Mateja Sternena pričujoča razstava spremlja v njegovem
razumevanju umetniškega poslanstva od slikarja dekoraterja preko svobodnega do
"zasebnega" umetnika, ki je ustvarjanje omejil na svoj atelje in malo
razstavljal, preživljanje pa mu je omogočala restavratorska dejavnost. Njegovo
prvo resno srečanje z umetnostjo je bilo povezano z Jožefom Petkovškom. Pri
njem je prerisoval iz katalogov pariškega Salona osemdesetih let in verjetno
tudi iz Gerlach-Ilgovih albumov Alegorije
in emblemi iz let 1882−1884, kjer so prednjačile ilustracije Franza von
Stucka.
Na dunajski akademiji je v letih 1893−1896 risal po načelih
idealne lepote, leta 1899 pa je prišel v šolo Antona Ažbeta in se tam srečal s
široko potezo ter študijem po naravi − po živih modelih. Zime je med letoma
1901 in 1907 preživljal v Münchnu ter poskušal razstavljati. Pridružil se je
prizadevanjem slovenskih slikarjev, da bi organizirali umetniško življenje tudi
v Ljubljani in pristopil k Jakopičevemu umetniškemu klubu Sava. Z Jakopičem sta se razšla leta 1910, ko se je začel
intenzivno ukvarjati z restavratorstvom in z grafiko. V Devinu je naslednje
leto ustvaril serijo novih krajin, najpomembnejša dela pa so ambiciozni akti,
katerih glavnina je nastala v Münchnu leta 1914 in nato v Ljubljani.
Po prvi svetovni vojni je Sternen razstavljal samo še na
skupinskih razstavah, z izjemo leta 1927, ko se je na razstavi slovenskih
impresionistov predstavil z izborom poznejših del ter tako poudaril svojo
drugačnost. Tedaj je za nekaj časa opustil veliko salonsko sliko in
eksperimentiral s postavitvami aktov v manjših formatih. Po izvedbi stropnih
poslikav v ljubljanski frančiškanski cerkvi se je njegova javna podoba
dvignila. Postal je portretist višjega meščanskega sloja, ki mu je prilagodil
tudi privlačne akte ponovno v formatu salonske slike.
Sternenov impresionizem ločuje od slikarjev njegove
generacije odnos do tradicije, v katerem se je opiral na aleksandrinska obdobja
v zgodovini zahodnega slikarstva. Skozi estetsko optiko poznega devetnajstega
stoletja je svojo identiteto gradil na izročilu zlate dobe beneškega slikarstva
Tiziana Vecellija in Paola Veroneseja, zgodnjega baroka Rubensa in Rembrandta
ter na francoskih slikarjih Jeanu Honoréju Fragonardu in Françoisu Boucherju
ter Benečanu Giambatisti Tiepolu, med modernisti pa so mu bili bližje Edgar
Degas, Félicien Rops in Henri de Toulouse-Lautrec kot Edouard Manet in preostali
impresionisti. To tradicijo je uvidel skozi predstavnike münchenske Secesije,
kjer moramo posebej izpostaviti Lovisa Corintha, ter mlajših skupin z začetka
dvajsetega stoletja, kot sta bili Die
Scholle in Liutpoldgruppe, v
poznejših letih pa je poudarjal svojo zavezanost naštetim starim mojstrom. V
nasprotju s poudarjanjem pomena risbe, je Sternen ni gojil kot samostojno
disciplino. Risba mu je vedno pomenila sredstvo imitacije velikih predhodnikov
in pripravo slike. Eksperimentiranje z
grafiko je služilo enakim namenom. Razstavo sestavlja izbor slik, risb, grafik
in predstavitev njegovih najpomembnejših restavratorskih dosežkov.
Ob razstavi smo pripravili bogat spremljevalni program. Oglejte si ga na
tej povezavi.
Matej Sternen (1870–1949), video predstavitev
Avtor razstave
Andrej Smrekar
Avtorice konservatorsko-restavratorske razstave
Gabrijela Kovačič, Pokrajinski muzej Celje
Ajda Mladenović, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, Restavratorski center
Mateja Neža Sitar, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, OE
Maribor
Vodja projekta
Mateja Breščak
Sodelavke
Tina Buh, Nataša Ciber, Mateja Krapež, Kristina Preininger, Alenka
Simončič
Restavratorsko-konservatorska priprava del za razstavo
Tina Buh, Barbara Dragan, Miha
Pirnat, Andreja Ravnikar, Erica Sartori, Simona Škorja, Katja Tittl
Postavitev razstave in oblikovanje tiskovin
Ranko Novak
Umetnine so posodili
Državni zbor Republike Slovenije
Narodna galerija
Moderna galerija / MG+MSUM
Muzej in galerije mesta Ljubljane
Vlada Republike Slovenije
zasebni lastniki
Projekt so podprli
1. december 2022 – 9. april 2023
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana