Kipar Jakob Savinšek (Kamnik, 4.
februar 1922 – Kirchheim, 17. avgust 1961) sodi v vrh slovenskega
modernističnega kiparstva. Po gimnaziji med drugo svetovno vojno se je učil
risanja pri Rihardu Jakopiču. Leta 1945 se je vpisal na novoustanovljeno
ljubljansko akademijo, kjer so bili njegovi učitelji brata Zdenko in Boris
Kalin, Frančišek Smerdu in Peter Loboda. V petdesetih je veliko potoval po
Evropi, leta 1961 pa je skupaj z Janezom Lenassijem spodbudil mednarodne
kiparske simpozije v Sloveniji, imenovane Forma viva.
Savinšek je predstavnik vmesne
faze kiparjev na Slovenskem, med starejšo in mlajšo kiparsko generacijo, in je
v izjemno kratkem ustvarjalnem obdobju prešel od tradicionalne realistične
figuralne zasnove do abstraktnih rešitev. Njegovi prvi javni spomeniki so bili
bliže uveljavljenemu realizmu (spomenik
Juliusu Kugyju v Trenti, 1952), pozneje pa mu je modernistično paradigmo
uspelo vključiti tudi v dela na prostem, izvršena po naročilu (Spomenik NOB na Gričku, 1954–1961; Spomenik Ivanu Tavčarju, Visoko pri
Poljanah, 1957; Spomenik Simona Gregorčiča,
Kobarid, 1958).
Luc Menaše je leta 1955 o Jakobu Savinšku zapisal: »Poleg
maloštevilnih starejših kiparjev, poleg obeh Kalinov, Putriha in Smerduja, med
nekaterimi nadobudnimi in poleg mnogih rokodelcev se je znašel tudi odločen
visokorasel moški, žilav, trezno preudarjajoč, pa tudi zanosnega duha. Komaj
smo ga dobro opazili, že je stal prav v prvi vrsti in niti ne kaže, da se je s
tem zadovoljil.«
Jakob Savinšek je bil izrazit figuralik, saj njegov opus
zaznamujejo številni premišljeni, psihološko okarakterizirani portreti. V
obdobju socialističnega realizma so portreti stopili v ozadje, prednost so imeli
motivi NOB in dela. Izjema so bile upodobitve pomembnih politikov. V petdesetih
letih je Savinšek figure postopoma preoblikoval v čiste oblike z opuščanjem
realističnih podrobnosti, a z ohranjanjem prepoznavnosti. Nikoli realiziran Osnutek za spomenik arhitekta Jožeta
Plečnika (1872–1957) je nastal v letu arhitektove smrti, leta 1957.
Zasnovan v elegantni mehki liniji, stilizirano poenostavljen in hkrati
monumentalen v svoji intimnosti, ponuja gledalcu dinamičen pogled z vseh
strani. Po iskanju čistih izraznih oblik se zgleduje pri Constantinu Brancusiju
in pri Henryju Mooru in prehaja v poenostavljene znakovno oblikovane krivine, a
z nakazanimi osnovnimi obraznimi značilnostmi ohranja prepoznavnost vélikega
arhitekta. Portret izžareva napetost, vitalnost in kreativnost in s tem zajame
Plečnikovega duha.
Psihološko pomenljivi osnutek, ki sodi v sklop Vladne
umetnostne zbirke Narodne galerije, je od avtorja leta 1960 odkupil Svet za
prosveto in kulturo.
S predstavitvijo osnutka za Plečnikov spomenik kiparja Jakoba
Savinška Narodna galerija obeležuje 145. obletnico rojstva in 60. obletnico smrti našega
slovitega arhitekta Jožeta Plečnika.
2. marec–5. april 2017
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana