Ecce homo
(1570−1609), olje, platno, 191,5 x 103,8 cm
NG S 1296, Narodna galerija, Ljubljana
Prizor, povzet po Janezovem evangeliju (19,4), predstavlja Pilata, ko izreka besede Ecce homo (Glejte, človek) in kaže množici Judov Jezusa v škrlatnem plašču in kronanega s trnovo krono, kar naj ga smeši kot judovskega kralja. Umetnik je upodobil Poncija Pilata kot turškega mogočnika s turbanom na glavi, kakor da bi hotel poganskega rimskega prokuratorja poistiti z otomanskim vezirjem. Pogojna atribucija Alviseju Benfattu temelji na slikarskem slogu, ki omahuje med Paolom Veronesejem in Palmom mlajšim. Na prvega spominjata tipologija figur in manieristična uvitost Odrešenikovega telesa, na Palma pa se navezujeta barvna skala in gosti chiaroscurni sestav svetlobe in sence. Če je slika res Alvisejevo delo, potem jo je treba uvrstiti v čas slikarjeve ustvarjalne zrelosti.
Restavrirano: 1960
Provenienca: Szapáryjev grad, Murska Sobota; Narodni muzej, Ljubljana, pred 1931 (kupljeno kot beneško delo iz Tizianove bližine); Narodna galerija, Ljubljana, od 1934 dalje, stara inv. št. 109 (Palma mlajši).
Razstave: 1960, Ljubljana, št. 11; 1983, Ljubljana, št. 4.
Lit.: Vodnik po zbirkah Narodnega muzeja: Kulturnozgodovinski del, Ljubljana 1931, str. 106, sl. na str. 109 (beneški slikar iz Tizianove bližine; besedilo F. Stelé); Nov Palma Giov. v Ljubljani, Umetnost, I, št. 1, 1936-1937, str. 3 s sl. (atribucija Bernarda Berensona ob obisku v Ljubljani leta 1936); S. Mikuž, Soba tujcev v Narodni galeriji, Obisk, II, št. 5/6, 1941, str. 173 (Palma mlajši); A. Cevc: Stari tuji I, str. 19, kat. št. 11., sl. 5 (Palma mlajši); G. Gamulin: Stari majstori u Jugoslaviji, II, Zagreb 1964, str. 73, 80 (Palma mlajši); Alb. Rizzi, 1970, str. 234, op. 3 (beneški slikar med 16. in 17. stol.); Alb. Rizzi, 1972, str. 132, št. 11 (neznan beneški manierist); Zeri [& Rozman], 1983, str. 22, kat. št. in sl. 4.