Sternenova restavratorska sled je v
prvi polovici 20. stoletja zaznamovala številna umetniška dela in
spomenike slovenske pa tudi nekdanje jugoslovanske kulturne dediščine. Njegov
obsežni opus restavriranih oljnih slik je za zdaj celovito še neraziskan. Predstavljamo
zanimiv primer njegovih posegov na signirani oljni sliki Križanja z Marijo Magdaleno (323 x 224 cm) iz cerkve
Svetih Treh kraljev na Brunku,
kjer je do leta 2007 krasila južni stranski oltar sv. Alojzija, sedaj pa
začasno domuje v cerkvi sv. Petra v Radečah. Avtor slike je pri nas precej
nepoznan poznobaročni italijanski slikar Paolo Rossini, po rodu Brescian.
Brunško sliko uvrščamo v vrh njegovega ustvarjanja in jo okvirno datiramo v
začetek druge polovice 18. stoletja (1760–1770). Upali bi si trditi, da jo
je ustvaril v času svojega bivanja v Benetkah leta
1767, ko njegovo ime zasledimo v popisu beneških slikarjev. Ohranjena je
dokumentacija prvega dokumentiranega restavratorskega posega, ki ga je na močno
poškodovani sliki izvedel Matej Sternen v sodelovanju z dunajsko Centralno
komisijo za raziskovanje in ohranjanje arhitekturnih in umetnostnih spomenikov
ter prvim slovenskim konservatorjem Francetom Steletom. Delo je izvedel med
letoma 1912 in 1921, ko je restavriranje zaključil. Predračun in program del,
ki ga je na napotilo dunajske Centralne komisije iz leta 1910 pripravil že leta
1911, je leto kasneje Centralna komisija tudi odobrila pod pogojem, da delo
opravi v stalnem posvetovanju z njo, pri tem retuširanje omeji na najnujnejše in se nujno izogne preslikovanju. Zahtevali so fotografijo stanja slike pred začetkom in po
zaključku del. V
poročilu Spomeniškemu uradu v Ljubljani 10. maja
1921 je Sternen opisal dragocene tehnološke in materialne podatke, ki pa
jih ni objavil sam, ampak, kot običajno tudi za druge Sternenove restavratorske
akcije, France Stele. Študija Sternen-Steletovega projekta razkriva podrobnosti
o tedanjih zgodovinskih okoliščinah, razvoju spomeniškega varstva in s tem
restavratorstva ter konkretne informacije o načrtovanju, financiranju in
izvedbi restavratorskega dela pa tudi o posledicah končne prezentacije, ki
lahko zaradi drobnih potez spremenijo pomen signature in s tem
umetnostnozgodovinske obravnave.
S kakovostne črno-bele
fotografije Križanega
z Marijo Magdaleno iz
cerkve Svetih treh kraljev na Brunku so razvidne močne
poškodbe in snet okrasni okvir pred restavratorskim posegom Mateja Sternena. Najbrž
gre za posnetek Franceta Steleta, domnevno iz leta 1914 ali malo pred tem.
Ministrstvo za kulturo RS, INDOK center, 5846n.
Avtorica
Mateja Neža Sitar, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, Območna enota
Maribor
Predstavitev: četrtek, 2. februar 2023, ob 18.00
2.
februar – 1. marec 2023
Narodna
galerija
Prešernova
24
1000
Ljubljana