Lutkovna predstava Osel
nazarenski je nastala leta 1996 v produkciji Freyer teatra Edija Majarona
in Agate Freyer, priznanih slovenskih lutkovnih ustvarjalcev. Besedilo Roberta
Waltla je dramaturški kolaž koledniških tem. Uprizoritev se opira na
svetopisemsko sporočilo, saj evropska lutkovna kultura izhaja prav iz take
tradicije. Zgodba o Jezusovem rojstvu v jaslih je pretresljivo podobna usodi
številnih beguncev, ki pregnani iz domov iščejo vsaj zasilno zavetje.
Protagonist je osliček, ki vidi vso hipokrizijo, kot jo poznamo tudi danes.
Predstavo je vodil igralec Robert Waltl ob dveh pevcih – pomočnikih, ki so kot
trije koledniki predstavili znano zgodbo, osvetljeno iz malce bolj trpkega
zornega kota. Gre za pristno oživljanje nekdanjih običajev, kjer ne manjka
aluzij na bogataško in sebično srenjo, zaradi katere se je morala Marija zateči
kar v hlevček. Trije kralji pridejo s kamelami, ki so povzele človeško nrav in
se brž sporekle z Jožefovim osličkom. Njegova bistrina potem pomaga komaj
rojenemu na pot v izgnanstvo. Potrjeno je staro spoznanje, da so odrinjeni in
šibkejši prebivalci tega sveta praviloma občutljivejši in srčnejši od večine ...
Pri nas imamo več podatkov o božičnih igrah na Koroškem,
najbolj znan je zapis Andreja Šusterja – Drabosnjaka (1768–1825), ki je bil
inspiracija Robertu Waltlu za sedanje besedilo. Malo pa je pri nas podatkov o
koledniških igrah z lutkami. O priljubljenosti upodabljanja najznačilnejših
biblijskih dogodkov priča veliko število ohranjenih ciklov fresk po cerkvicah
slovenskih pokrajin, vse od konca 14. stoletja. Likovna zamisel Agate Freyer
temelji na freskah Vincenta iz Kastva iz Marijine cerkve na Škrlinah pri Beramu
v Istri s slavnim »mrtvaškim plesom« iz leta 1474.
Osebe iz teh fresk sta po ideji Agate Freyer za protagoniste
uprizoritve mojstrsko realizirala Jože Lašič, oblikovalec lutkovnih glav, in
Anja Dolenc, ki je naslikano gotsko gubanje oblek »prevedla« v tretjo
dimenzijo, da mirujoče lutke-marote delujejo kot likovne stvaritve. Obraze lutk, ki izražajo značaj oseb, je
poslikala Agata Freyer. Predstava je v duhu sodobnega gledališča povezovala
tradicijo preteklih generacij s problemi našega časa.
Od premiere o Božiču 1996 so jo videli na festivalih Lutke
'97, Klemenčičevi dnevi v Novem mestu, Revija lutkarstva Rijeka, v Franciji
Charleville – Mezieres, v Španiji v mestih Madrid, Tolosa, Segovia, Alicante,
Gijon, Zamora, Silkeborg na Danskem, Gent v Belgiji, Dsegh v Armeniji,
gostovala pa je do leta 2010 tudi po mnogih slovenskih krajih, skupaj blizu 100
predstav.
Predstavitev bo v četrtek, 1. decembra, ob 18. uri.
Na ogled v prostorih stalne zbirke.
Avtorja
Edi Majaron in Agata
Freyer
Od 1. decembra 2016
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana