Španske državne nagrade s področja fotografije (1994–2008)
Drugi pogled je skupinska razstava, na kateri je predstavljen velik del avtorjev z obširnega seznama prejemnikov državne nagrade s področja fotografije, ki jo je ustanovilo Ministrstvo za kulturo Španije leta 1994. Razstava je prava paleta raznovrstnih pristopov in se razgrinja pred nami v serijah, ki nam odkrivajo presenetljive povezave med drugače tako različnimi ustvarjalci. Namen razstave je prikaz bogastva, izraznosti, zmogljivosti, domiselnosti, briljantnosti in nedvomno visoke kakovosti fotografov, ki delujejo v Španiji. Hkrati nam ta razstava – v celoti in ob ogledu naključnih fotografij – daje pregled pomembnega in za zgodovino španske fotografije značilnega obdobja zadnjih šestdesetih let. Med obiskom razstave kot celote lahko opazujemo razvoj posameznih ustvarjalcev, ki je usklajen s preoblikovanjem španske družbe od petdesetih let do danes; v dokumentarnem smislu se to kaže prav v vsaki fotografski razstavi.
V omenjenem času so različne generacije fotografov zaznamovale posamezna obdobja. Po državljanski vojni so pionirji fotografije, kakor so Cualladó, Masats, Pérez Siquier in Joan Colom, ponižno Španijo, obremenjeno z razvojnim zaostankom in s pomanjkanjem finančnih sredstev ter zagrnjeno v nekakšno črnino, ujeli v družinske posnetke in v reportaže o degradiranih območjih Barcelone in Almerije, upodabljajoč državo, razpeto med revščino in ponovno vzpostavitev razvoja. Ustvarjalci v črno-beli tehniki so se zlahka in uspešno prilagodili živahnejši in intenzivnejši barvi, ki je pristajala »drugačni Španiji«. Sledil je nov val raznovrstnih umetnikov, kakor so Cristina García Rodero, Toni Catany, Humberto Rivas in Pablo Pérez-Mínguez. España Oculta (Prikrita Španija) umetnice iz La Manche, Cristine Garcíe Rodero, je serija fotografij, ki se je oblikovala petnajst let. Pritegnila je pozornost mednarodne javnosti, saj je del zbirke odkupil Center za etnografske študije Paula Gettyja. Na tej razstavi so zbrana tudi dela, ki so jih omenjeni fotografi posneli na Haitiju in v Etiopiji. Toni Catany je ugleden umetnik, ki ga navdihuje antični svet in stare fotografske tehnike. Prek njegovih del se približamo Sredozemlju: posebej bi lahko izpostavili tihožitja in akte, za katere črpa navdih iz klasičnega kiparstva. Klasicizem in spokojnost mojstrsko prikaže argentinski fotograf, ki živi v Španiji od sedemdesetih let dalje, Humberto Rivas, čarovnik portretov in samote, pri katerem se minevanje časa kaže kot jasen znak identitete. Pablo Pérez-Mínguez, véliki kulturni agitator že iz časov revije Nueva Lente, pomeni vez z bolj pop umetniki madridskega gibanja, tako imenovane »movide«, kakor sta Alberto García-Alix in Ouka Leele, ki ju prežema zanju značilna poetičnost.
Na tej véliki freski španske fotografije ne manjka niti konceptualnih umetnikov, kakor so Joan Fontcuberta, Chema Madoz, Manuel Vilariño, Bleda in Rosa. Prvega, pomembnega teoretika, bi lahko uvrstili v »metafotografijo«, v kateri digitalizacija dovoljuje varljivost slike in komunikacije. Chema Madoz je vizualni pripovedovalec, rad uporablja metafore, ki jih sestavljajo nemogoči predmeti. Posebna moč in značajska refleksija sta dejavnika, ki mu – na neki način – narekujeta slog, skupen z Galičanom Manuelom Vilariñom, poetičnim, duhovnim in simboličnim ustvarjalcem. Blizu sta jima narava in klasična umetnost; v njunih delih igrajo prevladujočo vlogo barve in teksture. Na koncu omenimo še Bledo y Rosa, mlad fotografski par, ki živi v Londonu; tam ustvarjata serije, v katerih so zelo pomembni minevanje časa, zgodovina, prostor in pečat, ki ga zapusti človekova sled.
Carmen de la Guerra Martín
Javier Díez Ballesteros
.: Gradivo za novinarje (ZIP) :.
.: Utrinki iz razstave, video prispevek :.
.: Foto zgodba :.
Razstavo so omogočili
Ministrstvo za šolstvo, kulturo in šport Španije
Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije
Veleposlaništvo Španije v Ljubljani
Narodna galerija
Avtorstvo razstave in besedil
Artendencias
Carmen de la Guerra Martín
Javier Díez Ballesteros
Koordinacija
Dušan Benko, Narodna galerija
Mateja Breščak, Narodna galerija
Laia Ros, Veleposlaništvo Španije v Ljubljani