Galerija Matice srpske v Novem Sadu je nacionalna galerija z
dolgo in zapleteno zgodovino, ki deduje eno najbogatejših zbirk srbske
umetnosti novejše dobe. Ustanovljena v Budimpešti leta 1847, preseljena v Novi
Sad leta 1864 in odprta za javnost leta 1933 je galerija svoje dejansko
profesionalno poslanstvo začela opravljati leta 1958 po selitvi v lastno
zgradbo, v kateri deluje še danes. Poleg zbiranja, preučevanja, varovanja in
razstavljanja je od samega začetka ena od njenih osnovnih nalog vzpostavljanje
mednarodnega sodelovanja − predstavljanje zbirk tujih muzejev v svoji hiši in
istočasno zbirke Galerije Matice srpske v drugih evropskih institucijah.
Vsaka
umetniška zbirka je ogledalo vrednot skupnosti in posameznikov, domačih in
svetovnih, in zato umetnine, ki smo jih izbrali iz bogate zbirke Galerije
Matice srpske, predstavljajo ogledalo srbskega modernizma. V okviru
evropske kulture srbski modernizem zaseda zasluženo mesto, saj je nastal takoj
ob najnovejših pojavih evropskega modernizma in odseva srbsko kulturo v luči
evropske kulture.
Srbska emancipacijska prizadevanja so vse 19. stoletje
potekala vzporedno na obeh bregovih Donave, v dveh imperijih − v otomanskem in
avstro-ogrskem. Če je jug z dvema vstajama in oblikovanjem države vodil na
političnem področju, je sever s Karadžićevim krogom hitel z oblikovanjem
kulturnih institucij, med katerimi je bila najpomembnejša Matica srpska.
Likovna umetnost je bivala v njenem muzeju kot eno od področij s specialno
zbirko. Moderna doba pa je nastopila v trenutku, ko so se nosilci
emancipacijskih prizadevanj zavedli moči podobe in ob stvaritvah Paje
Jovanovića ter kolegov Đorđa Krstića in Uroša Predića likovno umetnost
pritegnili v državotvorne napore za združitev razdeljenga naroda. Mlajša
generacija, šolana predvsem v Münchnu, kasneje tudi v Parizu (Josif Falta,
Anastas Bocarić, Vasa Eškićević, Đorđe Jovanović, Nadežda Petrović, Bora
Stevanović, Milan Milovanović in drugi) se je zavedla širše južnoslovanske
identitete in z umetniškimi povezavami in ob podpori srbske države ustvarila
predpodobo združitve južnih Slovanov leta 1918.
Po véliki vojni so se srbski umetniki tesneje navezali na
Pariz. Petar Dobrović, Sava Šumanović, Mladen Josić, Milan Konjović, Marko
Čelebonović in drugi so v času med obema vojnama sledili zgledom École de
Paris, medtem ko je Mihailo S. Petrov pripadal krogu mednarodne avantgarde
in revije Zenit. Rapelle à l‘ordre in art deco dvajsetih
let se v njihovih delih prevesita v realizme tridesetih let, ko izstopa Đorđe
Andrejević Kun s svojo socialnokritično grafiko. Pesniška povezava Dušana
Matića in Marka Ristića z Bretonovim nadrealističnim krogom se je odrazila
posredno v delih Petra Lubarde, sicer pa šele v delih mlajših srbskih umetnikov
po sredini stoletja. Sijajna dela Milenka Šerbana, Bogdana Šuputa in Marka
Čelebonovića zaključujejo tokratni izbor in predstavljajo izjemno nadgradnjo
fovističnih in intimističnih izhodišč.
-
Odprtje razstave, video
Avtorica razstave
Tijana Palkovljević
Bugarski
Strokovna sodelavka
Jelena Ognjanović
Koordinator projekta
Andrej Smrekar
Postavitev razstave
Tijana Palkovljević
Bugarski, Andrej Smrekar
Konservatorsko-restavratorska priprava gradiva
Darko Despotović, Luka
Kulić, Marijeta Sidovski, Danilo Vuksanović
Odgovorni restavrator konservator v Narodni
galeriji
Miha Pirnat
30. januar–6. september 2020
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana