Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1600–1700

Herman Verelst

(Haag, 1641/1642 − London, 1702)

Janez Jakob pl. Wiederkehrn
1678, olje, platno, 103,5 x 84 cm
sign. in dat. desno v sredini: H. Verelst: / F: 1678; napis zg. levo: H: I: V: W: Z: W: D: R: K: M: L: I: K: / Ao: 1681 ÆT: 50

NG S 649, Narodna galerija, Ljubljana

Družina portretiranca se je v začetku 17. stoletja preselila na Kranjsko iz Züricha in se iz meščanskega stanu povzdignila med plemstvo. To je z vojaškimi zaslugami zagotovil Janez Jakob, ki se mu je iz francoskega ujetništva uspelo odkupiti z lastnim denarjem in se vrniti na Kranjsko. Leta 1679 se je pri petdesetih poročil s tretjo ženo, mlado, dvaindvajsetletno vdovo Marijo Elizabeto, roj. Torpezer (NG S 634). Ob priložnosti je Wiederkehrn pri holandskem slikarju Hermanu Verelstu, ki je bil v tem času prisoten v Ljubljani, naročil poročna portreta sebe in bodoče neveste. Reprezentativni dopasni portret prikazuje uglednega predstavnika nižjega plemstva, ki z gledalcem vzpostavlja očesni stik. Opravo dopolnjuje lasulja, imenovana levja griva, na njegovo vojaško udejstvovanje pa namigujejo diskretno osvetljene »epolete« na ramah in ešarpa, ki si jo portretiranec pridržuje z desnico.

Portreta sta bila do druge polovice 18. stoletja v ljubljanski hiši Wiederkehrnov na Ciril-Metodovem trgu 14 kot del nastajajoče družinske galerije prednikov, nato so ju dediči prenesli na grad Zaprice, v drugi polovici 19. stoletja pa sta bila pridobljena za zbirko Edvarda Karla pl. Strahla v Stari Loki.



Od manierizma k baroku
Čeprav v tem obdobju prevladujejo zgodnjebaročna uvožena dela in dela potujočih umetnikov, je 17. stoletje postavljalo temelje za prihodnost. Politične razmere so se nekoliko umirile, čeprav se je razdivjala tridesetletna vojna, in naročništvo se je začelo postopoma prebujati. Ključni dogodki so bili prihod jezuitov v Ljubljano, dejavnost polihistorja Janeza Vajkarda Valvasorja, predvsem njegove bakrorezne delavnice na gradu Bogenšperk, ob koncu stoletja pa je bila ustanovljena ljubljanska Academia operosorum. 

V 17. stoletju so kiparstvo na Slovenskem zaznamovali tako imenovani zlati oltarji. To so bili praviloma iz lesa izrezljani, bogato okrašeni polihromirani in pozlačeni oltarni nastavki s prav značilno hrustančevinasto ornamentiko, ki se je spremenila v vinsko trto z grozdi in prekrila arhitekturne člene in na koncu prerastla v akantovo listje, pod katerim so arhitekturne oblike povsem izginile. V nastanek zlatih oltarjev so bile vpletene različne likovne zvrsti: grafika, rezbarstvo, pozlatarstvo, slikarstvo. Nabožno slikarstvo prve polovice stoletja vsebuje še manieristične prvine, v drugi polovici se množijo tudi svetni motivi, zlasti žanr in plemiški portreti. Dela odsevajo predvsem severnjaške zgodnjebaročne vplive. 

Med vidnejše prišleke, ki so se s svojimi delavnicami udomačili na Kranjskem, sta se zapisala slikar in pozlatar Hans Georg Geiger von Geigerfeld v sredini stoletja, priseljen na Kranjsko iz osrednjealpskega prostora, in Flamec Almanach v tretji četrtini 17. stoletja, znan samo po vzdevku in gostujoč v naših krajih samo nekaj let. O Almanachovi izjemni produktivnosti in sposobnostih pričajo redka ohranjena dela, Valvasorjevi zapisi in plemiški zapuščinski inventarji.