V volilu prof. Marjana Pogačnika Narodni
galeriji je tudi zbirka nad štiristo avtorskih voščilnic, ki jih je prejel od
svojih jugoslovanskih in nekaj tujih kolegov grafikov. Zbirka ima izjemen
potencial zbiranja in dopolnjevanja in je simptom grafične kulture, ki se je
pri nas izoblikovala v drugi polovici 20. stoletja. Njeno gonilo je bil
Mednarodni grafični bienale, ob katerem je nastala tako imenovana ljubljanska
grafična šola. Ta je presegla krog grafikov, ki so se izpopolnjevali v
jedkanici v pariških ateljejih Johnnyja Friedlaenderja in Stanleya Hayterja. Bienale
je seznanjal slovenske umetnike z najnovejšo mednarodno grafično produkcijo,
kar je omogočilo rast domače ustvarjalnosti. Ta je v sedmem in osmem desetletju
dosegla zavidljivo raven v različnih grafičnih tehnikah.
Ideja avtorske voščilnice ni nekaj
povsem novega. Zahodna kultura okoli leta 1900 je poznala avtorsko dopisnico,
ki je na prazni strani dobila pogosto humorno naglašeno originalno in unikatno
vizualno sporočilo in ji je bila karikatura eno od najpogostejših orodij. Tako
je komuniciral münchenski slikar Richard Graef z Matejem Sternenom, tako so si
zlasti vesnani dopisovali med seboj z unikatnimi vizualnimi domislicami. V
obilju ilustriranih voščilnic, ilustriranih dopisnic za zbiranje denarja
(dopisnice Cirilmetodijskega društva za slovenske šole), dopisnic vojne
propagande in takih za zbiranje pomoči za begunce in vojne sirote, ki ga je
sprožila komercializacija barvnega tiska, so bile avtorske dopisnice medij
intimne komunikacije predvsem med umetniki in drugimi intimnejšimi deležniki v
oblikujočem se umetnostnem sistemu.
Drugi vzpon pa je avtorska
voščilnica dobila v okviru ljubljanske grafične šole v drugi polovici 20. stoletja.
Ni je sicer mogoče regionalno omejevati, Ljubljanski grafični bienale je bil jugoslovanska
prireditev, ki je celotni državi dajala prestiž v svetu. Ob slovenskih so
zrastli pomembni ustvarjalci tudi v drugih jugoslovanskih republikah, kot so
bili na eni strani študentje ljubljanske akademije Đevad Hozo, Mersad Berber in
Peter Waldegg, in na drugi strani od ljubljanskega središča neodvisni Safet
Zec, Ivan Picelj, Miro Šutej, Ante Kuduz idr. Avtorsko voščilnico lahko uvrstimo
med malo grafiko, kakršno je spodbujalo npr. društvo Exlibris Sloveniae. Njena
funkcija se v bistvu ni kaj dosti spremenila, le da je v razvitem sistemu
umetnostnih institucij dobila nekoliko večji obseg. Grafika je bila za kaj
takega prikladen medij. Zagotovila je zadostno število originalov za
ekskluzivno občinstvo in hkrati promovirala avtorja pri njegovih podpornikih,
strokovno zainteresiranih ljudeh in odločevalcih pri razporejanju razstavnih
programov, javnih in sponzorskih sredstev. Prav tako so se avtorske grafike
posluževale umetnostne institucije – Ljubljanski grafični bienale, Moderna
galerija, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, porajajoče se prve
zasebne galerije in številne druge. Žal je mnogo teh drobnih del končalo v
okvirjih na stenah. Dragocen vidik Pogačnikove zbirke je pogosto ohranjena
kuverta z npr. kaligrafsko izpisanim naslovom izpod peresa Lucijana Bratuža, z varovalnimi
lističi klobučnega papirja in voščili Vladimirja Makuca, z risarskimi dopolnili
tiskanih voščilnic Franceta Miheliča ipd. Avtorska grafična voščilnica je zato
simptom likovne kulture in socialne etikete, ki je označevala skupino intimno
in poslovno povezanih članov elite družbe, ki je hotela biti egalitarna in je zato
znake prestiža iskala v simbolnih predmetih in dejanjih.
AvtorAndrej Smrekar
Predstavitev: četrtek, 7. december, ob 18.00
7. december 2023 – 3. januar 2024
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana