Papež
Pij II., znameniti humanist Aeneas Silvius Piccolomini, je z bulo, izdano 6.
septembra 1462, povzdignil Ljubljano v škofovsko mesto, cerkev sv. Nikolaja pa
v stolnico. V listini piše, da se meščani odlikujejo z izredno naklonjenostjo Cerkvi
in njemu ter si zato zaslužijo, da jih on, papež Pij II., počasti z očetovsko
naklonjenostjo, mesto povzdigne in ga okiti s častivrednim nazivom: »Mesto
Ljubljana je …primeren in prikladen kraj za vernike, primerno in odlično po
avtoriteti, znanju in moči podobnim mestom… slovesno določamo, da je odličnejše
mesto Ljubljana takšno mesto zdaj in v večnih prihodnjih časih…«. S to
povzdignitvijo je papež dal cesarjevi ustanovitvi ljubljanske škofije tudi
cerkvenopravno veljavo.
Že
dotlej je bila Ljubljana ugledno mesto in je bila s svojo lego na sredini prostora
med mejo od Benečanov zasedene Furlanije in zunanjo mejo patriarhata na Dravi
primeren kraj za sedež nove škofije. Ko je cesar Friderik III. v okviru svoje
cerkvene politike v Notranji Avstriji 6. decembra 1461 ustanovil ljubljansko
škofijo, je za prvega škofa imenoval Sigismunda Lamberga, ki je bil dvorni
kaplan na Dunaju, Pij II. pa je 6. junija 1463 naznanil njegovo izvolitev za prvega
ljubljanskega škofa. Ne smemo pozabiti, da so bili papež Pij II., cesar
Friderik III. in ljubljanski škof Sigismund Lamberg dolga leta prijatelji in
sta tako papež kot cesar dobro vedela, komu sta zaupala škofovsko stolico. Podoba
papeža in cesarja, ki sedita na skupnem prestolu, je simbolična ponazoritev te
povezanosti; s to sliko se zaključuje opis »šestega obdobja« v zgodovini Zemlje
v Knjigi kronik Hartmanna Schedla,
natisnjeni leta 1493.
Medtem
ko so v katalogu imenovani nekateri umetniki, ki so tistikrat živeli v
Ljubljani, je razstava poudarila Ljubljano kot mesto, kjer ni manjkalo ne knjig
ne zavzetih bralcev. Med njimi je bil tudi bodoči Pij II., ki je rad prebival v
Ljubljani, ker je imel na voljo dobre študijske knjižnice in potreben mir. A
pomembnejša in trajnejša je bila communitas
litterarum, skupnost učenih, kar je bila Ljubljana zaradi povezanosti s
samostani, ki so tu imeli svoje dvorce: Stična je imela dvorec vsaj od leta
1315, kartuzija Bistra najmanj od 1317, pri cerkvi sv. Nikolaja je bila hiša
gornjegrajskega opata od 1260, kostanjeviška cisterca od 1344, poleg tega je
treba omeniti samostan manjših bratov sv. Frančiška, mestna samostana
avguštincev in križnikov svojih dvorcev nista potrebovala, bila pa sta prisotna
v kulturnem in intelektualnem življenju. Ti dvorci so imeli vlogo v političnem
in kulturnem življenju, s predstojniki samostanov so v Ljubljano pripotovale
tudi knjige z vseh področij, potrebne za delo in poglobljen študij. Vtis o založenosti
knjižnic posreduje reverz za knjige, ki si jih je Sigismund Lamberg sposodil
pri ljubljanskem kapitlju (55 knjig), a to najbrž niso vse, kar jih je bilo na
tamkajšnjih policah.
Rokopisi
in prvotiski, ki na razstavi zastopajo samostanske knjižnice v Stični,
Kostanjevici, Bistri, Gornjem Gradu ter v Ljubljani – škofija, križniki in
samostan manjših bratov sv. Frančiška – posredujejo občutek o tedanjih potrebah.
Vsebine so raznolike, na eni strani so dialogi poznoantičnega filozofa Boethiusa,
na drugi bolj humorni in navihani Petrarcovi dialogi, pa teološka in pravna
dela, svetopisemske knjige, molitveniki, knjige za liturgijo in življenje reda.
Izbrani so rokopisi, ki razkrivajo različne slogovne tokove od okolja pariške
univerze do dunajskega dvora, od avignonske estetike do južnonemške renesanse.
V pregledih o našem 15. stoletju doslej še niso bili imenovani rokopisi, ki so
nastajali v samostanu nemškega viteškega reda: ne zaradi posebnih likovnih
dosežkov, pomembni so zaradi imen kopistov, ki so živeli v Ljubljani in so
zapisali utrinke iz tedanjega življenja.
V
sebi zaokroženo skupino predstavlja pet prvotiskov, ki s svojim slikarskim
okrasom zastopajo severnoitalijanska dela, v katerih ne manjka renesančnih
detajlov s spomini na antiko in sočasno beneško umetnost. Osrednji eksponat pa
je prvotisk na pergamentu: to je osebni brevir Sigismunda Lamberga. Natisnjen
je bil leta 1481 v Benetkah, slikarski okras pa je prispeval eden od
tamkajšnjih slikarjev, Picov mojster oz. Bartolomeo del Tintore. Na spodnjem
robu prve strani je upodobljeno Marijino kronanje: na levi je videti klečečega
Sigismunda Lamberga, na desni so njegove insignije. Marija, ki se kleče obrača
proti Kristusu in ga prosi naklonjenosti za škofa Lamberga, je upodobljena s
sivimi lasmi in je tako kot Modrost sama smiselno povezana z Božjo modrostjo.
Krona, ki jo nad glavo držita Bog oče in Kristus, pa po obliki ustreza kronam,
kakršne vidimo na glavah Habsburžanov. Droben prizor je ikonografsko bogat in
namiguje, da je brevir darilo cesarja Friderika III. prijatelju, ljubljanskemu
škofu Sigismundu Lambergu.
Partner
projekta
Narodna
in univerzitetna knjižnica
Avtorja
razstave
France
Martin Dolinar, Nataša Golob
Koordinatorki
Katra
Meke, Mateja Breščak
Postavitev
razstave in oblikovanje tiskovin
Ranko
Novak
Konservatorsko–restavratorska
priprava gradiva
Tina
Buh (NG), Center za konzerviranje in restavriranje (NUK), Jasna Malešič (NUK),
Miha Pirnat ml. (NG)
Umetnine
za razstavo so posodili
Arhiv
Republike Slovenije
Frančiškanski
samostan Ljubljana Center
Nadškofija
Ljubljana
Nadškofijski
arhiv Ljubljana
Narodna
galerija
Narodna
in univerzitetna knjižnica
Slovenska
akademija znanosti in umetnosti
in zasebni lastniki
10. oktober 2019–5. januar 2020
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana