Države
male antante so leta 1938 organizirale potujočo razstavo slikark, ki so jo
gostile vse prestolnice držav zaveznic. Ljubljana jo je gostila v spomladanskih
mesecih. V teh nemirnih časih so se družbene razmere hitro spreminjale in
veliko večino umetnic, ki so takrat razstavljale, je zgodovina deloma ali pa
kar v celoti pozabila. Med njimi je bila tudi akademska slikarka Elda Piščanec
(1897−1967), rojena v Trstu, ki pa se je že kot deklica zaradi očetove službe
preselila v Ljubljano. Slikarka se je slikanja učila pri Rihardu Jakopiču,
Petru Žmitku, Ivanu Tabakoviću in Francetu Goršetu. Slikarstvo in grafiko je v
letih 1925−1929 študirala na firenški akademiji, kjer sta bila njena učitelja
Felice Carena in Celestino Celestini. Njun vpliv je čutiti tudi v Eldinem delu.
Poleg Firenc je cerkveno slikarstvo študirala tudi v Parizu na zasebnih šolah
slikarjev Mauricea Denisa, Georgesa Desvallièresa in Andréja Lhota.
Po koncu študija se je vrnila v Slovenijo. Večinoma je živela razpeta med
Ljubljano in Vinegradom (Majpiglom) pri Dobrni, v graščini, ki jo je kupil njen
oče in kjer je v osami tudi umrla.
Elda
Piščanec se je posvetila realizmu, ki ga je razvijala v več smereh. Slikala je
predvsem krajine, tihožitja, akte, portrete in sakralne motive; veliko je
ustvarjala v olju, akvarelu, risbi, grafiki, stenskem slikanju, v manjši meri,
modeliranju v glini ter umetni obrti. Hrepenela je k vzvišenemu cilju, ki ji ga
je predstavljala umetnost, in v ta namen se je želela osvoboditi vseh spon, ki
so jo in bi jo vezale na materialen svet in odgovornosti, ki jih vpetost vanj
prinese. Po zaslugi ohranjenih dnevnikov in dokumentacije smo si jo približali,
pa vendar je bila njena osebnost zapletena in zaznamovana z globokimi
koreninami v kulturnem ozračju takratnega časa, ki ga je doživljala samosvoje
in samostojno. S svojim delom je
obogatila zakladnico umetnic nežnega spola, ki so si morale z velikim trudom
ustvarjati prostor v prevladujočem moškem umetnostnem svetu.
Na
razstavi je 99 slikarkinih olj, risb, grafik in akvarela, ki segajo od
najzgodnejšega pa do poznega obdobja. Razstavljene so tudi slikarkine lastne
podobe, ki so resne, kot bi želela prikazati tudi manj rožnato stran življenja,
v kateri se prepletajo razmišljanja o najtežjih, nedoumljivih in nerešljivih
vprašanjih. V predmetnih tihožitjih se je slikarka potapljala v razmišljanje o
minljivosti, ki je pogosto zaposlovala njene miselne poti in jo včasih privedla
tudi do melanholičnega pogleda na svet. V popolnoma drugačnem likovnem jeziku
se je izražala v delih z nabožno tematiko. Bohotne oblike aktov, nastalih po
modelih na akademiji, se izsušijo v asketske figure svetopisemskih pametnih in
nespametnih devic, v sumarno začrtanih evangeljskih prilikah in prizorih. Te
predstavljamo s grafičnimi listi, projekcijo njenih monumentalnih sakralnih
del, ki so se ohranila v podeželskih cerkvicah in kratko predstavitvijo reliefa
križevega pota. Obenem predstavljamo tudi kratek film, ki ga je o njenem
življenju posnela RTV Slovenija, projekcijo njenih monumentalnih sakralnih del,
ki so se ohranila v podeželskih cerkvicah in prezentacijo njenih ilustracij za zgodbico Tonca iz lonca, ki je
periodično izhajala v reviji Vrtec.
Avtorica
razstave
Sara Müller
Vodja projekta
Alenka Simončič
Restavratorsko-konservatorska priprava del za razstavo
Tina
Buh, Andreja Ravnikar, Narodna galerija;
Barbara Dragan,
Emina Frljak Gašparović, Barbka Gosar Hirci, Sanela Hodžić,
Restavratorski center, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije
Postavitev razstave in oblikovanje tiskovin
Ranko Novak
Umetnine so posodili
Narodna galerija
UGM Umetnostna galerija Maribor
zasebni lastniki
Projekt so podprli
16. junij – 16. oktober 2022
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana
Želite vodstvo po razstavi?
Po
vnaprejšnjem dogovoru organiziramo vodstva v terminu po vaši izbiri.
Rezervacija termina na T: (01) 24 15 415/435 ali E: dejavnosti@ng-slo.si
Ne spreglejte! Znižana cena vstopnic za ogled razstav Elda Piščanec v Narodni galeriji in Izven okvirja v Cankarjevem domu
Od 1. julija do 31. avgusta je mogoče z vstopnico ene razstave uveljaviti 50-odstotni popust pri nakupu vstopnice za drugo razstavo, omogočamo pa tudi nakup kataloga druge razstave po polovični ceni.