Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 3. 4. 2025 – 15. 5. 2025

Odstiranja: Ferdo Vesel, Moški polakt s sabljo

Ferdo Vesel je na platno ujel ne le akademski polakt moškega z rekvizitom (sabljo v desnici), temveč tudi del ateljeja, kjer v ozadju vidimo kolega pri delu, risbo neke glave in sliko rumenih cvetlic. Slikarjeva poteza je najbolj osredotočena na telo, bledo na delih, ki jih navadno prekriva srajca, in temneje obarvano na vratu in rokah. Ob robovih slike je poteza popolnoma sproščena, kot pritiče akademijski študiji.

Moški akt se v zahodni umetnosti pojavlja že od antike, tako v grških izvirnikih kot v rimskih kopijah, ki jih je največ ohranjenih v marmorju. Renesansa, ki je oživila študij po modelih, se je glede anatomije anekdotično zatekala k nedavno preminulim, hkrati pa k antičnim artefaktom. Teh je v prvih stoletjih moderne dobe bilo odkritih le nekaj, v glavnem v Italiji, kar je pomenilo, da so vsi umetniki, ki so prišli študirat tja, domov odnesli enake vzorce in s tem pomagali vzpostaviti kanon, ki je bil v okviru akademijskega študija še zelo živ tudi v 19. stoletju. Belvederski torzo, rimska kopija starejšega dela, je še danes eden najbolj slavnih moških aktov; odsotnost udov in glave, brezčasna belina marmorja, očiščenega polihromacije, in značilen kontrapostni pregib nad popkom – vse to je občudoval že Michelangelo (1475–1564), odmeve pa najdemo tudi v umetnosti 20. stoletja. Akademijski študij slikarstva v 19. stoletju se je tako začel z risanjem po antičnih modelih – največkrat je šlo za mavčne odlitke, ki so jih akademije in muzeji zbirali v svojih gliptotekah. Akademije še danes delno nadaljujejo tradicijo.

Ko so študenti napredovali in začeli risati in slikati po živih modelih, so to največkrat bili moški. Drugače je bilo v zasebnih šolah in večernih tečajih, kjer so pozirale tudi ženske. Umetniki so uporabljali tudi fotografijo, da so si pomagali pri študiju kompozicije. Opazne pa so bile tudi metamorfoze, torej sprememba moškega akta v ženskega, kar so umetniki izvedli bolj ali manj uspešno. Moški modeli so bili postavljeni v tipične poze, ki so jim omogočale mirno in dolgotrajno poziranje, včasih s pomočjo palice ali vrvi, nekateri položaji pa so bili takšni, kakršne na slikah pogosteje povezujemo z ženskim aktom.

Ferdo Vesel (Ljubljana, 1861–1946) je za razliko od Ivane Kobilca akt lahko študiral v okviru akademijskega študija, najprej na Dunaju (1878–1882), nato pa še v Münchnu, kjer je ostal do leta 1895. Poleg živih modelov so mu za preučevanje akta, tako moškega kot ženskega, služile še fotografije – na voljo so bile komercialne fotografije modelov, z Ivano Kobilca sta uporabljala tudi avtorske. Razlika med umetniškim in pornografskim aktom je bila v postavitvi modela, osvetlitvi, prostoru, v katerem je bil akt upodobljen, in recepciji, torej ali je motiv prestal javno/uradno presojo. Zapletom so se najlažje izognili z razumevanjem okolja, kjer so akt želeli razstaviti. Slovenski umetniki so vedeli, da v domovini ni zaželen, celo govoriti se o njem ni spodobilo v določenih mednarodnih buržoaznih krogih slikarskih navdušencev.

V Münchnu je Vesel obiskoval ure profesorja Ludwiga von Löfftza (1845–1910), profesorja za kompozicijo in slikarsko tehniko na tamkajšnji akademiji. Löfftz je kasneje postal njen direktor (1891–1899), jo približal Secesiji (v Münchnu ust. 1892) in jo tako ohranil relevantno, saj se je v njegovem času, seveda z dopolnitvami pri münchenskih zasebnih šolah, tudi Ažbetovi, na akademiji šolala generacija bodočih modernističnih mojstrov.

Profesor Löfftz, sicer znan tudi po žanru in krajini, je vodil dva dobro obiskana ateljeja, kjer so učenci slikali portret, glavo in akt. V istem okolju, kjer je nastal Moški polakt s sabljo je nastal tudi Veselov Klečeči moški akt, nekakšen sekularni svetnik in Veselovo diplomsko delo. Na to namiguje tudi fotografija, na katero je opozoril dr. Markus Fellinger iz avstrijske galerije Belvedere – Ferdo Vesel pozira s sošolci in modelom, ki je upodobljen na tem aktu.

Avtor:
Michel Mohor

3. april – 15. maj 2025
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana