Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 2. 6. – 31. 8. 2022

Odstiranja: Frančišek Smerdu

Motiv iz NOB, restavratorska problematika mavčnih odlitkov

Leta 2012 se je muzejski fond Narodne galerije obogatil z donacijo sedemintridesetih plastik kiparja Frančiška Smerduja. Mavčni osnutki so kiparska dela, ki jih zaznamuje posebna spontanost. Za njihovo izdelavo je kipar pogosto uporabljal cenene materiale, ki jih je imel na razpolago v svojem ateljeju. Večinoma so nastali kot modeli za ulivanje v bron ali klesanje v kamen ali pa kot delovni osnutki, ki beležijo kreativno pot umetnine od prve zamisli do končne izvedbe. Mavčni odlitki so prav zato dragocen dokument, ki nudi neposreden in privilegiran vpogled v ustvarjalni svet kiparja.

Ohranjanje donacije Smerdu je bil velik izziv za restavratorski oddelek Narodne galerije, ki je na tem projektu delal kar osem let. Mavec je krhek in občutljiv material, na katerega močno vplivajo voda, vlaga in mehanski stresi. Mavčni odlitek je kompleksen sistem, ki večkrat vsebuje ojačitve iz različnih materialov (lesa, vrečevine, kovine itd.), ki se različno starajo in s tem vplivajo na ohranjenost celote. Relief Motiv iz NOB je značilen primer zapletenosti te problematike.

Konservatorsko-restavratorski poseg na reliefu Motiv iz NOB

Mavčni relief je bil ob prejemu v restavratorski atelje Narodne galerije v zelo slabem stanju.

Na površini reliefa se je nabralo veliko nečistoč, sam nosilec je bil močno razpokan in nestabilen. Posebna zgradba reliefa je obenem omejevala izbor izvedljivih postopkov na predmetu.

Zakaj je prišlo do poškodb

Relief je umetnik odlil tako, da je v kalup vlil vsaj dva sloja mavca. V prvi sloj je potopil vrečevino, nato pa je v drugo plast vstavil še dve leseni deski, ki jih je mogoče videti na hrbtu reliefa. Les se je z nihanjem temperature in vlage v zraku širil, krčil in ukrivil. Nepovratna deformacija desk je povzročila nastanek lomov in razpok po celem reliefu, še posebej na levem robu. Fragmente je držala na mestu le armatura iz jute in lesena podpora.

Odstranjevanje nečistoč

Najprej smo lice in hrbet reliefa posesali, nato pa preostalo površinsko umazanijo odstranili s pomočjo mehke poliuretanske gobice za ličenje. Trdovratnejše nečistoče smo odstranili z vodnim gelom, pripravljenim iz rdeče alge (agar gelom). Ta lahko v sebi zadržuje veliko količino vode, s tem pa omogoča kontrolirano omakanje površine umetnin. Nekoliko segretega nanesemo na kip in pustimo, da se popolnoma strdi. Strjen gel po nekaj minutah skupaj z nečistočami pazljivo olupimo od površine. Debelejše obloge smo nato odstranili mehansko s skalpelom.

Stabilizacija strukture reliefa

Žakljevina, s katero je Smerdu ojačil relief, je predstavljala oviro pri lepljenju fragmentov, ker je onemogočala enakomerno in nadzorovano nanašanje lepila v tanke razpoke. Namesto da bi nestabilne dele reliefa pritrdili z lepilom, smo se odločili, da bomo praznine med odlomljenimi deli zapolnili s kitom. Kit je bil nanesen s tanko iglo ali s čopičem v več plasteh, odvečni material pa je bil odstranjen z acetonom.

Avtorica
Erica Sartori

Predstavitev: četrtek, 2. junij, ob 18.00.

2. junij – 31. avgust 2022
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana