Skicirke Ivane Kobilca (1861–1926) je Narodni galeriji podarila gospa
Tatjana Pintar in še nikoli niso bile predstavljene v javnosti. Kobilčine risbe
ponujajo uvid v način dela in ustvarjalnega razmišljanja najbolj znane
slovenske slikarke. Skicirni zvezki izvirajo iz treh umetničinih obdobij, prva
dva iz časa študija v Münchnu in izletov po Gorenjski, ko je umetnica
sodelovala tudi s Ferdom Veselom (1861–1946) in se pripravljala na začetek
javnega razstavljanja v tujini in na razstavo v domači Ljubljani leta 1889. Trije
zvezki so iz sarajevskega obdobja, ko se je Kobilca posvetila obrazom in
podobam bosanskih narodov in pripravam na monumentalno sliko Slovenija se klanja
Ljubljani za ljubljansko mestno hišo, predstavljeno leta 1903; in zadnji,
najmanj obsežen zvezek je iz Berlina, njene zaključne mednarodne postaje, iz časa
okoli leta 1911.
Skupaj s študijami v drugih medijih lahko sledimo Kobilčinemu pristopu k
slikanju. Risbe v grafitu je Kobilca uporabila za študij osnovne podrisbe, po
kateri je nato lahko slikala, in za proučevanje obrazov, detajlov kostumov in
rok. Fotografske študije je uporabila za gradnjo kompozicije in umeščanje figur
v prostor. Oljne študije pa so podobe iz senc dopolnile z barvo in tonskimi
prehodi in kontrasti, torej z eno glavnih domen slikarstva. Na razstavi smo
tako očividci prepleta renesančnih praks, ki jih je ohranjal akademijski študij,
in nove tehnologije, ki je realistom olajšala in pospešila priprave na slikanje.
Posebej pomembna pa je bila za umetnice, ki kot ženske niso mogle študirati na
akademiji ali dostopati do risanja po golih modelih.
Ivana Kobilca, ki je po kratkem bivanju na Dunaju osemdeseta leta 19.
stoletja preživela v Münchnu, se je pri delu in gradnji slik zgledovala tako
pri učitelju Aloisu Erdteltu (1851–1911), ki je vodil zasebno šolo, kot pri Wilhelmu
Leiblu (1844–1900), ki je s svojimi preprostimi, a tektonskimi zasnovami močno
vplival na Kobilčino vztrajanje pri piramidalni kompoziciji. Fotografske
študije, ki jih moramo ločevati od umetniške fotografije, so pri delu
uporabljali že eno oz. dve generaciji starejši umetniki, tudi Kobilčini
vzorniki in znanci, ki so fotografijo uporabljali za beleženje lastnih del,
študiranje idej in trženje. Pri njenem snovanju monumentalnih kompozicij, tako
sakralnih kot posvetnih, ne moremo mimo zgledov bratov slikarjev Janeza
(1850–1889) in Jurija Šubica (1855–1890), ter seveda slikarja in predsednika
francoske Secesije Pierra Puvis de Chavannesa (1824–1898).
Na študijski razstavi v dvorani 19 Stalne zbirke Narodne galerije je na
ogled tudi štirinajst oljnih slik Ivane Kobilca in nekaj digitalnih reprodukcij
njenih fotografskih študij. Poleg šestih skicirk in mladostniškega zvezka bodo
prvič predstavljene še dve sliki iz zasebnih zbirk in dve sliki, ki jih je
Narodna galerija odkupila iz Zahodne Evrope, pristnost pa se je skupaj z
drugimi preiskavami potrdila prav z ohranjenimi skicami.
Avtor razstave
Michel Mohor
Konservatorsko-restavratorska priprava gradiva
Tina Buh, Barbara
Dragan
Grafična podoba
Kristina Kurent
Umetnine na razstavi so posodili
Arhiv Republike Slovenije
zasebni lastniki
Projekt sta podprla
15. maj–21. september 2025
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana