Po več desetletjih bo Praga ponovno
gostila pregledno razstavo slovenskega impresionizma in drugih smeri, ki so
oblikovale slovenski kulturni prostor med letoma 1870 in 1930.
Na
razstavo Impresionizem od zore do mraka,
Slovenska umetnost 1870–1930 na Praškem gradu je umeščenih 474 eksponatov,
ki skupaj predstavljajo eno ključnih obdobij v slovenski zgodovini, ko je
umetnost naše dežele poskušala Evropo dohiteti ne le slogovno, temveč tudi
institucionalno s postavitvijo prvega prodajnega razstavišča ter z
ustanovitvijo Univerze in Narodne galerije, vseh treh v Ljubljani.
Vojtech Hynais je leta
1883 naslikal zastor velikega odra češkega Narodnega divadla. V historični
alegoriji, ki kaže zdužene moči pri gradnji češkega nacionalnega svetišča muz,
je vključil portrete slikarskih kolegov in prijateljev, pomočnikov pri tem
projektu, v estetskem smislu pa utrdil os Pariz-Praga. Na zavesi, ki jo je
dokončal v samo devetdesetih dneh, je "vtkana" tudi zgodba
prijateljstva med Hynaisom in Slovencem Jurijem Šubicem (1855-1890), znancema
še iz študijskih dni na Dunaju, sodelavcema iz Pariza in zavzetima
zasledovalcema slovanske ideje. Sodelovanje obeh Šubicev, tudi Jurijevega
starejšega brata Janeza (1850-1889), s Hynisom, Vaclavom Brožikom, Františkom
Ženiškom ali Mikolašem Alešem je bilo tako intenzivno, da včasih slogu
posameznega avtorja ni mogoče slediti in še danes ne moremo z gotovostjo
atribuirati nekaterih malih oljnih skic temu ali onemu umetniku. Prijatelji so
si jih namreč izmenjevali, podarjali, kopirali ... Med posebne dragocenosti
zbirke Narodne galerije uvrščamo eno od teh − Hynaisovo oljno skico Študija za sliko Samsonova smrt, ki je
danes edini znani dokument pogrešanega Hynaisovega platna.
V prvih desetletjih 20. stoletja je bil Hynais
akademijski profesor slovenskim umetnikom, ki so v duhu okrepljene narodne
samozavesti odhajali študirat v Prago in ne več v gremanska ali italijanska
središča. Med njimi so bili Ivan Vavpotič (1877-1943), Rihard Jakopič
(1869-1943) in Peter Žmitek (1874-1935). Kipar Alojz Gangl (1859-1935) se je v
Pragi stalno naselil in še danes je na Češkem velik del njegovega opusa. Pred
tem, na prelomu stoletja, so zasebno slikarsko šolo Slovenca Antona Ažbeta
(1862-1905) v Münchnu obiskovali češki slikarji Emil Pacovsky, Antonin Hudeček,
Emanuel Zamrazil in Ludvik Kuba, ki je notranjost Ažbetove šole celo upodobil.
Leta 1910 je skupina triindvajsetih čeških slikarjev razstavljala v Ljubljani,
v novo zgrajenem umetniškem paviljonu. Narodna galerija je prvič gostovala v
tujini jeseni 1927 − v Pragi; pet let prej je slovenska prestolnica gostila
razstavo članov Društva Manes, leto pozneje pa še razstavo češke arhitekture.
To je bilo le nadaljevanje povezav, ki bi jih z nekaterimi srednjeveškimi
rokopisi, s parlerjansko plastiko, z glasbo Jakoba Gallusa (1550-1591) in
literaturo romantičnega časa lahko povezali v kontinuirano linijo, ki se je v
drugi polovici 19. stoletja utrjevala na taborskih gibanjih ter v velikem loku
likovne umetnosti od realizma do nove stvarnosti. Sistematična prizadevanja za
kulturne stike so dosegla svoj nesporni vrh v delu arhitekta Jožeta Plečnika
(1872-1957). Plečnik je v Pragi poučeval in projektiral od leta 1911 do 1921,
vse do druge polovice dvajsetih let pa je veljal za duhovnega vodjo mlade
generacije čeških arhitektov. Bližine med Slovenci in Čehi bi našli v
literaturi, gledališču, avtorski in poustvarjalni glasbi, umetnostni obrti,
sokolskem gibanju, slavistiki in drugih znanstvenih zvrsteh.
Češko-slovenska vzajemnost je zrasla iz potrebe po
spremembi podobnih političnih okoliščin
v okvirih avstro-ogrske monarhije, stike in izmenjave pa so spodbujali diplomanti praških
šol. Prvi ravnatelj Narodne galerije Ivan Zorman (1889-1969) je študiral na politehniki,
generacije slovenskih slavistov so obiskovale praško univerzo, skladatelj in
tenorist Fran Gerbič (1840-1917) je končal praški konservatorij, znameniti
ljubljanski župan in eden od pobudnikov neoslovanskega gibanja Ivan Hribar
(1851-1941) je bil v prestolnici ob Vltavi prvi veleposlanik kraljevine Srbov,
Hrvatov in Slovencev. Čehi so Slovence podprli pri oblikovanju nacionalnih
ustanov, tudi univerze, ki letos praznuje stoto obletnico ustanovitve.
Arhitektura osrednjih državotvornih poslopij v Ljubljani je delo čeških
stavbenikov. Palačo Narodne galerije, nekdaj Narodnega doma, je projektiral in
leta 1896 dokončal Čeh František Edmund Škabrout, med drugimi stavbeniki, ki
jih je v Ljubljano vabil zlasti Hribar, so bili Jan Vladimir Hrasky, Anton Hruby,
Josip Hudetz in Vojteh Dvorak. Malo manj znano pa je dejstvo, da je Čeh Adolf
Liebscher poslikal strop ljubljanskega Deželnega gledališča, današnje operne
hiše, in leta 1892 zasnoval tudi odrski zastor, ki ga danes poznamo le po oljni
skici; hranijo jo v Narodni galeriji v Pragi. V spomin na te čase še danes več
ljubljanskih ulic nosi imena čeških rodoljubov, umetnikov in znanstvenikov.
Za Slovence je bilo kulturno in umetniško sodelovanje s
Čehi nadvse pomembno in je v smislu naslona na slovanski svet segalo globje v
19. stoletje, v čas prebujanja narodov in romantičnega naslona na avtohtono,
ljudsko, kar se je navezovala zlasti na literaturo. Med umetniki
bidermajerskega časa se je na Slovenskem ustalil Pavel Künl (1817-1971) iz Mlade
Boleslav, krajinar in portretist, ki je odigral pomembno vlogo pri vzdrževanju
zbirke Edvarda plemenitega Strahla, ene odličnejših aristokratskih zbirk v
Sloveniji.
Likovna umetnost, ki jo zajemamo, se razpenja od
realističnega portreta in žanra prek modernizma, ki ga imenujemo slovenski impresionizem, in secesije do socialnokritične nove
stvarnosti. Obe letnici zaznamujeta obdobje slovanske vzajemnosti in
najintenzivnejših stikov med Čehi in Slovenci, med katerimi je imela likovna
umetnost pomembno vlogo. Vmesni čas za Slovence pomeni veliko več kot le
obdobje ekspanzije likovne umetnosti, saj so se takrat na podlagi naglega
tehnološkega in ekonomskega razvoja dokončno oblikovali pogoji za kulturno
opredeljevanje Slovencev kot samostojne narodne skupnosti. Med bratoma Janezom
Šubicem in Jurijem Šubicem ter češko "generacijo Narodnega
gledališča" na začetku in na drugi strani časovnice med sodobniki Ivana
Vavpotiča, Staneta Kregarja (1905-1973), Franceta Kralja (1895-1960) in Toneta
Kralja (1900-1975), ki so zaznamovali tretje desetletje, so se prepletale
umetniške kariere, ki jih brez upoštevanja medsebojnih oplajanj češkega in
slovenskega umetnostnega prizorišča ne moremo obravnavati.
Kmalu po letu 1870 se je na Dunaju Jurij Šubic prvič
srečal s Hynaisom, leta 1930 pa je bila objavljena deklaracija o
kulturno-prosvetnem sodelovanju s Čehi. Med tema dvema poloma je bilo
torišče dogajanja v Ljubljani in njeni okolici. Z vsebinskimi in formalnimi
spremembami se je na vseh področjih uveljavila moderna umetnost. V polju likovnega
je modernost pomenila alternativo togi akademski praksi, od katere so se
modernisti povsod po Evropi odklonili v obliki raznih secesijskih gibanj. Kmalu
po letu 1900 je skupina slovenskih impresionistov pod vodstvom Riharda Jakopiča
oblikovala program za dosego slovenskega umetnostnega izraza, ki ga je
prepoznala v značilnostih slovenske pokrajine, se oprijela impresionistične
tehnike slikanja in hkrati reorganizirala umetniško življenje v Ljubljani.
Okolje prvim nastopom impresionistov sicer ni bilo naklonjeno, vendar so jih
energično podprli literati moderne na čelu z dramatikom Ivanom Cankarjem in
pesnikom Otonom Župančičem, po razstavi na Dunaju leta 1904 pa je bil njihov
ugled zrasel tudi doma. Pojem slovenski
impresionizem se je tako zasidral, da je postal sinonim za slovensko
umetnost in sinonim za likovno kakovost, zato ga kljub pogosto ne popolnoma
ustrezni slogovni opredelitvi uporabljamo kot tehnični pojem. Zajema širšo
paleto izrazov in nenavaden razpon likovnih prvin, ki so sobivale: plenerizem,
impresionizem, postimpresionizem, divizionizem, simbolizem, intimizem,
secesija, zgodnji barvni ekspresionizem.
Od impresionistov nekoliko mlajši umetniki so se povezali
v skupino Vesna. Uveljavili so se na področju ilustracije, oblikovanja knjig in
karikature. Med njimi z družbeno kritično noto in slogovno izbrušenostjo
izstopa Hinko Smrekar (1883-1942).
Pregled sklepamo z generacijo ekspresionistov, ki se je
konsolidirala v letih po veliki vojni in začrtala novo smer razvoja.
Zaznamovali so jo tragična doživetja vojne, vzpon fašizma in nevarnost novega
spopada, hkrati pa vse močnejša nacionalna trenja na slovenski zahodni in
severni meji.
V šestih desetletjih, ki jih zajemata pričujoča razstava in
katalog, se je oblikoval odzivni prostor slovenske vizualne kulture, slikarji,
slovenski impresionisti, njihovi sopotniki, predhodniki in nasledniki pa so
slovenski umetnosti zagotovili širšo prepoznavnost. Razstava pripoveduje o
likovni umetnosti a hkrati tudi realnem okolju, o duhovnem, političnem in
socialnem stanju družbe v obdobju med 1870 in 1930, o narodovi identiteti,
kulturnem naboju in umetnikih v času, ko se je iztekala neka doba in se je
porajal nov svet. Nacionalna kulturna identiteta posameznika ni stalnica, ampak
se skozi zgodovino spreminja. Danes jo sooblikujejo globalizacijski procesi,
informacijska pretočnost, zmanjševanje razdalj. Kulturna identiteta Slovenca je
nedvomno oprta v čas, ki ga predstavlja ta razstava, na slikarje Ivana Groharja
(1867-1911), Riharda Jakopiča (1869-1943), Mateja Sternena (1870-1949), Matija Jamo (1872-1947),
Maksima Gasparija (1883-1980), Hinka Smrekarja (1883-1942), na arhitekta Ivana Vurnika (1884-1971) in Jožefa Plečnika (1872-1957) na literate
Franceta Prešerna, Ivana Cankarja in Otona Župančiča in z njimi tudi ta trenutek, v okviru
Evropske skupnosti, utemeljujemo svojo drugačnost in svojo povezanost s
sodržavljani unije. A vendar so del kulturne identitete današnjega prebivalca
Slovenije tudi njihovi evropski sodobniki Monet, Sisley, Hynais, Zuloaga,
Brožik, Klimt, Baudelaire, Zolà in številni drugi umetniki. Iskreno smo
prepričani, da lahko univerzalnost govorice umetnosti najmočnejša vez med
narodi in hkrati najboljša pot do medsebojnega poznavanja in razumevanja. Zato
vam, spoštovani obiskovalci razstave in bralci kataloga, v mestu, ki je
danes − tako kot nekoč − ena od svetovnih prestolnic − predstavljamo
najodličnejši izbor svoje dediščine in vas vabimo, da postane tudi del vašega
sveta in vaše kulturne identitete.
dr. Barbara Jaki,
direktorica
Razstava
Impresionizem
od zore do mraka
Slovenska
umetnost 1870–1930
od 17. maja do 16. septembra
2019
Zasnova
razstave
Barbara Jaki
Izvedba
zasnove
Mateja Breščak, Barbara
Jaki, Michel Mohor, Alenka Simončič, Andrej Smrekar
Avtorji
besedil
Mateja Breščak, Igor
Grdina, Barbara Jaki, Michel Mohor, Damjan Prelovšek, Alenka Simončič, Andrej
Smrekar
Prevod
v angleščino
Alenka Klemenc, Michel
Mohor, Andrej Smrekar
Prevod
v češčino
Jana Šnytová, Dagmar
Šober
Konservatorsko-restavratorska
priprava eksponatov
Tina Buh, Andrej Hirci, Danaja Padovac, Miha Pirnat, Erica Sartori, Simona Škorja, Martina Vuga, Monika Zobec
Fotografija arhitekture
Slikovni arhiv Belvedere,
Dunaj
Miran Kambič
Damjan Prelovšek
Postavitev razstave
Vladimír Kosik
Grafična oprema in
izvedba razstave
Spyron Design, s.r.o.
Izvedba postavitve
Design By Hy, s.r.o.
Promocija razstave
Katarína Hobzová
Producent razstave
Andrea Hozáková
Lastniki razstavljenih
del
Bogoslovno semenišče, Ljubljana
Cistercijanska opatija Stična
Duhovniški dom Mane nobiscum, Ljubljana
Župnijska cerkev sv.
Frančiška Asiškega, Šiška, Ljubljana
Župnijska cerkev sv.
Janeza Krstnika, Trnovo, Ljubljana
Župnijska cerkev
sv. Jakoba Starejšega, Kostanjevica na Krki
Župnijska cerkev sv.
Petra, Preddvor
Župnijska cerkev sv.
Štefana, Gomilsko
Župnijska cerkev sv.
Petra, Radovljica
Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki
Gorenjski muzej, Kranj, Kabinet slovenske fotografije
Jakčev dom, Dolenjski muzej Novo mesto
Knjižnica Mirana Jarca, Novo mesto
KRKA, d.d., Novo mesto
Kulturni dom Krško
Mestna knjižnica Ljubljana, Slovanska knjižnica
Moderna galerija Ljubljana
Muzej arhitekture in
oblikovanja, Ljubljana
Muzej in galerije Mesta Ljubljana
Muzej in galerije Mesta Ljubljana, Plečnikova zbirka
Muzej krščanstva na Slovenskem
Nadškofijski
ordinariat, Ljubljana
Narodna galerija, Ljubljana
Narodni muzej Slovenije, Ljubljana
Narodna in univerzitna knjižnica, Ljubljana
Pilonova galerija, Ajdovščina
Republika Slovenija, Državni zbor
Medobčinski muzej Kamnik, Zbirka Miha Maleša
Zbirka Vladimirja Štovička, Kulturni dom Krško, Krško
Zasebne zbirke: Celovec, Dunaj, Celje, Ljubljana, Praga, Velenje
Uprava praškega gradu
Slovenska akademija znanosti in umetnosti
Zveza svobodnih sindikatov Slovenije
Umetnostna galerija Maribor
Ustanova sv. Stanislava,
Galerija Staneta Kregarja,
Ljubljana
Ustavno sodišče Republike Slovenije
Katalog
Zasnova kataloga
Barbar Jaki, Andrej
Smrekar
Ureditev in redakcija
kataloga
Katarína Hobzova, Andrej
Smrekar
Avtorji besedil
Mateja Breščak, Igor
Grdina, Barbara Jaki, Michel Mohor, Damjan Prelovšek, Alenka Simončič, Andrej
Smrekar
Češki prevod
Jana Šnytová, Dagmar
Šoberová
Angleški prevod
Alenka Klemenc, Michel
Mohor, Andrej Smrekar
17. maj–16. september
Praški grad, Češka republika