Dr. Karel Dobida, pravni doktor, je Narodno galerijo vodil petnajst let. Leta 1950 je prevzel njeno vodstvo z nalogo, da zagotovi institucionalno organizacijsko obliko umetnostnemu muzeju na sicer trdni osnovi pionirskih prizadevanj in dosežkov dobra tri desetletja stare društvene organizacije. Na novo je bilo treba prešteti njeno umetnostno premoženje, postaviti stalno zbirko in galerijo vsaditi v zavest slovenske javnosti v močno spremenjenih družbenih okoliščinah. Sodobno in pregledno urejen inventar je Dobida zastavil s svojo uradniško izkušenostjo, z veliko pravno podkovanostjo, razgledanostjo, s poznavanjem umetnostne zgodovine ter z natančnostjo. Tako je ustanova prvič dobila zanesljivo inventarizacijo zbranih umetnin, kontinuiran program dela in še posebej razstav, občasno pa je presenetila tudi s samostojno monografijo. Svoje poslanstvo je Dobida od svojih prvih kritiško poročevalskih poskusov naprej videl v posredovanju likovne umetnosti najširši javnosti.
Z Ivanom Napotnikom ga je vezalo intimno prijateljstvo od prvih let po prvi svetovni vojni naprej. Dobida si je veliko prizadeval, da bi svojemu sramežljivemu, socialno okornemu in včasih zagrenjenemu prijatelju pomagal utreti pot na umetnostnem trgu. V letu, ko ponovno postavljamo veliko predstavitev Ivana Napotnika v Velenju in v Narodni galeriji, obhajamo tudi sto deseto obletnico Dobidovega rojstva. Razstava ga ob tej priložnosti predstavlja v vsem razponu njegovega intelektualnega delovanja s pomočjo kroga njegovih prijateljev, znancev in sodelavcev. Osnovni vir za predstavitev sta Dobidova korespondenca z likovnimi umetniki v Narodni galeriji in korespondenca z drugimi intelektualci v Narodni in univerzitetni knjižnici, ki nam odkriva zanimive podrobnosti iz časa oblikovanja generacij slovenskih umetnikov po prvi svetovni vojni. Dobida je sodeloval s številnimi dnevniki in revijami od leta 1918 naprej, nekatere urejal in urejal različne druge publikacije. Pisal je največ o likovni umetnosti, objavil številne knjižne ocene, gledališke kritike, poročila in komentarje o kulturni politiki, posegal na socialno področje, v finančno politiko in prevajal največ iz francoske literature za časopisne podlistke. Po drugi svetovni vojni se je kot prevajalec tudi uveljavil, saj so nekateri njegovi prevodi izšli v najbolj prestižnih književnih zbirkah.
Avtor razstave
Andrej Smrekar
Postavitev in grafična podoba
Ranko Novak
Produkcija
Narodna galerija 2006, zanjo Barbara Jaki, direktorica
Viri za razstavo:
- Josip Vidmar, Obrazi, Ljubljana: DZS in založba Borec, 1985 (2. izdaja) (s soglasjem dedičev, zanje Živa Vidmar)
|
Gradivo:
- Matija Žargi, Ljubljana
- Narodna in univerzitetna knjižnica
Rokopisni oddelek, 18/64 Karel Dobida; Juš Kozak: Ms 1205 Karel Dobida Oddelek za izposojo gradiva
- Umetnostnozgodovinski Inštitut Franceta Steleta, ZRC SAZU
Steletova dokumentacija: Dobida
- Moderna galerija,
Fotodokumentacija Knjižnica
- Narodna galerija,
Fond D, Karel Dobida; Hinko Smrekar;hemeroteka Fototeka Knjižnica
- Radio Slovenija
Glasbena produkcija |
Lastnikom in kolegom v ustanovah se iskreno zahvaljujemo!
14. marec–7. maj 2006
Narodna galerija
Cankarjeva 20
1000 Ljubljana