Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
17. marec 2004

Odprta vrata muzeja Eremitaž

IBM-ova tehnologija za muzeje

V okviru korporacijskega programa donacij na področju kulture je IBM Slovenija Narodni galeriji v Ljubljani poklonil informacijski kiosk za virtualni obisk ruskega muzeja Eremitaž.

Multimedijski kiosk je korporacija IBM razvila v sodelovanju s strokovnjaki muzeja Eremitaž, obiskovalcem pa bo omogočil virtualni sprehod po eni največjih in najdragocenejših zbirk starih umetnin, ki jih hranijo v muzeju. IBM-ov projekt Eremitaž in multimedijski kiosk sta zbranim gostom predstavila generalni direktor IBM Slovenija, gospod Janez Benčina in direktor Narodne galerije, gospod dr. Andrej Smrekar.

Kolekcijo muzeja Eremitaž je ustanovila Katarina Velika leta 1764, ko je odkupila večjo zbirko umetniških slik zahodno evropskega slikarstva, danes pa muzej hrani že prek 3 miljone eksponatov.

Sodelovanje korporacije IBM in državnega muzeja Eremitaž v Rusiji se je začelo januarja meseca leta 1997, dve leti kasneje pa je bila svetu predstavljena ena najboljših spletnih strani na področju digitalne muzeologije na svetu. Spletno stran http://www.hermitagemuseum.org/ je National Geogpraphic Travel poimenoval kot "najboljši on-line muzej na svetu", ruska internetna agencija jo je proglasila za "najboljšo internetno stran", Forbes pa uvrstil v izbor "najboljših na spletu". Na spletni strani je moč pregledovati več kot 2000 umetniških del muzeja Eremitaž.

V podporo temu projektu je IBM razvil sledeče tehnologije: IBM digitalno knjižnico z raziskovalno podatkovno bazo, ki na standardnem osebnem računalniku omogoča ogledovanje, preučevanje in povečevanje fotografij ter umetniških slik z visoko ločljivostjo. IBM-ov vodnik IBM HotMedia feature guide omogoča virtulani sprehod po dvoranah muzeja, Studio Image-creation pa posreduje celotno bogastvo barv umetniških del, ki zdaleč prekaša barvitost večine najsodobnejše konvencionalne fotografije.

Izobraževalni in tehnološki center, ki deluje v Rastrellijevi muzejski galeriji, trenutno ponuja dva interaktivna rusko-angleška izobraževalna programa, ki sta namenjena vsem, ki želijo podrobneje preučevati in spoznavati nastanek in razvoj svetovne umetnosti, zbrane v muzeju Eremitaž.

Multimedijski kioski, ki so jih skupaj razvili strokovnjaki muzeja Eremitaž in IBM-ovi raziskovalci iz Rusije, Italije, Izraela in Združenih držav Amerike, danes omogočajo stalno gostovanje muzeja Eremitaž v petintridesetih državah sveta. Le-tem se danes pridružuje tudi Slovenija.

O IBM-u

IBM je največja družba za informacijsko tehnologijo na svetu in se ponaša z osemdesetimi leti vodilne vloge pri podpori podjetjem na področju inovacij. Če želite še več informacij o IBM-u, si oglejte njegovo spletno stran http://www.ibm.com/us/.

Projekt muzeja Eremitaž

Projekt IBM-ove korporacije z Državnim muzejem Eremitaž v Sankt Peterburgu, v Rusiji, se je začel januarja leta 1997. Naš cilj je bil veliko več kot le zagotavljanje tehnologije Muzeju Eremitaž in predvsem smo si prizadevali, da bi spremenili način, s katerim ljudje iz vseh koncev sveta doživljajo Muzej Eremitaž in njegove zbirke. Partnersko sodelovanje s kulturno ustanovo svetovnega slovesa, kakršen je Muzej Eremitaž, je zaznamovalo IBM-ov pionirski podvig na področju svetovnega spleta v kulturni areni in obenem predstavlja še dodatno izjemno priložnost za IBM, da dokaže svojo vodilno vlogo pri oblikovanju rešitev elektronskega poslovanja, ki uporabnikom učinkovito pomagajo pri boljšem izkoristku njihovih obstoječih sredstev. Za ta projekt je IBM navezal stike z različnimi strokovnimi centri na vseh koncih sveta in se vključil v štiri ključne tehnološke pobude.

Projekt spletne strani

Spletna stran Državnega Muzeja Eremitaž predstavlja le še en dokaz IBM-ove vodilne vloge v spletni areni in pomemben dodatek k naši že doslej izjemno bogati zbirki privlačnih in izjemno dobro obiskanih spletnih strani za pomembne uporabnike, partnerje in za projekte korporacijskega sponzoriranja. Skratka, ta spletna stran omogoča svetu, da doživlja dragocene umetnine zbirk Eremitaža od koderkoli po svetu, z uporabo tehnologije IBM-ove digitalne knjižnice (IBM Digital Library). Ta digitalna knjižnica in spletna stran, ki svetu omogoča dostop do nje, je zasnovana na IBM-ovih računalnikih RS/6000 in na programski opremi IBM Digital Library, ki jo razvijajo v IBM Santa Teresa, California Lab. Posebno aplikacijsko programsko opremo, ki predstavlja osrčje te spletne strani, so razvili v IBM.-ovem Centru za rešitve elektronskega poslovanja v Neaplju, v Italiji, oblikovanje spletne strani in uporabniški vmesnik za spletno stran pa so prispevali strokovni sodelavci IBM-ovega oddelka za storitve elektronskega poslovanja (IBM's e-business Services) v Atlanti, v ameriški zvezni državi Georgiji.

Slike z veliko ločljivostjo zagotavlja IBM-ov studio za ustvarjanje speciliziranih podob (IBM's specialized Image Creation Studio) z uporabo patentirane IBM-ove tehnologije, ki so jo razvijali v IBM-ovih Watsonovih raziskovalnih laboratorijih (IBM's Watson Research labs) v New Yorku za digitaliziranje umetniških predmetov in za varovanje slik. Sama spletna stran podpira tako angleščino kot ruščino, za prevajalske storitve pa so poskrbeli pri IBM-u East Europe / Asia v Mokvi, v Rusiji in pri strokovnjakih, ki so zaposleni v Eremitažu. Ta spletna stran ponuja pomembne zgodovinske informacije o Eremitažu, o njegovih bogatih zbirkah, o številnih ponudbah, o članstvu ter o posebnih razstavah.

Obsežen projekt spletne strani Eremitaža poganja podoben IBM-ov kompleks strežnikov kot v Naganu leta 1998, na uradnem prizorišču Zimskih olimpijskih iger, ko je spletno stran prav tako sponzoriral IBM, Guinnessova knjiga rekordov (Guinness Book of Records) pa jo je priznala kot najbolje obiskano spletno stran s področja športa v zgodovini.

Ta spletna stran se ponaša s podatkovno bazo za iskanje, ki vsebuje slike visoke ločljivosti, iz dvanajstih različnih področij umetniškega oblikovanja (slikarstva, kiparstva, draguljarstva in tako dalje), zbirko posnetkov izbranih muzejskih dvoran in umetnin, ki se imenuje HotMedia, možnost iskanja po vsebini slik QBIC ter na novo razviti pogled "Zoom View". Pri slednjem gre za tehnologijo, ki je zasnovana na Javi in ki so jo, posebej za ta projekt, razvili v IBM-ovem raziskovalnem laboratoriju v Haifi (IBM Haifa Research Lab), v Izraelu. Ta tehnološki dosežek gledalcu omogoča, da si po želji približuje in oddaljuje določen del slike za podrobno analizo ter za istočasno branje opisnih gradiv.

V osrčju spletne strani je infrastruktura oziroma omrežje, na katerem gostuje, to računalniško omrežje pa sestavlja več "farm" strežnikov IBM RS/6000, nameščenih na lokacijah IBM-ovega oddelka za globalne storitve (IBM Global Services) v ZDA, ki po vsem svetu izpolnjujejo zahteve internetnih uporabnikov. Te spletne strani uporabljajo predvsem računalniške sisteme RS/6000 Scaleable POWERParallel Systems, ki jih običajno označujejo s kratico "SP". Gre za visoko zmogljivo in obenem vzporedno obdelavo, pri kateri je za obvladovanje kompleksnih in podatkovno intenzivnih računalniških opravil med seboj povezanih nič manj kot 512 procesorjev RS/6000. To rešitev si lahko predstavljamo kot nekakšen super računalnik, ki vsako posamezno nalogo lahko razbije na številne dele, ki jih nato različni procesorji, ki delujejo v okviru sistema SP, obdelujejo istočasno oziroma celo vzporedno. Ta izredno redundančna infrastruktura spletni strani muzeja Eremitaž omogoča podporo nekaj milijonov "zadetkov" na dan.

Studio Image Creation

V središču tega celotnega projekta je IBM-ov studio za ustvarjanje slik (Image Creation Studio), zasnovan na strojni opremi IBM Research's Pro/3000 Scanner z osebnimi računalniki, ki so opremljeni s posebno programsko opremo za obdelavo slik in ki izdelajo izjemno kakovostne ter visoko ločljive digitalne slike, na podlagi originalov ali prosojnic umetniških del iz bogatih zbirk Muzeja Eremitaž. Te slike se odlikujejo tudi po IBM-ovi tehnologiji patentiranega in nevidnega vodnega znaka, ki varuje Eremitaževe pravice do uporabe slik. Za ta projekt so sodelavci Muzeja Eremitaž, ki so se za to tehnologijo strokovno izpopolnjevali v IBM-ovem raziskovalnem laboratoriju Yorktown Heights, v ZDA, poskenirali in retuširali 2000 slik.

Izobraževalni in tehnološki center

Izobraževalni in tehnološki center, ki deluje v Rastrellijevi muzejski galeriji, sestavlja sedem računalniških delovnih postaj, ki so na voljo obiskovalcem muzeja, poleg tega pa še dve razvojni postaji, ki sta namenjeni muzejskim uslužbencem. Ta center bo obiskovalcem Eremitaža omogočal uporabo izjemno zmogljive IBM-ove tehnologije za preučevanje muzejskih umetniških zakladov na nov in edinstven način.

Trenutno v Izobraževalnem in tehnološkem centru ponujajo dva učna programa, ki so ju skupno razvili strokovnjaki IBM-ovega Izobraževalnega centra za Vzhodno Evropo in Azijo (IBM East Europe/Asia Education Center) v Moskvi in strokovnjaki iz Eremitaža. Prvi program se imenuje "Evangelijski predmeti v zahodnoevropski umetnosti iz zbirke Državnega Muzeja Eremitaž" ("Gospel Subjects in Western European Art from the Collection of the State Hermitage") in z njegovo pomočjo se bodo uporabniki lahko seznanjali z najpomembnejšimi dogodki iz zgodovine evangelija, ki so vrsto stoletij predstavljali neizčrpen izvor tem za zahodnoevropsko umetnost. V ta program med drugim sodijo umetniške smernice za slikanje religioznih predmetov (ikonografija), poseben pomen simbolov v umetniških kompozicijah (simbolizem) in spremembe v obdobju med 14. in 18. stoletjem v okviru različnih zahodnoevropskih umetniških šol. Učni program je zasnovan tako, da bo uporabnikom omogočil vizualno primerjavo umetniških del, ki sodijo v različne muzejske razstave, na ta način pa bodo laže sledili zaporedju postopnega razvoja posamezne umetniške zvrsti. Različne funkcije, denimo zumiranje in pripovedovanje, opazovalcem omogočajo pogled na umetnine iz različnih zornih kotov in razpoznavanje ostrejših podrobnostih, kar je sicer nemogoče doseči na običajnih razstavah, poleg tega pa tudi kratka zbirka vprašanj in odgovorov obiskovalcem pripomore k boljšemu poznavanju umetnosti. Prvi učni program je posebej oblikovan za obiskovalce v starosti petnajst let in več, medtem ko je drugi učni program z imenom "Stari predmeti v zahodnoevropskem slikarstvu od 16. do 20. stoletja iz zbirke Državnega Muzeja Eremitaž" ( "Ancient Subjects in Western European Art from the 16th to the 20th centuries from the Collection of the State Hermitage,") namenjen predvsem otrokom v starosti od desetih do trinajstih let. Učni programi mlajšim študentom predstavljajo umetnike in kiparje iz stare Grčije in Rima, ki so dolga stoletja dajali umetniški navdih zahodnoevropskim umetnikom.

Kioski za informacije obiskovalcem

V stavbah Muzeja Eremitaž so postavljeni štirje kioski za informacije obiskovalcem, ki muzejskim obiskovalcem omogočajo, da se bolje seznanjajo z muzejskimi novicami in prireditvami, da muzej raziskujejo prek njegovih najpomembnejših predmetov in zbirk ter tlorisov in da si laže načrtujejo individualne sprehode po muzejskih dvoranah. Aplikacija, namenjena kioskom, zagotavlja tudi navigacijske informacije o poteh, ki vodijo iz lokacij kioskov do najpomembnejših muzejskih predmetov, v obliki tlorisov in opisov. Te navigacijske informacije se vzpostavljajo sprotno, na osnovi dnevnih posodobitev v zvezi z dvoranami in z umetninami, ki so obiskovalcem trenutno na voljo, pojavljajo se na zaslonu, po želji pa jih je seveda možno tudi izpisati. Vse informacije so na voljo tako v ruščini kot v angleščini, v kioskih so nameščeni osebni računalniki, ki so opremljeni z zasloni na dotik in s tiskalniki. Vsa ta računalniška oprema je varno shranjena v posebej oblikovanih ohišjih kioskov, ki varujejo dragoceno opremo, poleg tega pa vizualno dopolnjujejo čudovito notranjost Muzeja Eremitaž. Na Javi zasnovana programska oprema, ki so jo razvili v IBM-ovem raziskovalnem laboratoriju v Haifi, v Izraelu, je prva, ki uporablja tehnologijo Java v IBM-ovi aplikaciji, namenjeni uporabi v kioskih.

IBM Slovenija
Andreja Sekula, odnosi z javnostmi

Narodna galerija
Mateja Breščak, kustosinja
Luka Hribar, informacijski sistem

17. marec 2004
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana