je za vse. Danes
zjutraj, ko sem šel na zajtrk in
kupil časopis Uno mas uno, sem
prebral, da je v gvajanski džungli
naredilo ritualni samomor 383
Američanov pod vodstvom Jima Jonesa.

Soba (Vrata, miza, stol)

Metka Krašovec
Soba (Vrata, miza, stol), 1973
akrilna tempera, platno, 178 x 140 cm
Narodna galerija, Donacija Metke Krašovec
NG S 3549

Donacija Metke Krašovec Narodni galeriji
Metka Krašovec : Tomaž Šalamun : Radko Polič – Rac

Spletna razstava

Narodna galerija
zanjo Barbara Jaki

pesmi Tomaž Šalamun
risbe Metka Krašovec
izbor in interpretacija Radko Polič – Rac

uredila Mateja Krapež
foto Janko Dermastja (© Narodna galerija)
multimedija Peter Sodja

Zvočne interpretacije pesmi Tomaža Šalamuna so posnete v studiu RTV Slovenija.
interpretacija Radko Polič – Rac
režija Špela Kravogel
tonski mojster Matjaž Miklič

Avtor razstave
Radko Polič – Rac

Vodja projekta
Mateja Krapež

Konserviranje in restavriranje
Tina Buh

Postavitev razstave in oblikovanje tiskovin
Kristina Kurent

Razstavo so omogočili

2. februar - 8. maj 2022
Narodna galerija
Galerija Narodni dom
Cankarjeva 20
1000 Ljubljana