Na razstavi predstavljamo tri portrete Jožefa Tominca. Na
prvem portretu je upodobljen prvi poveljnik goriške Civilne enote (takratne
občinske policije), Ivan Milost, oziroma "Zuan delle Rose" (Ivan z
vrtnico). V vsakem letnem času je namreč nosil v gumbnici drugačno vrtnico, ki
je poleg modnega oblačila označevala njegov privilegirani družbeni položaj.
Njegovo opravo krasita še zaponka v obliki sidra z dragocenim briljantom in
uhan. Portretiranec nosi dodelano pričesko s košatimi zalizci, njegov prijazni
nasmešek pa izraža dobrodušnost in zadovoljstvo z lastnim udobnim življenjem.
Slika je bila razstavljena v Ljubljani leta 1967, ko je bila še v zasebni
lasti. Leta 1995 jo je odkupila italijanska država, ki jo je namenila Narodni
galeriji antične umetnosti v Trstu. Slika je najverjetneje nastala v drugi
polovici dvajsetih let devetnajstega stoletja in je eno izmed prvih likovnih
del iz Tominčevega zrelega opusa. Portret bo po koncu razstave v Narodni Galeriji
v Ljubljani na ogled v galeriji Belvedere na Dunaju, na razstavi
"Biedermair extended", od 21. oktobra 2016 do 12. februarja 2017.
Zakonski par iz Trsta naj bi bila po dosedanjih podatkih
Carlo Sandrini in Matilde Hoffmann iz Trsta, portreta pa sta najbrž nastala ob
njuni poroki okoli leta 1840, saj portretiranka nosi na levici poročni prstan.
Oba nosita oblačila in pričeski, ki nakazujejo modne usmeritve tistega časa,
roko Matilde Hoffmann pa krasita zanimivi zapestnici. Ena je češkega izvora, v
obliki kače, okrašena z granati. Takšen nakit je bil v tistem času pri nas
izjemno razširjen, motiv kače pa je postal moden ravno v štiridesetih letih
devetnajstega stoletja. Druga je izdelana iz raznobarvnih kamenih strel, z
obeskom v obliki srca, ki ravno tako nakazuje na sredino stoletja. Okoli vratu
nosi verižico, ki je najbrž izdelana iz človeških las, iz istega materiala je
verjetno tudi trakec žepne ure Carla Sandrinija. Nakit iz las je bil v 18. in
19. stoletju zelo razširjen, imel pa je sentimentalno vrednost saj je bil
spomin na ljubljeno osebo. Takšni posamezni dvojni portreti so bili večinoma
naslikani z namenom da bodo viseli skupaj na isti steni, zato sta figuri rahlo
zasukani druga proti drugi, z moškim na levi in žensko na desni. Oba sta naslikana
v dokaj sproščeni drži z živahnim izrazom na obrazu. Kompoziciji sta
zreducirani na bistvene elemente z nevtralnima ozadjema, kar je bilo značilno
za številne Tominčeve posamezne portrete iz tridesetih in štiridesetih let.
Portreta lahko tudi na podlagi likovne kvalitete umestimo v obdobje
najplodnejšega delovanja Jožefa Tominca, v času, ko je živel in deloval v
Trstu. Platni sta se nahajali v Gorici (Italija), doslej sta bili vedno v
zasebni lasti. Goriški muzej ju je odkupil v letošnjem letu, ko obhajamo 150.
obletnico slikarjeve smrti. Prvič sta bili predstavljeni javnosti na Gradu
Kromberk, v torek, 13. septembra 2016. Portreta bosta umeščena v stalno zbirko
likovne umetnosti na Gradu Kromberk.
Umetnine bosta predstavila Katarina Brešan, kustosinja Goriškega muzeja Kromberk, Nova
Gorica, in dr. Luca Caburlotto,
direktor Združenja muzejev Furlanije Julijske Krajine.
Razstavo smo pripravili v sodelovanju
Narodna galerija, Ljubljana
Nova Gorica, Goriški muzej, Grad
Kromberk
Trieste, Galleria nazionale d'arte
antica
Združenje muzejev Furlanije Julijske Krajine
29. september–16. oktober 2016
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana