Razstava mladih zbirateljev
Zbiralce je treba vzgojiti in čim bolj zgodaj se ta vzgoja začne, tem bolj vidni so rezultati. V želji, da bi spodbudila predšolske otroke in šolarje k zbiranju, je Narodna galerija pripravila posvet za vzgojiteljice in učitelje in pozneje razpisala nagradni natečaj Postanimo zbiralci.
Vzgojiteljicam in učiteljem smo svetovali, naj z izletov z otroki prinašajo v vrtec ali v šolo drobne spominke, ki bi jih lahko vključili v zbirke. V igralnici in učilnici naj poiščejo prostor za muzejski kotiček, kjer bi lahko otroci shranjevali svoje zbirke, ob katerih bi se lahko marsikaj koristnega naučili. Omogočijo naj, da otroci zbrane predmete, v lastni zbirki, pa tudi v zbirkah drugih otrok, raziskujejo. O predmetih naj si zastavljajo vprašanja: od kod so in iz česa so izdelani, zakaj so bili narejeni, kdo jih je oblikoval. Vzgojiteljice in učitelji so poklicani, da ustvarijo razpoloženje ter spodbujajo raziskovalni duh pri otrocih. Zatem smo jih opozorili na problem katalogiziranja. S postopkom katalogiziranja smo jim nakazali pot iz faze kopičenja v zahtevnejšo fazo katalogiziranja.
V natečaju sta sodelovali dve osnovni šoli s 33 šolarji, ki so prispevali 7 zbirk ter pet vrtcev s 105 otroki, ki so v razpisanem roku dostavili 21 zbirk.
Komisija v sestavi dr. Ferdinand Šerbelj, predsednik, in članici dr. Lidija Tavčar in Simona Vodlan je pri ocenjevanju upoštevala izvirnost zamisli, domiselnost pri predstavitvi in urejenost zbirke. Vsaka zbirka je morala vsebovati ime zbiratelja, njegovo starost, ime mentorja, kratko predstavitev zbirke oz. predmetov, naslov zbirke, datum pridobitve posameznih predmetov in katalogizacijo zbirke z imenom predmeta, njegovim opisom in proveinienco in datumom pridobitve. Komisija je upoštevala tudi starost zbiralcev.
Nagrajena dela
Med individualnimi predšolskimi zbiralci je komisija I. nagrado dodelila:
zbirki črepinj /januar - maj 2003/
zbiralec: Bor Štamcar; starost otroka: 5 let;
Vrtec Mornarček, Piran; mentorica: Renata Novak
V spremni besedi k zbirki je mentorica, ki je hkrati tudi mamica mladega zbiralca, zapisala: "Zbirka črepinj je nastala spontano ob igri, ko je Bor v strastnem zanimanju za dinozavre, raziskoval okolico naše hiše, ob tem pa dodal še nekoliko domišljije. Včasih je našel kakšno kost, ki jo je domači pes Piko zakopal v zemljo, in že je postala del dinozavrovega skeleta. Večkrat smo ob prelistavanju knjig omenili besede paleontolog..., arheolog in sčasoma je zanimanje preraslo tudi na druge predmete, ki jih je našel v zemlji v okolici naše hiše. Črepinje, ki jih je našel, so bile barvite in različne in iskanje le-teh mu je bilo v veselje. Doma smo ga spodbujali, se z njim pogovarjali in mu pomagali pri iskanju ter raziskovanju. Ugotavljali smo, da so nekatere črepinje zelo stare in so delček odseva zgodovine ljudi, ki so živeli na tem prostoru. Svojo zbirko je rad pokazal ljudem, ki so prišli k nam na obisk, in včasih je dobil tudi od drugod kakšno črepinjo."
II. nagrada je pripadla:
zbirki kemičnih svinčnikov /februar - maj 2003/
zbiralca: Aleks Lovrič Pertič, Aleksander Dulai; starost: 6 let;
Vrtec Mornarček, Piran; mentorici: Marta Matevljič, Renata Novak
Dečka sta v kratkem času s pomočjo prijateljev, sorodnikov in vzgojiteljic zbrala veliko število kemičnih svinčnikov. Lično urejena zbirka se odlikuje po zanimivem razvrščanju pisal po barvi in obliki. Kot so zahtevala razpisna pravila, sta navajala tudi, kje sta jih dobila, oz. kdo jih je podaril.
Med tako imenovanimi "naravoslovnimi" zbirkami je I. nagrado prejela:
"Moja zbirka semen" /marec - maj 2003/
zbiralec: Andrej Peternel, starost: 6 let;
Vrtec, Kurirček, Nova Gorica; mentorica: Branka Konavec
Andrej je v slabih treh mesecih zbral precej semen. Zbirko je tudi sam popisal in pregledno razvrstil. Pripisal je datum pridobitve in navedel, kdo mu je semena podaril ali kje jih je našel. Semena je klasificiral-katalogiziral na: sadje; vrtnine, zelenjavo; zelišča; rože; žita in poljščine; drugo.
Za II. "naravoslovno" nagrado je komisija izbrala:
zbirko čajnih škatlic /marec - maj 2003/
zbiralec: Rok Gregorič; starost: 7 let;
Vrtec Kurirček, Nova Gorica; mentorica: Branka Konavec
Rok je v sorazmerno kratkem času zbral zajetno količino čajnih škatlic in predmete v zbirki tudi sam opremil z ustreznimi podatki: datum in kraj pridobitve, kdo mu je čajno škatlico poklonil. Deček je čajne škatlice glede na upodobitev rastlin na njih klasificiral-katalogiziral v več skupin: sadni čaji; zeliščni čaji; sadno-zeliščni čaji; pravi čaji.
Skupinsko I. nagrado je prejela:
zbirka radirk /1988-2003/
zbiralci: Ana in Živa Cerar in otroci; starost otrok: 4-6 let;
Vrtec Zarja Celje - enota Iskrica; mentorica: Ana Cesar
Iz spremne besede: "Na osnovi doživetij in vtisov s posveta za vzgojiteljice, ki ste ga organizirali januarja, sem kar nekaj vsebin in metodičnih napotkov vnesla v delo z otroki v našem vrtcu. V okviru dejavnosti Galerija v vrtcu sem med drugim posvetila več časa temi zbirateljstva. Ker sem tudi sama že od otroštva naklonjena zbiranju in urejanju zbirk (začela sem s knjigami, prtički, sličicami), mi ni bilo težko za to dejavnost navdušiti tudi otroke v vrtcu. Skupaj smo se odločili, da bomo zbirali razglednice, voščilnice, školjke in mobi kartice. V igralnici smo uredili zbirateljski kotiček in s tem seznanili tudi starše. Za tovrstno dejavnost so se navdušili tudi otroci iz sosednjega oddelka, ki so pričeli zbirati gumbe. ...Verjamem, da boste prejeli veliko zbirk, saj že iz pogovorov z našimi otroki sklepam, da je skoraj 'v vsakem domu majhen muzej', kot ste navedli v izjavi zbiratelja Roberta Opieja. Naše zbirke še niso zaključene, saj bomo z zbiranjem nadaljevali tudi prihodnje leto. Ob tej dejavnosti med drugim spoznavamo drug drugega, se povezujemo, se skupaj učimo, veselimo in igramo ter čutimo pripadnost skupini ob zavedanju, da vsak prispeva svoj delež."
Med šolarji je komisija edino I. skupinsko nagrado dodelila:
zbirki očal /februar - maj 2003/
zbiralci: učenke in učenci 4. razreda;
Osnovna šola Majde Vrhovnik, Ljubljana; mentorica: Mojca Štrancar
Spremna beseda: "Učenci 4. a razreda OŠ Majde Vrhovnik iz Ljubljane so zbrali večje število očal. Večina jih je iz novejše zgodovine, nekaj primerkov iz začetka 20. stoletja. Celotni projekt je potekal v okviru podaljšanega bivanja pod mentorstvom Mojce Šrtrancar. V veliko pomoč pri zbiranju so nam bili starši in drugi sorodniki. Zaupali so nam tudi očala velike vrednosti. Za izkazano sodelovanje se jim iskreno zahvaljujemo, Vam pa dajemo našo zbirko v oceno. ... Učenci so podatke za posamezna očala zbrali sami, tako tudi opis in datum pridobitve." Dodali so kratek pregled zgodovine očal, Kdo je naredil prva očala, pri tem pa so si pomagali s knjigo Snežane Pejakovič in Slobodanke Imperl 1000 zakaj, 1000 zato (Beograd: Vuk Karadžić, 1988, str. 42.)