Sto devetdeset let je minilo, odkar je Nicéphore Niépce prvič uspešno uporabil fotografski postopek za izdelavo obstojne kopije narave. Slabih dvajset let pozneje je tudi naš Janez Puhar začel razvijati svoj lastni postopek fotografije na stekleni plošči. Fotografija je potrebovala desetletja, da se je zavedla, kaj je, in vsaj stoletje, da se je otresla predstavnih vzorcev, privzetih iz slikarske izkušnje. Tudi v današnji kulturni zavesti biva kot ustvarjalna zvrst, ki lahko hrani zbirateljsko strast v dokaj ekskluzivnih krogih fotografov in redkih ljubiteljev. Prvo javno fotografsko zbirko je pri nas oblikoval leta 1970 ustanovljeni Kabinet slovenske fotografije v Gorenjskem muzeju v Kranju, sledil mu je Muzej za arhitekturo in oblikovanje sredi sedemdesetih let prejšnjega stoletja, nato je vzniknila še zbirka sodobne fotografije v Moderni galeriji. Pregled zgodovine fotografije na Slovenskem dolgujemo mag. Mirku Kambiču. Šele v zadnjih letih so se pojavile tudi prodajne galerije, ki so se specializirale za distribucijo sodobne fotografske produkcije. Narodna galerija je začela svojo fotografsko zbirko oblikovati šele pred nekaj leti, kajti v njenih dokumentacijskih fondih je, tako kot v vsakem arhivskem gradivu, veliko fotografij in fotografskih plošč, ki jih danes gledamo z drugačnimi očmi.
Prepoznavanje vrednosti fotografije, ki presega informacijo o nekem minulem času, je spodbudilo tudi konservatorsko-restavratorska prizadevanja za podaljševanje življenjske dobe fotografskih stvaritev ter razumevanje in rekonstrukcijo nekdanjih postopkov v disciplini, ki je doživljala izjemno hiter tehnološki razvoj. Raziskovanje postopkov pa razvija pomagala za periodizacijo v veliki meri anonimnega gradiva in za razumevanje ustvarjalnosti posameznih fotografov. Na teh osnovah je zastavljen tudi smoter ustvarjanja fotografske zbirke v Narodni galeriji. Vanjo poskušamo sistematično vključiti primerke različnih fotografskih postopkov, izdelkov številnih fotografskih ateljejev na Slovenskem, posebej nas zanimajo fotografski opusi likovnih ustvarjalcev iz pionirskih časov fotografije in recepcija posameznih postopkov v slovenskih deželah. Pri tem oblikujemo domače znanje, potrebno za ohranjevanje tovrstne kulturne dediščine, za ozaveščanje javnosti o njenem pomenu in o estetskih obzorjih, ki lahko obogatijo spoznavno in bivanjsko izkušnjo sodobnega človeka. Kot muzejska zbirka pa fotografije seveda bistveno pripomorejo k vrednotenju fotografskih stvaritev, nastalih na naših tleh.
Iz naše zbirke smo izbrali nekaj primerkov fotografij, narejenih z različnimi fotografskimi postopki, ki jih že davno ne uporabljamo več ali pa se vračajo kot eksotične fotografske tehnike. Če vas zanima, kako je nastala fotografska podoba pred dobo digitalnih fotoaparatov, vljudno vabljeni na uvodno predavanje Tine Buh in dr. Andreja Smrekarja, v četrtek, 3. septembra ob 18. uri.
Avtorja
Tina Buh
Andrej Smrekar
3. september–30. september 2015
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana