Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 9. 1. 2025 – 5. 2. 2025

Odstiranja: Konservatorsko-restavratorski posegi na delih starih mojstrov iz zbirk Muzeja za umetnost in obrt v Zagrebu

Razstava prinaša pregled konservatorsko-restavratorskih posegov in raziskav na izbranih delih starih mojstrov iz zbirk slikarstva, kiparstva in grafike Muzeja za umetnost in obrt v Zagrebu.

Konservatorsko-restavratorska dejavnost v Muzeju za umetnost in obrt je imela pomemben vpliv na razvoj restavratorske stroke na širšem nacionalnem območju. Začetke profesionalizacije na področju konservatorsko-restavratorske skrbi za umetnine v Muzeju so spodbudili ravnatelji, predvsem Gjuro Szabo (19191926) in nato Vladimir Tkalčić (1933–1952), ki sta svojo vlogo konservatorja za severno Hrvaško nadaljevala v okvirih muzejske institucije.

Leta 1942 je Tkalčić zaradi velikih potreb po restavriranju v sodelovanju z restavratorjem Zvonimirjem Wyroubalom spodbudil ustanovitev restavratorske delavnice v Muzeju, prve javne restavratorske delavnice na Hrvaškem. Zvonimir Wyroubal je v dokumentiranje uvedel sodoben pristop in leta 1946 je v Muzeju pripravil prvo razstavo s konservatorsko tematiko na Hrvaškem z naslovom Konserviranje in restavriranje umetnin. Zaradi vse večjih potreb se je delavnica preselila in ustanovljen je bil Restavratorski zavod JAZU, predhodnik današnjega Hrvaškega restavratorskega zavoda.

Danes so štirje konservatorsko-restavratorski oddelki specializirani glede na vrste muzejskega gradiva iz enaindvajsetih muzejskih zbirk (oddelek za slikarstvo in polikromirano plastiko, oddelek za tekstil, oddelek za steklo, kovino in keramiko in oddelek za pohištvo). Načela varovanja obsegajo tri segmente: konservatorski vidik, restavratorski vidik, osredotočen na muzejski pristop, in raziskovalni vidik, ki zajema raziskave po raznovrstnih analitičnih metodah.

Konservatorske raziskave kot interdisciplinarno področje znanosti in umetnosti nepogrešljivo prispevajo k umetniški interpretaciji in celostni obravnavi umetnine.

Naravoslovne raziskave na delih iz zbirk slikarstva, kiparstva in grafike Muzeja za umetnost in obrt, ki so predstavljena na razstavi v Narodni galeriji, so pokazale neviden spekter informacij o tehniki in tehnologijah, ki so jih uporabljali stari mojstri. Pri sliki Mistična zaroka sv. Katarine so rezultati raziskav vplivali na premik datacije v zgodnejše obdobje. Strukturne raziskave na slikah Diogen in Slovo Eneja in Didone so pod slikovnimi plastmi pokazale drugačne upodobitve in odprle nova umetnostnozgodovinska vprašanja.

Konservatorsko-restavratorska dela so omogočila materialno stabilnost umetnin, prikazala prefinjeno modulacijo kipa Sv. Lovrenc, svežino barv na slikah ali grafično veščino mojstrov ter s tem približale prvotni videz umetnin. Raziskave in izvedena dela so prispevala k ohranitvi in promoviranju muzejske kulturne dediščine za prihodnje čase.

Konservatorsko-restavratorske posege in preliminarne raziskave na umetninah so izvedli Jasminka Podgorski, Srećko Budek in Vedran Benović iz MUO ter zunanji sodelavci Pavao Lerotić, Višnja Bralić, Mario Braun in Domagoj Mudronja iz HRZ-ja in Jelena Piasevoli Mikac in Velimir Mikac iz Kustoda d. o. o.

Avtorica: 
Jasminka Podgorski, Muzej za umetnost in obrt, Zagreb

Prevod:
Vlado Motnikar

9. januar–5. februar 2025
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana