Kiparski opus Ivana Zajca, avtorja Prešernovega spomenika,
doslej še ni bil deležen temeljitega proučevanja. Obsega javne
spomenike, nagrobno,
cerkveno in arhitekturno plastiko ter portretne, alegorične in žanrske motive. Slogovno sega od
historističnih slogov in secesije do posameznih poskusov slikovitega
impresionističnega in programskega povojnega socialističnega realizma.
Za kiparstvo je
Ivana Zajca navdušil že njegov oče kipar Franc Ksaver Zajec. Prav v očetovi
delavnici je pridobil prvo kiparsko znanje, nato pa mu je premožna sorodnica
Josipina Hočevar iz Krškega omogočila študij na dunajski akademiji. Tam je v
letih 1889–1893 študiral pri kiparju sočasne dunajske spomeniške plastike
Edmundu von Hellmerju in leta 1896 zaključil specialko pri Karlu Kundmannu.
Dobro šolanje mu je zagotovilo zanesljivo tehnološko in obrtniško znanje, ki se
kaže v obdelavi detajlov in spretni manipulaciji različnih materialov.
Po postavitvi
Prešernovega spomenika v Ljubljani 10. septembra 1905 se je Zajec januarja 1906
odpravil v Pariz. Doslej je bilo znano,
da je tam razstavljal leta 1906, a na osnovi navedb v virih zdaj vemo, da je v
Parizu v Salonu razstavil dve deli tudi naslednje leto, tam pa je razstavljal
že leta 1900 na svetovni mednarodni razstavi. Avgusta 1907 je odpotoval v
New York. V London je zagotovo potoval poleti 1912, a to ne izključuje možnosti
večkratnega potovanja v britansko prestolnico. Oktobra 1910 se je preselil v
Trst, tri leta pozneje pa v Rim, kjer je ostal do leta 1915, ko je bil
interniran na Sardinijo. V Rimu je na II. mednarodni
razstavi Secesije leta 1914 razstavil plastiko Ranjena Amazonka. Iz
internacije na Sardiniji se je vrnil avgusta 1919, ko je prijavil bivališče v
Ljubljani, kjer se je ustalil do konca življenja. Po vrnitvi v Ljubljano je
kipar kar nekaj let životaril brez službe, saj mu, kakor razberemo iz njegovih
pisem in osebnih zapisov, oblast ni naklonila priznanja za narod pomembnega
umetnika. Potrjena je Zajčeva udeležba na umetniškem tekmovanju na olimpijskih
igrah leta 1924 in odkrit je naslov dela, s katerim se je tekmovanja udeležil. Od
leta 1927 pa do upokojitve leta 1940 je poučeval
modeliranje na Oddelku za arhitekturo Tehniške fakultete v Ljubljani. Državno
finančno podporo je prejel po drugi svetovni vojni, ko je v začetku leta 1947
dobil priznanje in prešel pod uradno zaščito države. Leta 1950 je prejel Prešernovo nagrado za življenjsko delo.
Kljub sočasnim
francoskim vzorom so na kiparsko ustvarjanje Ivana Zajca najbolj vplivali
profesorji dunajske akademije in njihovi že postavljeni spomeniki ob dunajskem
Ringu, ki si jih je kipar v času svojega dolgoletnega bivanja na Dunaju lahko
vsakodnevno ogledoval ter povzemal njihove vzorce tako pri zasnovi svojega
spomeniškega in nagrobnega kiparstva kot pri obli plastiki v splošnem.
Na razstavi je
predstavljenih sedeminpetdeset del v marmorju, bronu, mavcu in glini, ki jih je
kipar snoval v središčih, kjer je živel in ustvarjal, in sicer: Ljubljana,
Dunaj in München, Pariz, New York, Trst, Dubrovnik, London, Rim, internacija na
Sardiniji in končna ustalitev v rojstni Ljubljani. Predstavljeni so arhivski
biografski izpisi, podatki o šolanju, poznejšem pedagoškem delu, o kiparjevem
finančnem položaju, njegovem obsežnem opusu, naročilih, izdelavi za prosti trg
in statusni samostojnosti v primerjavi s sočasnimi slovenskimi kiparji.
Ob razstavi smo pripravili pester spremljevalni
program. Oglejte si ga na tej povezavi.
Ivan Zajec, video predstavitev
Restavriranje del Ivana Zajca
Avtorica razstave
Mateja Breščak
Vodja
projekta
Kristina
Preininger
Restavratorsko-konservatorska
priprava del za razstavo
Tina
Buh, Barbara Dragan, Miha Pirnat ml., Andreja Ravnikar, Matevž Sterle, Narodna
galerija
Zala
Debevec, Martina Vuga, Akademija za
likovno umetnost in oblikovanje
Tadeja
Trajkovski, Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki
Liza Lampič,
Katarina Toman Kracina, Muzej in galerije mesta Ljubljane
Restavratorski
center, ZVKDS
Postavitev razstave in oblikovanje tiskovin
Ranko Novak
Umetnine so posodili
Galerija Antikvitete Novak
Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki
Gorenjski
muzej, Kranj
Likovna zbirka Riko
Loški muzej, Škofja Loka
Muzej in galerije mesta Ljubljane
zasebni lastniki
Zbirka Vok
Projekt so podprli
Kronološki pregled življenja Ivana Zajca
Kronološki pregled življenja Ivana Zajca
5. oktober 2023–11. februar 2024
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana