Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1200–1600

Silen z malim Dionizom, odlitek
(1927), mavec, 214 x 86 x 86 cm

NG P 913, Narodna galerija, Ljubljana
Silen z malim Dionizom je rimska kopija iz 1. ali 2. stoletja po grškem izvirniku iz poznega 4. stoletja pr. n. št., delu Lizipove šole. Odkrili so ga v 16. stoletju v Salustijevih vrtovih v Rimu. 
Sileni so spremljevalci boga Dioniza, velikokrat so upodobljeni skupaj z božjim gospodarjem in preostalimi spremljevalci – satiri in menadami – ali pa posamezno. So zavaljeni, trebušasti, veseli, največkrat že opiti starejši možaki z razmršenimi lasmi. Silen je izraz za že ostarele satirje, ki so najtesnejši Dionizovi spremljevalci. Eden izmed silenov pa je imenovan Silen in ima posebej vidno vlogo v spremstvu boga Dioniza, od katerega je neločljiv, saj ga je vzgajal in poučeval. 
Ta Silen je upodobljen v kipu, ki ljubeče drži v rokah malega Dioniza, z že nekoliko okrašeno glavo z listi iz trte. Dioniz je postal bog vina, pridelave trte, trgatve in rodovitnosti. Pri ljudeh je bil zelo priljubljen, saj je vino osvobajalo um in telo, vlivalo pogum, dajalo vzgon domišljiji in ustvarjalnosti, dionizična veseljačenja pa so postala splošno razširjena. Predvsem vladarji helenističnih dinastij so se radi istovetili z njim ali vsaj dokazovali svoj božanski izvor preko njega.


Mavčni odlitek; rimska kopija, Salustijevi vrtovi, Rim; (kopija 1927)

Od visokega srednjega veka do renesanse

V visokem srednjem veku je prevladovala nabožna umetnost, ki se je po slovenskem ozemlju širila iz prvih samostanskih ustanov in nato iz pomembnejših regijskih mest, zlasti iz Gorice, Beljaka in Ljubljane. Gotska umetnost je vztrajala še po nastopu renesanse, v 16. stoletju pa je umetniška dejavnost skoraj presahnila zaradi turških vpadov, zaradi kmečkih uporov in zaradi protestantizma, ki ni bil naklonjen likovni umetnosti.

V gotskem slikarstvu pripada vodilno mesto freskam. V zbirki jih predstavljamo z nekaj izvirnimi fragmenti in s kopijami, ki nam približajo najpogostejše motive, sv. Krištofa, sv. Jurija, pohod in poklon sv. Treh kraljev, in zanimivosti, kakor sta sveta nedelja in mrtvaški ples. Ob mnogih zasilno poimenovanih mojstrih poznamo tudi imena s prepoznavnimi opusi, kakor so Janez Aquila, Janez Ljubljanski, Mojster Bolfgang. Njihova ustvarjalnost je bila vpeta v sočasno umetnostno snovanje subalpskega prostora, kjer so se od nekdaj prepletali slogovni vplivi severnih in južnih dežel.

Številne srednjeveške kiparske delavnice so z reliefi in s kipi skrbele za oltarno opremo. Križani, Marija z detetom in pietà sodijo med značilne nabožne motive. Najzgodnejše kiparske stvaritve preveva še romansko občutenje, glavnino del pa slogovno določa gotika, ki je ponekod na Kranjskem, na Štajerskem in na Koroškem izzvenevala še v 16. stoletju. Vrhunec gotskega kiparstva pri nas pomenijo umetnine ptujskogorske kiparske delavnice, ki jo v naši zbirki zastopata Lepa Madona in Pietà iz Podsrede.

Med izredno kvalitetna dela poznogotskega baroka sodijo Marija z detetom, Katarina in Magdalena iz Avč in izjemno ekspresivno razpelo iz Dramelj. Renesančno kiparstvo je predstavljeno z odlitkoma nagrobnika drugega ljubljanskega škofa Krištofa Ravbarja in reliefov Andrejevega oltarja iz Gornjega Gradu, delo Ožbalta Kittla.