Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1200–1600

Pietá
(1400−1410), peščenjak (polihromiran), 83 x 88 x 35 cm

inv. št. ZD P 20150272

Madona sedi na nizkem prestolu in podpira v naročje položeno mrtvo sinovo telo. Truplo je postavljeno rahlo diagonalno, glava je zasukana napol v desno. Precej dolgo Kristusovo telo z vso težo pritiska na Marijini koleni, ki ne zdržita več in sta se nekoliko posedli.

 

Vzporednice temu ikonografskemu tipu najdemo v Lepi Sočutni iz stolne cerkve sv. Venceslava v Olomucu, nastali med 1390 in 1400 (del zbirke kanonika Křiváka v stalni zbirki Nadškofijskega muzeja v Olomucu). Tako rekoč identičnih je tudi vrsta detajlov: levica dekliške Marije počiva na prsih, desnica pa nežno podpira sinovo glavo; Kristusu v naročju počivata prekrižani roki, enako je oblikovana trnova krona, zelo sorodno so vzvalovljeni lasje in simetrično nakodrana brada, oči so priprte, usta rahlo odprta; skupne značilnosti so še nekoliko podaljšan prst – eden od srednjih treh – na rokah obeh protagonistov ter oblikovanje draperije, vključno s srpasto gubo. Očitna razlika pa je v Materinem izrazu obraza: olomuška je še žalostno zazrta v mrtvega sina, v našem primeru pa se otožno zazira na desno v daljavo. Zadnje je značilno za naslednjo razvojno stopnjo Lepih Sočutnih, ko Marija ni predstavljena kot žalostna mati, temveč kot Cerkev, ki vernikom Kristusovo telo ponuja v čaščenje.

Pietà iz zbirke kanonika Křiváka izvira iz praške delavnice, kar dokazuje petrografska analiza in kjer so izdelovali skulpture te vrste za domače in tuje kupce. Dokaze za to najdemo v Sočutni iz zgornjebavarskega samostana Seeon (Bavarski narodni muzej v Münchnu), saj je slogovno zelo podobna olomuški. Zadnja velja za eno prvih tovrstnih skulptur, pri katerih je Kristusova mati upodobljena kot mlado dekle, v nasprotju z večino Pietà tistega časa, ki so nadaljevale tradicijo Parlerjeve delavnice in predstavljale Mater Božjo v njeni dejanski starosti.

Na osnovi navedenega predpostavljamo, da je Sočutna s Starih gora nad Podsredo prišla izpod dleta mojstra, ki se je izšolal v isti praški delavnici kot avtor olomuške Pietà, in sicer približno desetletje pozneje, na kar nas napeljuje dostojanstveni izraz dekliške Marije. Možno je, da je bil avtor starogorske Pietà tudi eden od vodilnih mojstrov kiparske delavnice, ki je delovala na gradbišču na Ptujski gori.



Provenienca: romarska cerkev Matere Božje, Stare gore nad Podsredo


Od visokega srednjega veka do renesanse

V visokem srednjem veku je prevladovala nabožna umetnost, ki se je po slovenskem ozemlju širila iz prvih samostanskih ustanov in nato iz pomembnejših regijskih mest, zlasti iz Gorice, Beljaka in Ljubljane. Gotska umetnost je vztrajala še po nastopu renesanse, v 16. stoletju pa je umetniška dejavnost skoraj presahnila zaradi turških vpadov, zaradi kmečkih uporov in zaradi protestantizma, ki ni bil naklonjen likovni umetnosti.

V gotskem slikarstvu pripada vodilno mesto freskam. V zbirki jih predstavljamo z nekaj izvirnimi fragmenti in s kopijami, ki nam približajo najpogostejše motive, sv. Krištofa, sv. Jurija, pohod in poklon sv. Treh kraljev, in zanimivosti, kakor sta sveta nedelja in mrtvaški ples. Ob mnogih zasilno poimenovanih mojstrih poznamo tudi imena s prepoznavnimi opusi, kakor so Janez Aquila, Janez Ljubljanski, Mojster Bolfgang. Njihova ustvarjalnost je bila vpeta v sočasno umetnostno snovanje subalpskega prostora, kjer so se od nekdaj prepletali slogovni vplivi severnih in južnih dežel.

Številne srednjeveške kiparske delavnice so z reliefi in s kipi skrbele za oltarno opremo. Križani, Marija z detetom in pietà sodijo med značilne nabožne motive. Najzgodnejše kiparske stvaritve preveva še romansko občutenje, glavnino del pa slogovno določa gotika, ki je ponekod na Kranjskem, na Štajerskem in na Koroškem izzvenevala še v 16. stoletju. Vrhunec gotskega kiparstva pri nas pomenijo umetnine ptujskogorske kiparske delavnice, ki jo v naši zbirki zastopata Lepa Madona in Pietà iz Podsrede.

Med izredno kvalitetna dela poznogotskega baroka sodijo Marija z detetom, Katarina in Magdalena iz Avč in izjemno ekspresivno razpelo iz Dramelj. Renesančno kiparstvo je predstavljeno z odlitkoma nagrobnika drugega ljubljanskega škofa Krištofa Ravbarja in reliefov Andrejevega oltarja iz Gornjega Gradu, delo Ožbalta Kittla.