Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1820–1870

Anton Karinger

(Ljubljana, 1829–1870)

Gorsko jezero (Belopeško jezero, Klanško jezero)
1864, olje, platno, 63,5 x 82,5 cm
sign. in dat. l. sp.: A. K. (monogram) 1864

NG S 1909, Narodna galerija, Ljubljana
Slikar je bil očaran nad dramatično prednevihtno sceno Klanškega jezera. Napetost v pokrajini izražajo grozeči oblaki, soparne meglice, temačna jezerska gladina, mogočne smreke, izpostavljene skale in gorska gmota v ozadju. Razgibanost naravnih oblik je stopnjevana še s kontrastno osvetlitvijo prizora in s slikarjevim značilnim slikanjem vode in odsevov. Nizko nad gladino poletavajoči ptiči dodajo ujetemu trenutku v mogočni naravi še zadnji romantični poudarek. Karinger je v enakem izrezu zajel pogled na jezero tudi v akvarelu, le da je razpoloženje tam bolj optimistično – z mavrico po nevihti. 

Anton Karinger je slikarstvo študiral na Dunaju in v Münchnu. Zanimala sta ga predvsem krajinarstvo in arhitekturno slikarstvo. Potem se je kot častnik prijavil v avstrijsko vojsko in potoval v Italijo, v Dalmacijo in v Črno goro. Z vso vnemo se je posvetil slikanju šele zadnjih deset let življenja, po tem ko se je končala njegova vojaška kariera. Bil je prvi v Ljubljani, ki je prirejal likovne razstave, ki so se jih udeleževali ne le nemški umetniki s Kranjske, temveč tudi iz širšega avstrijskega prostora. Prištevamo ga med romantične krajinarje. Največkrat je slikal gorenjsko pokrajino s slikovitimi jezeri in rekami ter pogorji. Ugled si je v svojem času pridobil tudi z meščanskimi portreti.

Besedilo: QR kode Narodne galerije


Bidermajer in romantika
Močno cenzurirano družbeno življenje v obdobju med dunajskim kongresom in pomladjo narodov, oslabljeno cerkveno naročništvo in vzpenjajoči se srednji razred so zaznamovali čas umika v zasebnost, k individualni samozavesti in občutenju pripadnosti; v srednjeevropski umetnosti se spremembe v družbi in v duhovnih sferah izražajo v slogu, poimenovanem bidermajer, ki sobiva z romantičnim pogledom na naravo. 

V tem času je največji razcvet doživelo portretno slikarstvo. Matevž Langus, Jožef Tominc, Mihael Stroj in Anton Karinger so se uveljavili kot profilirani portretisti, ki so svojo stanovsko samozavest izkazovali tudi z avtoportreti. Slikarji so se sprva opirali na formalne značilnosti neoklasicizma. Pozni Strojevi, predvsem pa Karingerjevi portreti opuščajo bidermajersko razpoloženje in prevzemajo bolj realistične poteze. 

Zanimanje za krajino se je kazalo najprej na ozadju portretov, proti sredini stoletja pa dobijo pomembno vlogo samostojne mestne vedute. Bidermajerska krajina je idilična, opisna, dopolnjena s štafažnimi figurami. Slikarje so pritegnile turistične in z domovinsko identiteto povezane lokacije: Triglav, Bohinjsko jezero, Bled. Kot izrazita krajinarja sta se uveljavila Anton Karinger in Marko Pernhart, ki je zaslovel z večdelnimi panoramskimi razgledi z gorskih vrhov. 

Mikaven okras meščanskega salona so bila tihožitja, ki so privlačila tudi ljubiteljske slikarke, med njimi Marijo Auersperg Attems.