Najmočnejši
predstavnik realističnega spomeniškega kiparstva med obema vojnama, avtor
monumentalne prostostoječe in arhitekturne plastike je bil Lojze Dolinar (Ljubljana, 19. april 1893 – Ičići pri Opatiji, 9. september 1970). Njegov bogati opus se slogovno giblje od
akademskega realizma, simbolizma, secesije in slikovitega impresionističnega in
novobaročnega načina vse do ekspresionističnega kiparstva in programskega
socialističnega realizma. Intenzivno se je posvečal monumentalni arhitekturni in spomeniški plastiki,
v okviru katere so nastale velike spomeniške figure v programu socialističnega
realizma, pri katerih je posegel po antičnih in sodobnih zgledih. Portrete, akte in dinamične figuralne
kompozicije, zasnovane v kontrastu med gladko in grobo obdelavo površine,
zaznamujejo neproporcionalne telesne dimenzije.
Lojze Dolinar je po zaključku
šolanja na umetnoobrtni strokovni šoli pri kiparju Alojziju Repiču nadaljeval
študij na dunajski (1910/1911) in nato na münchenski (1912/1913) akademiji. Med
vojno je bil vpoklican, leta 1920 pa je za nekaj mesecev odšel v New York ter
potoval po Italiji in v Pariz. Po prvem večjem naročilu iz Beograda se je
usmeril v arhitekturno kiparstvo. Leta 1932 se je preselil v jugoslovansko
prestolnico, kjer je bil na tamkajšnji akademiji leta 1949 imenovan za rednega
profesorja za kiparstvo. V Beogradu se je uveljavil kot avtor številnih javnih naročil.
Leta 1928, torej nekaj let pred odhodom v
Beograd, je kipar zasnoval stoječo moško figuro, ki jo je imenoval Pastir. Celopostavni mišičasti in sloki
goli mladenič se močno nagnjen sproščeno naslanja na oporo, za pastirja bi ga
lahko označevala v rokah nakazana in slabo berljiva panova piščal ter rahlo
odprta usta, ki nakazujejo pihanje vanjo.
Dolinarjeva žanrska figura z realističnimi potezami in
naslovom ne namiguje na upodobitev Pana oziroma satira. V lovljenju ravnotežja figure se je kipar
predvsem poigraval s samo statiko, ki izvira že iz problematike helenističnega
kiparstva. Modelacija figure spominja na razgibane Matissove figuralne plastike
iz prvega desetletja 20. stoletja.
Kip je bil razstavljen na Razstavi slovenske umetnosti v Celju
leta 1931 in istega leta na Umetnički
izložbi v Beogradu ter vključen v retrospektivni razstavi kiparja Lojzeta
Dolinarja v Moderni galeriji leta 1958 in 1996.
Narodna galerija je leta 2016
plastiko prejela v dar, izvira pa iz zapuščine arhitekta Hermana Husa (1896−1960). Dolinar je s kariatidnimi reliefnimi figurami
namreč opremil Staro pošto v Kranju (1929−1930), delo Hermana Husa, arhitekt pa
je kasneje zasnoval tudi kiparjevo hišo v Beogradu. Lojze Dolinar je
arhitektu, s katerim sta bila sodelavca in prijatelja, plastiko najverjetneje
podaril v tridesetih letih prejšnjega stoletja.
Darovalki
se iskreno zahvaljujemo za neprecenljivo dopolnitev kiparske zbirke Narodne
galerije.
4. oktober–7. november 2018
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana