Helena Vurnik je ena tistih
umetnic v slovenski umetnostni tradiciji, katere navzočnosti se zaradi razcveta
feminističnih študij v zadnjem času spet nekoliko bolj zavedamo, dejansko pa
sta njena življenje in delo razmeroma malo raziskana. Znana je predvsem po
udeležbi pri večjih projektih svojega moža arhitekta Ivana Vurnika, a je kljub
pogostemu poudarjanju enakovrednosti njenega deleža ostala v njegovi senci. Prvo
razstavo, posvečeno njenemu delu, prireja kot hraniteljica njene zapuščine,
pridobljene leta 1964, Narodna galerija v sodelovanju s Centrom arhitekture
Slovenije.
Helena Kottler je bila
Dunajčanka, sodobnica naših vesnanov, ki je kljub nasprotovanju v družini želela
v umetniški poklic. Ob obiskovanju tečajev risanja na Grafičnem učnem in
eksperimentalnem zavodu med 1903 in 1909 se je leta 1907 vpisala na dunajsko
Umetnostno šolo za žene in dekleta, ki so jo tedaj na kratko imenovali Damska
akademija. Večina visokošolskih zavodov v cesarstvu namreč ni sprejemalo žensk
v uradne programe, temveč jim je izobraževalni sistem ponujal programe,
prilagojene »ženski senzibilnosti in sposobnostim«. Ob koncu študija leta 1910
je Helena dobila državno štipendijo, ki ji je omogočila petmesečno bivanje v
okolici Modene. Po vrnitvi se je zaposlila kot ilustratorka, najela lasten
atelje in se novembra 1913 poročila z arhitektom Ivanom Vurnikom.
Leto pozneje se je Ivan
Vurnik odločil za vrnitev na Kranjsko. Zakonca sta bila zaposlena z naročilom
za zasebno kapelo škofa Andreja Karlina v škofijskem dvorcu v Trstu. Helena, ki
dotlej ni imela nikakršnih izkušenj s cerkvenim ali monumentalnim slikarstvom,
naj bi naslikala več velikanskih platen, od katerih pa je dejansko končala samo Marijino oznanjenje. Preostale
poznamo samo po dekorativno učinkovitih osnutkih v temperi. Njun svetovalec je
bil prelat dr. France Kimovec, ki je vse življenje ostal njun posrednik
cerkvenih naročil.
Heleni na Kranjskem ni uspelo
vzpostaviti lastne socialne mreže, povsem je bila odvisna od moža in je svoje
ustvarjanje doživljala kot neskončno tlako naročil, stiskajočih rokov in
ponavljajočih se nalog. Kljub temu je npr. v knjižni opremi, arhitekturni dekoraciji
in v liturgični opremi – zlasti pri vezeninah – ustvarila kar nekaj estetskih
presežkov, ki so dali ton umetnostni produkciji med obema vojnama. Njeno delo
je bilo ob Ivanu Vurniku vpeto v oblikovanje nacionalne simbolike v
nacionalno-emancipacijskem gibanju pod okriljem slovenske katoliške cerkve. Zlata
knjiga Mestne občine Ljubljana, ornati za škofa Jegliča, poslikava v Zadružni
gospodarski banki in knjižna oprema za Mohorjevo družbo so eminentne izvedbe,
ki se začnó pri tržaškem Marijinem
oznanjenju, na katerem ima Marija na glavi turban v barvah slovenske
trobojnice.
Po družinski tragediji leta
1942, v kateri je pod streli italijanskih okupatorjev umrl devetnajstletni sin
Niko, je Helena izgubila vero v umetnost in ustvarjanje. Naročila so bila vse
redkejša, Ivana Vurnika so postopoma odslovili s Fakultete za arhitekturo, in
leta 1956 sta se preselila v Radovljico, kjer je Helena leta 1962 po
dolgotrajni bolezni umrla.
S pomočjo njenih dnevnikov in
družinske tradicije smo v zapuščini skušali prepoznati Helenina intimnejša
dela, ki pričajo o osamljenosti, pomanjkljivem samozaupanju in osebni razklanosti.
V takšnem razpoloženju je izvajala naročila, medtem ko so bolj osebna, intimna
dela, ostala največkrat nedokončana. Njeni modeli so bili skoraj izključno
družinski člani, ki jih je pogosto portretirala in jih je v nekem srečnem
trenutku sredi tridesetih let upodobila v vrsti iskrivih karikatur. Z Ivanom
Vurnikom sta prenovila cerkveno umetnost, predvsem na področju oblikovanja
liturgične opreme. V Helenini zapuščini v Narodni galeriji pa med množico pripravljalnih
študij, skic in risb najdemo tudi nekaj izpovednih utrinkov. Ti govore o
tragični usodi umetnice iz metropole, ki je kmalu po začetku umetniške kariere
svoje ustvarjanje podredila družini in družinskemu podjetju, le-to pa svoje
delavniške tradicije iz 19. stoletja ni kaj dosti spremenilo.
Razstavo
je pripravila Narodna galerija v sodelovanju s Centrom arhitekture Slovenije.
V Centru arhitekture Slovenije
smo veseli, da bo s to razstavo, ki smo jo pomagali soustvarjati, tudi širša
javnost spoznala Heleno Kottler Vurnik. Z odkrivanjem bogate slovenske kulturne
in arhitekturne dediščine prispevamo h krepitvi narodne zavesti.
S spremljevalnimi dogodki želimo
pritegniti čim širši krog ljudi, zato smo zasnovali bogat program. Vabim vas,
da se udeležite izleta, sprehodov, vodstev, delavnic za otroke in družine ter
odrasle.
S kolekcijo daril, posebej
ustvarjenih ob razstavi, lahko del bogate kulturne dediščine, ujete v izdelke,
podarite sebi in bližnjim.
Špela Kuhar, Barbara Viki
Šubic, Center arhitekture Slovenije
Spremljevalni program
Vabljeni, da se nam pridružite na
dogodkih, ki smo jih pripravili ob razstavi.
Avtor razstave in vodja projekta
Andrej Smrekar
Strokovni sodelavki pri projektu
Špela Kuhar, Barbara Viki Šubic, Center arhitekture Slovenije
Grafična podoba
Ranko Novak
Restavratorsko-konservatorska priprava gradiva
Tina Buh, Narodna galerija
Vlado Fras, Barbara Dragan, Eva Marija Fras, Katarina Fras, Restavratorski center ZVKDS
Eva Ilec, Pokrajinski muzej Ptuj − Ormož
Postavitev razstave
Andrej Smrekar, Špela Kuhar, Barbara Viki Šubic, Tina Gradišer
Projekt so podprli
Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije
Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije
Občina Radovljica
Župnija Radovljica
Sponzorji in podporniki
-
Odprtje razstave (video)
-
Helena Vurnik, zloženka (PDF)
21. september – 3. december 2017
Podaljšano do 14. januarja 2018
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana