Rinaldo, glavni
junak epa Osvobojeni Jeruzalem Torquatta Tassa (1544‒1595), je najboljši
križarski bojevnik, ki s svojo odsotnostjo postavi obleganje Jeruzalema na
kocko. Poganska čarovnica Armida, hči damaščanskega kralja Hidraota, ga v
maščevalni sli uspava, da bi ga ubila, vendar se ob pogledu na spečega junaka
zaljubi vanj. Prenese ga na Srečne otoke, kjer ustvari palačo z rajskim
vrtom in ga zadržuje v njem z uroki, da pozabi na svoje vojaške in krščanske
dolžnosti. Goferdo – poveljnik križarske vojske – njegovima tovarišema Ubaldu
in Carlu naloži nalogo, da ga poiščeta in privedeta nazaj. Z njegovo pomočjo
križarji naposled osvojijo Jeruzalem.
Čeprav
so fragmente iz Tassove pesnitve piratsko tiskali v Benetkah že pred njenim
uradnim izidom leta 1581, likovnih upodobitev (in uglasbitev) tam skoraj celo
stoletje ne najdemo. Lazzarinijeva slika je nastala po letu 1683, ko so Benetke
skušale obuditi Sveto ligo, zmagovalko nad Turki v bitki pri Lepantu leta 1571.
Snov Rinaldove dogodivščine z Armido se je začela uveljavljati v glasbenem
gledališču, kjer se je držala Tassove moralne usmeritve, medtem ko jo je
Lazzarini preobrnil v poudarjeno erotičen prizor. Ker njegove kompozicije
kažejo vpliv bolonjskega klasicizma, je malo verjetno, da ni poznal slike
Annibaleja Carraccija. Carracijevo poženščenost glavnega junaka je zadržal z
mehko modelacijo moškega hrbta in z dolgimi kodri, a je Lazzarinijev Rinaldo
dejavnejši v pogovoru s svojo gospodarico.
Medtem
ko je običajno osnova za ta ikonografski motiv 20. kitica XVI. speva, v katerem
Rinaldo nastavi zrcalo Armidi, je Lazzarini uporabil snov 21. kitice. Armida se
občuduje v zrcalu, Rinaldo pa ji dopoveduje, da je njena podoba v njegovem srcu
še veliko lepša, zato naj raje pogleda v njegove oči. Lazzarini je snov zmaknil
z njenih moralno-didaktičnih tečajev in jo interpretiral v tradiciji beneških
erotičnih prizorov »ljubezni bogov«. Kompozicijsko se je oprl na figuro
serpentinato, ki jo dobro poznamo iz Tizianovih kompozicij Venere z muzikanti,
predvsem pa iz znamenite slike Venere in
Adonisa, ok. 1553. Tizian jo je povzel po nekaterih gemah iz Grimanijeve
zbirke, ki se je tedaj spet znašla v Benetkah.
Lazzarini
je opustil v epu izpostavljeno mimobežnost pogledov. Pogleda Rinalda in Armide
bi se morala srečati v zrcalu. Tudi izza grma oprezajoči Ubaldov pogled se zdi
uperjen v zrcalo, torej v isto podobo, in glede na to, da sta viteza
identifikacijski figuri, ki gledalcu povesta, kako mora gledati zgodbo, tja
usmerjata tudi gledalčev pogled. Prav tako je zaposlen z gledalcem in njegovim
sodelovanjem Lazzarinijev amoret. Zazrt v zrcalo sledi Rinaldovi roki z
iztegnjenim kazalcem, z desnico pa kaže v gledalca. Vid je slikar tematiziral s
koncentracijo pogledov, ki so usmerjeni v isto točko: v zrcalu je mogoče videti
tisto, kar gledalec vidi s svojega privilegiranega mesta – razgaljeno Armido.
Uprizoritev erotičnega prizora je podobna beneškemu kukanju skozi ključavnico k
spečim ali lišpajočim se Veneram visoke renesanse. Takšna podoba pa je
namenjena intimnim prostorom, v katerih imajo prednost drugačni vzgibi in ne
ideološka ortodoksnost, ki jo je kasneje obudil Lazzarinijev učenec
Giambattista Tiepolo sredi 18. stoletja s serijo prizorov iz Tassove zgodbe o
Rinaldu in Armidi za družino Cornaro.
1. marec–4. april 2018
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana