Od 15. januarja do 5. aprila 2015 (podaljšano do 3. maja 2015) v Narodni galeriji gostimo razstavo Slikati v Normandiji. Na razstavi je na ogled 72 umetnin francoskih slikarjev, ki so ustvarjali v letih med 1850 in 1920. Med njimi dela Gustava Courbeta, Pierra Bonnarda, J.-B. Camille Corota, Clauda Moneta in drugih. Z razstavo nadaljujemo predstavitve umetnosti poznega 19. in začetka 20. stoletja.
Leta 1992 je Pokrajinski svet Spodnje Normandije (Conseil Régional de Basse-Normandie) vzpostavil zbirko okoli sto dvajset slikarskih del, nastalih v dveh stoletjih med letoma 1750 in 1950. Naslovili so jo Slikati v Normandiji (Peindre en Normandie), saj je vsaka slika v zbirki povezana s to deželo, bodisi kot odsev epizode iz življenja kakega slikarja bodisi kot upodobljeni motiv ali še kako drugače. Razstava je razdeljena na pet sklopov, in sicer:
Kmetija Saint-Siméon
La Ferme Saint-Siméon je postala v 19. stoletju shajališče literatov, glasbenikov in slikarjev, kakor so Jean-Baptiste Corot, Gustave Courbet in Constant Troyon, in mnogih drugih, ki vso svojo umetnost pravzaprav dolgujejo Normandiji, na primer Eugène Boudin. Najraje so se shajali v gostilni istega imena. Proti koncu življenja je Boudin ob spominih na tiste spokojne dni pisal prijatelju: »Oh! Saint-Siméon! O tej krčmi bi bilo mogoče povedati veliko zgodb.« Saint-Siméon je bila kmetija na obrežju Côte de Grâce, ležala je na pobočju, obdana z jablanami. Od tod se je odpiral pogled na pokrajino ob prostranem rečnem ustju Sene. Kmetija je odigrala osrednjo vlogo v okolju, v katerem so bili stalni prebivalci ali obiskovalci povezani z veličastno naravo – čeprav je pogosto pokazala tudi svoj viharni, žalostni ali celo surovi obraz –, ki je zanje pomenila prostor za trdo delo ali pa za uživanje v brezdelju.
Delovno življenje in počitnice ob morju
Tukaj so ribiči, garaški domačini, še vedno ujeti v svoj ritem in v svoje navade. Preprosti in robati so, kakor eno s čolnom, z morskim rastlinjem, naplavljenim na obalo, in s skalami, del tihe žaloigre plimovanja morja. Tam so turisti, ki pridejo in zmotijo tišino. Pokažejo se v vsem svojem lišpu, postavljajo se, klepetajo med seboj, počenjajo, česar si v domačem mestu ne bi nikoli drznili, družijo se, da bi si skupinsko privoščili užitek, ki se ljudem z morja upira – kopanje. Pridejo v parih ali cele družine. Na obali je vedno po več žensk v spremstvu otrok. Ob koncu tedna se jim pridružijo še soprogi. V upodobitvah se na obzorju prikažejo regate, prizori konjskih tekmovanj pa nadomestijo prihod poštnih kočij ali delo na polju. Številni kraji ob normandijski obali, od Honfleurja do Langruna, so izoblikovali slog slikarjev, kakor so na primer Gustave Courbet, Eugène Boudin, Johan Barthold Jongkind in Claude Monet, umetnikov, ki so večinoma postali simbol impresionizma.
Normandijsko podeželje
Pokrajina Normandija je od 18. stoletja dalje igrala opazno vlogo v bogati literarni tradiciji, tako v delih Victorja Hugoja, Gustava Flauberta, Guyja de Maupassanta, Oscarja Wilda, Marcela Prousta kakor v mnogih potopisih. Opisi pokrajine so postajali vse obsežnejši in uveljavili so se stereotipi o sadovnjakih in jablanah. Ta dežela je bila najbolj zaželeni cilj prvih turistov, zlasti Angležev, ki so prihajali sem po sklenitvi amienskega miru leta 1802 in na poti v Pariz prepotovali vso Normandijo. V svojem samotarskem, kontemplativnem delu so slikarji Eugène Isabey, Paul Huet, Karl Daubigny in Camille Corot znali ujeti poezijo naravnega okolja te pokrajine.
Ob reki Seni
Podoba Sene se v teku skozi Normandijo močno spremeni: od mirne vode, vdano ujete med bregove, do neukrotljive sile v bližini morja. Raznolikost pokrajine ob reki je slikarjem ponujala številne motive, tako neokrnjeno, divjo naravo kakor razvaline in spomenike, stare opatije, mostove, pristanišča. Karl Daubigny je bil prvi, ki ga je pritegnila slikovitost tega okolja; raziskoval ga je kar iz svojega čolna ateljeja Le Bottin. Od leta 1865 dalje so slikarji preučevali tudi svetlobne učinke na gladini vode, kakor se je najprej pokazalo v delih Augusta Renoirja, Frédérica Bazilla in Clauda Moneta.
Normandija v zbirkah Narodne galerije
Med desetletnim bivanjem v Parizu je Jurij Šubic leta 1882 na povabilo slikarskega prijatelja Gabriela Desrivièresa preživel pet jesenskih tednov v Normandiji, da bi pripravil sliko, ki bi jo razstavil na letni slikarski razstavi v Salonu. Poleg slike Pred lovom I, ki jo je naslednjega leta Salonova komisija sprejela na razstavo in je zdaj v stalni zbirki Narodne galerije, je za zasebnega naročnika naslikal skoraj identični, a zrcalno obrnjeni motiv; to umetnino danes hranijo v Niortu v Franciji. Iz Normandije je še več oljnih skic z različnimi motivi – od interierov do krajinskih izrezov, med katere sodijo tudi značilni sadovnjaki. Drugih krajin iz poznejšega Šubičevega opusa ne poznamo. Naslednje, za leto 1884 načrtovano bivanje v Normandiji je Jurij Šubic opustil zaradi prevzema naročila za poslikavo zabavišča Pri tamburinu (Au tambourin) na bulvarju Clichy v Parizu.
Virtualna panorama
Posebna ponudba artiklov ob razstavi v muzejski trgovini
Gradivo za novinarje
Tiskano obliko kataloga lahko novinarji prevzamete na blagajni Narodne galerije od srede 14. 1. 2015 od 10. ure naprej.
Zbirka "Peindre en Normandie"
Predsednik
Laurent Beauvais
Direktor
Alain Tapié
Generalni sekretar in organizator
Steen Heidemann
Vodji projekta
Barbara Jaki, Steen Heidemann
Koordinacija
Alenka Simončič
Postavitev razstave
Ranko Novak
Razstavo je omogočilo
Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije
Razstavo smo pripravili v sodelovanju s
Conseil Régional de Basse-Normandie in Francoskim inštitutom v Sloveniji
Partnerji projekta
»Peindre en Normandie«
Sponzor razstave je
SKB banka d.d. Ljubljana
V Skupini SKB, ki je del mednarodne finančne Skupine Société Générale, si ob zasledovanju svojih poslovnih ciljev nenehno prizadevamo tudi tvorno prispevati k razvoju in napredku okolja, v katerem poslujemo. Želimo odgovorno soustvarjati podobo družbe današnjega in jutrišnjega dne. V dobrobit družbenemu okolju zato sledimo tudi pobudam na različnih področjih družbenega življenja, tudi na področju umetnosti in kulture. Ponosni smo, da se tokrat z našo pomočjo na več kot sedemdesetih slikarskih platnih slovenskim ljubiteljem slikarstva predstavlja Normandija koncem 19. in v začetku 20. stoletja. Zbirka »Slikati v Normandiji«, ki je nastala 1992. leta, vključuje dela tako slavnih kot tudi neznanih slikarjev, ki jih je navdušil šarm normandijske obale in njenega zaledja in so tam naslikali svoje najlepše umetnine. Pri njihovem ogledu vam želimo obilo umetniškega užitka.
Francois Turcot, glavni izvršni direktor SKB
15. januar 2015–3. maj 2015
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana