Jurij Šubic je prejel ponudbo za
poslikavo nove palače arheologa Heinricha Schliemanna (1822‒1890) v Atenah po
priporočilu danskega arhitekta Teofila Hansena (1813‒1891), profesorja na
umetnostni akademiji na Dunaju, ki je Šubica dobro poznal, saj je zanj risal
arhitektonske dekoracije, in preko profesorja Christiana Griepenkerla
(1839‒1916), ki je ravno tedaj slikal Prometejev
cikel za atensko Akademijo, pri čemer mu je prav tako pomagal Šubic.
Šubic je prispel z ladjo v Atene
5. 12. 1879, kjer ga je arhitekt palače Ernst Ziller (1837‒1923) seznanil z
načrtom poslikave. Schliemann in Ziller sta se namreč pri ikonografiji
naslonila na misel nemškega pesnika in pisatelja Johanna Wolfganga von Goetheja
(1749‒1832), da je potrebno črpati iz bogastva pompejanskih kompozicij. Ker so
poslikave morale odražati tudi
naročnikov značaj, zasluge in kreposti, so upodobljeni tudi motivi iz mitologije
ter antične književnosti in skozi alegorije s kupidi tudi prizori izkopavanj v
Mikenah in Troji. Šubic je bil zadovoljen, saj je imel zagotovljeno delo za
celo leto, prav tako pa je bil ‒ kot je dejal sam ‒ v najlepši druščini
učenjakov, umetnikov in prijateljev umetnosti. Spoprijateljil se je z mlajšim
bratom Ernsta Zillerja, Paulom, s katerim sta skupaj praznovala praznike,
hodila v gledališča in na potovanja po Grčiji. Šubic je nekaj časa tudi živel
pri njem ter portretiral družinske člane in njihove prijatelje ter znance
(družina angleškega poslanika Corbetta). V Atenah se je družil tudi z mlajšim
bratom slavnega Theodora Mommsena, učenjakom in klasičnim filologom Augustom
Mommsenom (1821‒1913), avtorjem literarnega dela Majhna žaloigra v Atenah, kjer parodira pogovor o temi za stropno
dekoracijo v Schliemannovi palači, v njej pa nastopajo arhitekt Ziller, Šubic
in Schliemann.
V palači je Šubic končal poslikave
13. 10. 1880, svoje delo v Atenah pa zaključil s portreti in z dekoracijami v
Zillerjevi hiši. Ob odhodu je pisal bratrancu Ivanu: "Ravno leto in pol
potreboval sem za izgotovitev naročil in se potem težkega serca ločil iz
čarobne te zemlje, ktera vedno vzbuja človeku polno spominov na stare pravlice
iz zgodovine in mitologije − iz kraja kjer se še dandanes hrani toliko najumetnejših
del, iz najlepše dobe uma človeškega. Poslovivši se od prijaznih znancev
odpeljal sem se v Pariz." Tja se je odpravil 2. 12. 1880 na povabilo
prijatelja, češkega slikarja Vojtěcha Hynaisa (1854‒1925) za pomoč pri izdelavi
zastora za Narodno gledališče v Pragi.
Za predpust leta 1881 je Heinrich
Schliemann prvič povabil v svojo palačo goste na sijajen ples in jim pokazal poslikave.
Časopisi so pohvalno zapisali, da je dekoracija plesne dvorane delo mladega
slikarja Jurija Šubica, učenca profesorja Griepenkerla.
Poslikava in citati iz literature na stenah palače povzemajo antično misel in poudarjajo veličino
in moč nekdanjega antičnega sveta, hkrati pa tudi poveličujejo dejanja
naročnika in njegove kreposti, kot so pravičnost, čast, predanost, zasluge za
skupno dobro. Motivi na poslikavah so vzeti iz različnih virov ‒ antične
mitologije in književnosti, stenskega slikarstva iz Pompejev in baročnega
slikarstva Guida Renija (Aurora), ker
je bila njihova glavna ideja duhovno povezati lastnika Heinricha Schliemanna z
antiko.
Šubic je poslikal
sobe obeh zgornjih nadstropij skupaj z balkonoma. Kot predloge je uporabil
knjige nemškega arhitekta in slikarja Wilhelma Zahna (1800‒1871), kjer so bili
objavljeni dekorativni elementi in poslikave iz Pompejev. Več kompozicij je
izoblikoval tudi sam, pri tem pa ohranil individualnost in izvirnost v
izboru in prezentaciji motiva. Upodobil
je osem od devetih muz, skoraj v naravni velikosti plavajočih v višnjevem
zraku, personifikacije štirih letnih časov in štirih elementov, različna
božanstva, kot so Zevs na prestolu, Demetra
s košaro, Dioniz s panterjem in podobe njegovih spremljevalk, poplesujočih menad. Manjša polja je zapolnil z različnimi motivi, kot so posamezni božanski
atributi (tirs), pa tudi s tihožitji ‒ s sadjem in z živalmi (jastog, ribe), ki
so mu jih prinašali iz kuhinje za modele.
Za prikaz Schliemannovega arheološkega dela je Šubic upodobil
igrive in marljive kupide, ki so bili kot hudomušen in zabaven lik zelo
priljubljeni že v rimskem času. Kupidi izkopavajo, odkrivajo in pregledujejo
odkrite predmete, med katerimi so resnične umetnine, ki jih je odkril
Schliemann v Mikenah in Troji. V vedenju in oblikovanju pričesk lahko tudi prepoznamo
"portrete" tako Jurija Šubica kot Schliemanna, njegovih dveh soprog
in otrok v družbi z družinskim psom bernardincem.
Razstavo so pripravili Narodna galerija, Numizmatični muzej
v Atenah in Veleposlaništvo Republike Slovenije v Atenah ob priložnosti
državniškega obiska predsednika Republike Slovenije, Boruta Pahorja, v Helenski
republiki.
Častni
pokrovitelj razstave je predsednik Republike Slovenije Borut Pahor.
Vodje projekta
Barbara Jaki, direktorica Narodne galerije
George Kakavas, direktor Numizmatičnega muzeja v Atenah
Anita Pipan, veleposlanica Veleposlaništva Republike Slovenije v Atenah
Avtorici razstave
Barbara Jaki, Alenka Simončič, Narodna galerija
Sodelavci Numizmatičnega muzeja v Atenah
Anastasia Rammou, Eleni Naki, Yorka Nikolaou, Nikolaos Sougles
Grafično oblikovanje
Ranko Novak
5. december 2018 ‒ 14. januar 2019
Numizmatični muzej
Atene, Grčija