Leta
2012 se je muzejski fond Narodne galerije obogatil z donacijo sedemintridesetih
plastik kiparja Frančiška Smerduja. Mavčni osnutki so kiparska dela, ki jih
zaznamuje posebna spontanost. Za njihovo izdelavo je kipar pogosto uporabljal
cenene materiale, ki jih je imel na razpolago v svojem ateljeju. Večinoma so
nastali kot modeli za ulivanje v bron ali klesanje v kamen ali pa kot delovni
osnutki, ki beležijo kreativno pot umetnine od prve zamisli do končne izvedbe.
Mavčni odlitki so prav zato dragocen dokument, ki nudi neposreden in
privilegiran vpogled v ustvarjalni svet kiparja.
Ohranjanje
donacije Smerdu je bil velik izziv za restavratorski oddelek Narodne galerije,
ki je na tem projektu delal kar osem let. Mavec je krhek in občutljiv material,
na katerega močno vplivajo voda, vlaga in mehanski stresi. Mavčni odlitek je
kompleksen sistem, ki večkrat vsebuje ojačitve iz različnih materialov (lesa,
vrečevine, kovine itd.), ki se različno starajo in s tem vplivajo na
ohranjenost celote. Relief Motiv iz NOB je
značilen primer zapletenosti te problematike.
Konservatorsko-restavratorski poseg
na reliefu Motiv iz NOB
Mavčni
relief je bil ob prejemu v restavratorski atelje Narodne galerije v zelo slabem
stanju.
Na
površini reliefa se je nabralo veliko nečistoč, sam nosilec je bil močno
razpokan in nestabilen. Posebna zgradba reliefa je obenem omejevala izbor
izvedljivih postopkov na predmetu.
Zakaj je prišlo do poškodb
Relief je umetnik odlil tako, da je v
kalup vlil vsaj dva sloja mavca. V prvi sloj je potopil vrečevino, nato pa je v
drugo plast vstavil še dve leseni deski, ki jih je mogoče videti na hrbtu
reliefa. Les se je z nihanjem temperature in vlage v zraku širil, krčil in
ukrivil. Nepovratna deformacija desk je povzročila nastanek lomov in razpok po
celem reliefu, še posebej na levem robu. Fragmente je držala na mestu le
armatura iz jute in lesena podpora.
Odstranjevanje
nečistoč
Najprej
smo lice in hrbet reliefa posesali, nato pa preostalo površinsko umazanijo
odstranili s pomočjo mehke poliuretanske gobice za ličenje. Trdovratnejše
nečistoče smo odstranili z vodnim gelom, pripravljenim iz rdeče alge (agar
gelom). Ta lahko v sebi zadržuje veliko količino vode, s tem pa omogoča
kontrolirano omakanje površine umetnin. Nekoliko segretega nanesemo na kip in
pustimo, da se popolnoma strdi. Strjen gel po nekaj minutah skupaj z
nečistočami pazljivo olupimo od površine. Debelejše obloge smo nato odstranili
mehansko s skalpelom.
Stabilizacija
strukture reliefa
Žakljevina, s katero je Smerdu ojačil
relief, je predstavljala oviro pri lepljenju fragmentov, ker je onemogočala
enakomerno in nadzorovano nanašanje lepila v tanke razpoke. Namesto da bi
nestabilne dele reliefa pritrdili z lepilom, smo se odločili, da bomo praznine
med odlomljenimi deli zapolnili s kitom. Kit je bil nanesen s tanko iglo ali s
čopičem v več plasteh, odvečni material pa je bil odstranjen z acetonom.