Prizor Kekropsove hčerke najdejo Erihtonija, tu upodobljen na porcelanastem
pladnju, sicer redko srečamo v likovni umetnosti. Povzema enega
najstarejših mitov, povezanih z mestom Atene. Ko je boginja Atena odšla v
Peleno v Ahaji po skalovje za utrditev atenske Akropole, je trem hčeram prvega
atenskega kralja Kekropsa ‒ Aglavri, Hersi in Pandrozi ‒ zaupala v varovanje
košaro in strogo prepovedala, da jo odpirajo. Prizor na pladnju kaže trenutek,
ko dekleta kljub prepovedi odprejo košaro in v njej zagledajo prelepega dečka
Erihtonija, ki pa ima namesto nogic kači, v nekaterih različicah zgodbe pa ga
ovija kača, ki jo je Atena položila k malčku v košaro, da bi ga varovala.
Zgodbo
je opisalo več antičnih avtorjev, tu upodobljeni motiv pa je povzet po
Ovidijevih Metamorfozah (2.562‒565), kjer navaja, da sta dve od hčera
spoštovali Atenin ukaz, tretja pa je odprla košaro. Ateni je novico prenesla
vrana, ki je na prizoru upodobljena v drevesni krošnji. V nasprotju z drugimi
avtorji Ovidij ne navaja kaznovanja hčera zaradi radovednosti in neposlušnosti,
namreč da so v grozi skočile z roba Akropole in se ubile, medtem ko je kača iz
košare zbežala na Atenin ščit.
Grški učenjak Apolodor (ok. 180‒120 pr. n. št.)
pripoveduje zgodbo, o Ateninem obisku pri Hefajstu, kjer se je hotela
prepričati, kako napreduje izdelovanje njenega oklepa. Hefajst, osamljen in
zapuščen od Afrodite, si je zaželel Atene, vendar se mu je ona izmuznila in
njegovo seme je padlo na zemljo oz. Ateni na stegno, s katerega si ga je
obrisala s koščkom volnenega blaga, ki ga je vrgla na tla. Zemlja ‒ Gaja je
rodila Erihtonija, za katerega je nato brez vednosti preostalih bogov skrbela
Atena. Položila ga je v košaro in jo izročila eni izmed Kekropsovih hčera.
Apolodor zgodbo nadaljuje, kot je opisano zgoraj, in dodaja, da je Atena malčka
po smrti deklet odnesla v svoj tempelj, kjer je Erihtonij odrasel. Kasneje je v
Atenah prevzel oblast, izdelal Atenino sveto podobo, ji postavil na Akropoli
tempelj ter ustanovil njej v čast panatenaje. Higin (Astronomska pesnitev2.13) in Vergilij (Georgika, 3.13) dodajata, da je Erihtonij izumil
kvadrigo, s katero je tekmoval na igrah. Zevs je bil tako očaran nad njegovo
domiselnostjo, da je kot prvi človek vpregel konje v četverovprego, kar je do
takrat uspelo le bogu sonca Heliosu, da je Erihotnija po smrti spremenil v
ozvezdje Voznika (lat. Auriga).
Erihtonija pa večkrat enačijo tudi z atenskim
mitskim kraljem Erehtejem, za katerega je prav tako veljalo, da se je rodil iz
zemlje in da ga je vzgojila Atena. Po Homerju naj bi ga Atena nastanila v
templju Erehtejonu, ki ga lahko še danes občudujemo na atenski Akropoli. V njem
so bili grobovi mitskih kraljev Kekropsa in Erehteja (Erihtonija), ob njem je
rasla sveta oljka, ki jo je Atena priklicala iz zemlje, ko se je v dvoboju s
Pozejdonom potegovala za nadvlado nad Atiko. Zmagala je Atena, saj je bila voda
v izviru, ki ga je priklical Pozejdon, slana in zato prebivalcem mesta ni
koristila. Vodni izvir, ki so ga imenovali tudi Erehtejevo morje, je upodobljen
na pladnju v ozadju v senci dreves.
Avtor
pladnja, avstrijski slikar miniaturist Moritz Michael Daffinger, je nanj
prenesel danes izgubljeno risbo slikarja Franca Kavčiča (1755‒1828). Kavčič je
leta 1808 postal vodja in nadzornik slikarskega oddelka Dunajske porcelanske
manufakture, ki je bila za manufakturo v Meißnu druga najstarejša v
Evropi. Moritz Michael je bil sin slikarja na porcelan Johanna Leopolda
Daffingerja in je bil kot enajstleten deček sprejet v manufakturo porcelana za
vajenca. Kasneje je študiral na dunajski akademiji, kjer je leta 1820 Kavčič
postal direktor slikarske in kiparske šole. Iz prizora na krožniku lahko
razberemo vse značilnosti Kavčičevega sloga, sicer pa je Daffinger na porcelan
prenašal slike mnogih drugih slavnih slikarjev, med njimi na primer tudi Petra
Paula Rubensa in Angelike Kauffmann.
1. februar–28. februar 2018
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana