Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 6. 3. 2025 – 2. 4. 2025

Odstiranja: Ivan Žabota, Večer v študentovski sobi, 1905

Slikar Ivan Žabota (1877‒1939) se je rodil v Podgradju pri Ljutomeru in odraščal skupaj z materjo viničarko Magdaleno in bratom Alojzom med prleškimi vinogradi. V otroštvu je služil kot pastir pri bogatejših kmetih in že takrat risal krave, konje in druge živali. Kmalu so njegov talent odkrili ljutomerski obrtniki in veljaki, ki so mu omogočili šolanje v Gradcu, in sicer enoletno na realki in dveletno na deželni risarski akademiji.

V letih 1901‒1907 je izmenično študiral na Akademijah upodabljajočih umetnosti na Dunaju pri profesorjih Christianu Griepenkerlu, Kazimirju Pochwalskem in Siegmundu L'Allemandu in v Pragi pri profesorjih Franzu Thieleju in Františku Ženíšku. Od leta 1911 je živel na Dunaju, nato v letih 1915‒1917 v Budimpešti, potem pa v različnih krajih na Slovaškem, dokler se ni leta 1921 dokončno ustalil v Bratislavi, ki je postala njegov drugi dom. Tam je nadaljeval kariero med slovaškimi umetniki, kjer so mu največ priznanja prinesli portreti mnogih znanih osebnosti. Njegov portret pesnika Pavla Országha Hviezdoslava (1921) je postal osnova za likovno pojmovanje pesnikove podobe in z njim se je Žabota vtisnil v zavest Slovakov. Kot slikar žanrskih prizorov z izrazito narodnostno tematiko je imel v medvojnem obdobju vidno mesto v slovaški likovni umetnosti in v slovaškem kulturnem življenju nasploh. Bil je tudi eden od ustanoviteljev Društva slovaških umetnikov in kasnejši predsednik njegovega slikarskega oddelka.

Žabota je bil izrazit figuralik, čeprav je slikal tudi krajino, in sicer v značilnem romantičnem razpoloženju. Sprva je slogovno ostajal zvest akademskemu realizmu, pri čemer ni pozabil na svoje izkušnje s svetlobnimi učinki in na pleneristično svežino, dostikrat je našel rešitve v secesijskih razpoloženjih in v intimizmu (sliki Družba pri čaju, 1902, Večer v študentovski sobi, 1905), medtem ko je v kasnejšem obdobju zapadel v idealistično estetiko in sladkobnost.

Slika Družba pri čaju je iz študijskega časa: na prizoru je upodobil svojega tedanjega mecena, literarnega zgodovinarja in prevajalca dr. Frana Vidica, njegovo soprogo Milico in še dva obiskovalca. Istega leta, torej 1902, je Žabota prvič obiskal Slovaško, kamor se je priženil njegov brat Alojz, ugleden mizar in rezbar. Žaboto je južna Slovaška nemudoma očarala, saj ga je spominjala na domače Slovenske gorice. Ob tem je nastala slika Starci s skupino slovaških moških v gostilni: zanjo je prejel na dunajski akademiji t. i. Professorenpreis, denarno nagrado v vrednosti 500 goldinarjev. Istega leta je tudi osebno spoznal Ivana Cankarja in prejel od založnika Lavoslava Schwentnerja naročilo za likovni okras druge izdaje njegove pesniške zbirke Erotika. Zanjo je Žabota narisal secesijske vinjete z lepimi ženskimi podobami v medaljonih iz vitičevja. Iste vinjete je Schwentner uporabil tudi leta 1903 pri natisu pesniške zbirke Josipa Murna Pesmi in romance.

Žabotov opus zaznamujejo tudi številni portreti slovenskih rojakov, poleg narodnjakov Frana Rosina in Ivana Dečka tudi zgodovinarja, etnologa, antropologa, prazgodovinskega arheologa, paleontologa in politika Nika Zupaniča. Spoznala sta se že v času študija na Dunaju, ko je Zupanič povabil Žaboto k ilustriranju revije Jug, Žabota pa je tudi preživljal počitnice doma pri Zupaničevih v Beli krajini.

V arhivu Narodne galerije hranimo opis okoliščin nastanka Žabotove slike Večer v študentovski sobi, ki ga je galeriji leta 1951 posredoval dr. Davorin Senjor, eden izmed upodobljencev. Prizor na sliki kaže Senjorjevo študentsko sobico v Pragi, kjer je študiral pravo. Zvečer 11. 11. 1905 so prišli k njemu na martinovanje trije gostje ‒ slikar Žabota, njegov prijatelj slikar Peter Žmitek ter Stanko Svetek. Žabotu se je zdelo to malo slavje tako lep motiv, da se ga je namenil naslikati. Sebe je iz družbe izpustil, je pa v ozadju naslikal Žmitka, kako kuha čaj. Žabota in Žmitek sta oba študirala v Pragi, in iz Žmitkovih dnevnikov izvemo, da sta se družila, si finančno pomagala, se udeleževala pevskih vaj v Društvu Ilirija, kadarkoli pa je Žabota obiskal Žmitka na domu, mu je le-ta postregel z ruskim čajem. Kuhanje čaja je Žmitek izpilil do mojstrstva in ga ponudil vsakomur, tudi Zofki Kveder, katere knjige so slovenski študentje prebirali poleg Prešernovih Poezij, Cankarjevih dram idr. Na sliki je Žmitek s svojo čajno spretnostjo in treznostjo dokaj neopazna figura, za kontrast  pa je Žabota v močni reflektorski osvetljavi, ki jo meče namizna svetilka, ob buteljki in ob kozarcih vina na mizi v ospredju kot osrednjo osebo prizora naslikal smejočega se Stanka Svetka, pravnika in kasnejšega sodnika okrajnega sodišča v Zagrebu. Poleg njega vidimo kot nekakšno senčno silhueto s hrbtom proti nam obrnjenega Davorina Senjora, pravnika in pionirja planinstva na Štajerskem. Senjor je bil načelnik Mariborske podružnice Slovenskega planinskega društva, pobudnik in gonilna sila za ureditev več planinskih koč, med drugim tudi na ribniškem Pohorju, kjer je tedaj sodobno urejena planinska koča dobila ime po njem ‒ Senjorjev dom (1932, zgorel 1942).

Zanimiva je tudi provenienca umetnine: Žabota je sliko poklonil bivšemu Štajerskemu deželnemu odboru v Gradcu v zahvalo, ker mu je naklonil neko podporo. Odbor je sliko nato podaril takratnemu deželnemu odborniku, slovenskemu deželnemu poslancu in šolskemu nadzorniku dr. Francu Robiču, on pa svoji hčerki Mariji, ki je bila poročena z dr. Milanom Goriškom, slovenskim narodnjakom, lenarškim županom in voditeljem Sokola. Leta 1951 je sliko z odkupom pridobila za svoje zbirke Narodna galerija.

Avtorica:
Alenka Simončič

6. marec – 2. april 2025
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana