Boris Kalin (Solkan, 24. junij 1905 – Ljubljana, 22. maj 1975) je bil pomemben predstavnik realističnega
spomeniškega kiparstva po drugi svetovni vojni. Starejši bratov
Kalin je bil zaradi suverenega obvladovanja kiparske tehnike in zaradi
idealiziranega realizma v svojem kiparstvu pravzaprav eden najpomembnejših
izvajalcev velikih povojnih državnih naročil. Voluminozne, mehke in oble figure
je ustvarjal v tradiciji realističnega akademizma pod vplivom klasičnih mojstrov.
Po
šolanju na ljubljanski umetnoobrtni šoli pri Alojziju Repiču je nadaljeval
študij v Zagrebu, kjer je akademijo končal s specialko pri Ivanu Meštroviću.
Med slovenskimi učenci, ki so povzeli sugestivnost Meštrovićeve šole, sta bila
poleg Borisa Kalina tudi Frančišek Smerdu in France Gorše. Zagrebška umetniška
akademija, na kateri se je šolala večina slovenskih kiparjev tretje generacije,
je posvečala veliko pozornosti predvsem obdelavi kamna. Boris Kalin je
ustvarjal tudi v bronu, predvsem moške figure, a nedvomno je bil mojster v
obdelavi kamna, kjer je strukturo in barvo uporabljenega kosa premišljeno
podrejal motivu. Dragocene izkušnje pri obdelovanju marmorja si je pridobil v
ljubljanskem kamnoseškem podjetju Kunovar, predvsem pa pri svojem zagrebškem profesorju
Franu Kršiniću. Po vojni je postal profesor za kiparstvo na leta 1945
novoustanovljeni ljubljanski akademiji in tam je ostal do upokojitve leta 1970.
Skupaj s Frančiškom Smerdujem, Karlom Putrihom in bratom Zdenkom je uveljavil
vodilno mesto prve slovenske kiparske šole in zaradi naročniških zahtev pri
spomeniški plastiki združil svoj slogovni izraz z estetiko socialističnega
realizma. Kiparji, poznejši prvi profesorji na ljubljanski akademiji, so se
združili v leta 1937 ustanovljeni umetniški skupini Neodvisni, ki se je v
kiparstvu izražala s plastično poenostavljenimi oblikami, z opuščanjem
detajlov, z realističnimi telesnimi gmotami z upoštevanjem proporcev in s
povzemanjem sočasnih francoskih novosti. Študente so slogovno usmerjali v
realistično kiparstvo, kajti slogovna tradicija je bila priznana v boju za
novo, revolucionarno vsebino, Boris Kalin pa je študentom posebej posredoval
znanje obvladovanja materiala. Poleg drugih so bili njegovi študentje tudi
Jakob Savinšek, Stojan Batič, Ivan Štrekelj, Tone Lapajne, Janez Lenassi, Drago
Tršar in Milan Vojsk, katerih dela hranimo v fondu Narodne galerije.
Od
leta 1953 dalje je bil Boris Kalin redni član SAZU in kar trikrat je za svoje
kiparske stvaritve prejel Prešernovo nagrado.
Narodna
galerija je leta 2017 prejela v dar marmorni nagrobni portret Zorke Košenina z otrokom v rokah s
pokopališča Vič Ljubljana in mavčni osnutek glave. Delo je kiparju, domnevno po
fotografiji, naročil vdovec po Zorki Košenina, Slavko Košenina. Zorka Košenina
rojena Rakoš (5. 1. 1909−7. 5. 1943) je namreč umrla pri štiriintridesetih
letih kmalu po porodu sina, le mesec dni po rojstvu Slavka Košenina ml. (17. 3.
1943−19. 1. 2003).
Darovani deli
povezujejo milina,
poduhovljenost, brezčasnost in notranja zbranost. Klasično upodobljena mati v
desnici drži otroka, ki jo je z desno roko prijel za kazalec, v levici pa drži
cvet. Figuri, ki sta povezani z ritmično razgrnjeno linearno draperijo,
aludirata na krščanske upodobitve Marije z Detetom. Hkrati nagrobni kip, nastal
v drugi polovici leta 1943, torej med vojno, zaznamuje realističen izraz, ki ga
je Boris Kalin kasneje vse bolj vnašal v svoje javne, herojske, spominu na
vojno posvečene spomenike.
Darovalcema
se iskreno zahvaljujemo za neprecenljivo dopolnitev kiparske zbirke Narodne
galerije.
7. marec–3. april 2019
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana