Mihael Stroj (Ljubno, Radovljica, 1803 – Ljubljana, 1871)
Luiza Pesjak, (pred 1848)
olje, platno, 97 x 74 cm
NG S 0376, Narodna galerija
Portret Luize Pesjakove bi lahko označili kot značilno bidermajersko ikono. Melanholija na obrazu upodobljenke in njena galantna drža se skupaj z izbranimi dragocenimi oblačili in s tipskimi modnimi dodatki sestavita v romantično idealiziran kalejdoskop Prešernovega časa.
Portret nam kaže izdelan osebni slog slikarja Mihaela Stroja, za katerega so značilni otipljivo sugestivno slikanje tkanin in predmetov, postavljanje figure v rahlem zasuku s spuščenimi, anatomsko celo neprepričljivimi rameni, katerih linije se sklenejo v elegantne drže rok, in porcelanasto prosojna obravnava inkarnata. Takšna modno začinjena shema ženskega portreta je ugajala naročnicam iz višjega trgovskega sloja ljubljanskega meščanstva in je Stroju prinesla uspeh.
Luiza Crobath Pesjak (1828–1898) je bila ena najpomembnejših slovenskih izobraženk, pisateljica in pesnica. Bila je najstarejša hči dr. Blaža Crobatha in je že doma spoznala vidne osebnosti tedanjega kulturnega kroga. Pod Prešernovim vplivom je začela pesniti, sprva v nemščini, po letu 1860 tudi v slovenščini, tako da je velik del njenega leposlovnega opusa ohranjen vzporedno v obeh jezikih. Pesnila je zlasti za otroke, njena najbolj znana zbirka je bila leta 1889 izdana pod naslovom Vijolice: Pesmi za mladost. Pisala je tudi prozo, Beatin dnevnik sodi med najzgodnejše slovenske ženske romane. Veliko Prešernovih in drugih pesmi je prevedla v nemščino. Preizkušala se je s priredbo Krsta pri Savici za libreto in doživela uspeh z libretom za opereto Gorenjski slavček, ki jo je uglasbil Anton Foerster.
Mihael Stroj je Luizin portret naslikal najverjetneje v zgodnjih petdesetih letih, morda sočasno s portretom njenega moža Simona Luka Pesjaka. Okrog leta 1855 je portretiral tudi dve od njunih petih hčera, prvorojenko Heleno, ki je zrastla v znano lepotico in postala operna pevka, in drugorojenko Alojzijo ml. Desetletje prej pa je Stroj naslikal tudi portreta Luizinih staršev, mater Josipino Brugnak, upodobljeno skupaj s hčerko Amalijo, in samostojni portret dr. Blaža Crobatha, ki mu je Prešeren posvetil izvod Krsta pri Savici kot »mecenu in bratu«; njegov portret je prav tako razstavljen v stalni zbirki.