V dneh, ko se v Narodni galeriji izteka odmevna razstava Slovenski impresionisti in njihov čas 1890–1920, postavljamo na ogled ustvarjene impresije naših mladih obiskovalcev in tako simbolično stikamo dva svetova: zapuščino velikih slovenskih impresionistov predajamo kot popotnico najmlajšim in odraščajočim. Zahvaljujemo se vsem staršem, sorodnikom, vzgojiteljem, učiteljem in profesorjem mentorjem, da usmerjajo iskrive oči svojih otrok, vnukov, varovancev, učencev in dijakov k likovnim umetnostim.
Razstavo je z vodenimi dejavnostmi obiskalo 1800 predšolskih otrok, 8700 osnovnošolcev in 12600 srednješolcev. Doživetjem v razstavnih prostorih, kjer smo združevali in primerjali različne zvrsti umetnosti: likovno, literarno, glasbeno in plesno, smo pripojili tudi ustvarjalno izkušnjo v slikarski delavnici in s tem sledili celostnemu pristopu v spoznavanju, sprejemanju in izražanju umetnosti otrok. Razstavno izkušnjo impresionizma smo želeli pri srednješolcih podaljšati in nadgraditi z njihovimi lastnimi ustvarjalnimi iskanji. Za njih smo razpisali nagradni literarno-fotografski natečaj. Odzvalo se je 84 dijakov. Opazovanje poti sončne svetlobe, odsevov v vodni gladini, dekorativnega prepleta drevesnih debel, so ideje, ki so jih srednješolci, kot sodobni impresionisti, poustvarili in s tem obdali s svojim miselnim svetom in razumevanjem. Kompleksen preplet zvrsti med letoma 1890 in 1920 so dijaki iskali tudi v liriki, zavezani impresionističnim dogmam. V motivu drevesa so se njihova razmišljanja prepletla s preteklostjo in trenutnim razpoloženjem, obdanim z eksistencialnimi vprašanji.
V slabem letu, kolikor je trajala razstava, smo pripravili 50 sobotnih in počitniških delavnic, ki se jih je udeležilo skoraj 500 otrok. Program delavnic se je oblikoval pod naslovom Štirje impresionisti, štirje letni časi. Spomladi smo raziskovali Groharjeve slike, poleti so nas ogrela žareča Jakopičeva sonca, jeseni smo razkrivali Sternenove skrivnosti, pozimi pa smo podoživljali čustvo mraza, ki veje z Jamovih slik. Jakopičevi Breze, Križanke in Sončni breg, Groharjevi Macesen, Sejalec in Grabljice, Jamove Vrbe in Senene kopice, Sternenovo Pomladno sonce … pa so v naših delavnicah postali tudi žive slike. Glasba in gib sta nam pomagala, da smo doživeli razpoloženje pomladi, poletja, jeseni in zime, takšno, kot so jih v barve ujeli Jakopičev, Sternenov in Jamov čopič ter Groharjeva lopatica. Kot impresionisti so se tudi otroci odpravili slikat v naravo, v bližnji park Tivoli. Pričujoča otroška razstava slik se nam sestavi v prvinsko doživeti mozaik letnih časov in po svoje odseva tradicionalno ikonografijo serije štirih letnih časov.
Verjamemo, da se bo razstava o slovenskih impresionistih kot posebno doživetje zasidrala tudi v spominu 46 slepih in slabovidnih otrok in mladostnikov iz Zavoda za slepo in slabovidno mladino Ljubljana. Zanje smo pripravili programe, ki so vključevali različne senzorne spodbude, s katerimi smo otrokom približali motive in likovne izzive naših impresionistov. Še najbolj pa so uživali, ko so se sami postavili pred štafelaje, vzeli v roke čopiče, lopatice in palete z barvami. Njihove stvaritve se nas dotaknejo z neposredno predstavljenimi motivi, močnimi barvnimi kontrasti in eruptivnimi nanosi.
8. februarja 2009, ob 11. uri bomo v vhodni avli razglasili nagrajence literarno-fotografskega natečaja in pokazali, kaj so naši mladi obiskovalci ustvarjali v sobotnih in počitniških delavnicah.
Nagrajenci literarno-fotografskega natečaja
Fotografije
1. nagrada: Sašo Štih: Štihova psihoanaliza
2. nagrada: Matej Arko: Jutranja meglica
3. nagrada: Veronika Senekovič: Brez izhoda
Lirika
1. nagrada: Rok Amon: Hrast
2. nagrada: Sebastijan Zupančič: Listopad
3. nagrada: Polona Gams: Skozi drevesno listje
Vodja projekta
Kristina Preininger
Izbor del
Kristina Preininger, Tina Ponebšek, Sabina Mattersdorfer
Priprava pedagoških programov
Kristina Preininger, Tina Ponebšek, Sabina Mattersdorfer, Mojca Leben
Zasnova postavitve razstave
Meta Hočevar
Razstavo sta podprla
Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije
Lek, d.d.